Her er Tore Strandbakken (til høyre) sammen med informasjonssjef Dag Are Børresen (til venstre), og administrerende direktør Johan Dolven i Help Forsikring.
Mer juss, mindre lesing
Alle drømmer om å konsentrere seg om de situasjonene hvor en advokat virkelig kan gjøre en forskjell. Kunstig intelligens kan hjelpe, tror Tore Strandbakken i Help.
Han er fascinert av mulighetene som teknologien kan gi et advokatfirma.
– Veldig mye av advokatens jobb er å innhente mye informasjon for å få faktum i saken på plass. Kan dét gjøres raskere, er det en fordel – det er jo mye morsommere å jobbe med jussen enn å bruke tid på informasjonsinnhenting, mener Strandbakken.
Han er juridisk direktør i Help Forsikring.
– Hele forretningsmodellen vår er jo ganske innovativ i advokatbransjen, sier han som forklaring på hvorfor han er opptatt av kunstig intelligens.
– Vi tør å prate om at det går an å jobbe effektivt ved hjelp av gode digitale verktøy, og vi har eiere som er interesserte i å investere langsiktig, sier han.
Tore Strandbakken tror det er informasjonsinnhenting og enkel prosessering som har det største potensialet foreløpig:
– For de firmaene som bistår store transaksjoner der det leses gjennom titusenvis av dokumenter, sier han.
Programvare som leser dokumenter mange tusen ganger raskere enn et menneske, gir jo en viss besparelse. Det kan kanskje gjøres feil, men feil gjør også de som sitter og leser de samme dokumentene i dag.
Strandbakken tror at kunstig intelligens i fremtiden også blir et godt verktøy i prosessrisikoanalyser, og at den kan gjøre forholdet mellom advokat og klient tryggere.
Samtidig vil enhver endring føre til frykt: «Blir det behov for meg nå?».
– I overskuelig fremtid vil det selvsagt være stort behov for «human touch», beroliger Help-direktøren.
Han snakker heller om å frigjøre tid til mer utfordrende arbeidsoppgaver, men regner med at det vil ta tid.
Advokat og informasjonssjef Dag Are Børresen i Help minner om at sakene stadig blir mer komplekse og dokumenthaugene enda mer omfattende.
– Hvis dette kan hjelpe deg med å systematisere informasjon og gi deg enda et kontrollverktøy, så må det være av det gode, mener Børresen.
Samtidig er bransjen konservativ og neppe den første som vil ta i bruk ny teknologi, tror Børresen.
– Som fullmektig kan du være glad for at du slipper å lese dokumenter hele helgen, men dette kan også si noe om fremtidsmuligheter i firmaet ditt. Men denne angsten tror jeg er generell for alle tjenesteutøvere i dag, sier Tore Strandbakken.