Advokat Ola Tellesbø og professor emeritus Eivind Meland har undersøkt om Høyesterett har endret praksis i barnevernssaker etter at Norge ble dømt for EMK-brudd i en rekke saker. Høyesterett tar ikke hensyn til dommene, mener de to.
IllustrasjonsfotoFoto: iStock/BrianAJackson
OlaTellesbøAdvokat i egen praksis
EivindMelandProfessor Emeritus, Institutt for global helse og samfunnsmedisin Universitetet i Bergen
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Vi har i to artikler i Tidsskrift for familierett, arverett
og barnevernrettslige spørsmål undersøkt om Høyesterett de siste seks årene har endret
praksis etter at Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) har dømt Norge for
brudd på EMK artikkel 8 i 23 barnevernssaker.
Vi har også undersøkt hvilke
psykologfaglige begrunnelser Høyesterett bruker, og om disse er dokumentert i
vitenskapelig psykologi.
Annonse
Eivind MelandFoto: Pixel & Co AS
Ola TellesbøFoto: Privat
Særlig restriktive samværsregimer startet med at Høyesterett
i saken HR-2012-2309-A tok feil om egen praksis
ved at de oppga mindre samvær enn i realiteten før 2012. Utsagnet om tre til
seks samvær i HR-2012-2309-A «ble oppfattet som en slags standardnormering»,
slik Høyesterett uttrykte det i 2020.
Dommen i 2012 var en del av et allment kulturskifte som også
fant sted i barnevernstjenesten hvor biologi og kontinuitet med familien ble
tillagt mindre vekt.
- Samværsmengden er ikke økt i tråd med EMD
Formålet med den første studien, som ble gjort sammen med Martin Jullum, var å se om Høyesterett har
endret gjennomsnittlig samværsmengde sammenlignet med tiden før EMD-dommene mot
Norge.
I den andre studien undersøkte vi: 1) begrunnelsene for lite samvær i «standarddommen» HR-2012-2309-A, 2) om
begrunnelsene fortsatt brukes og 3) om begrunnelsene er gyldige i forhold til
funn innen psykologifaget
Vi testet med adekvat statistisk metode om Høyesteretts avgjørelser
om samværshyppighet, lengde på samvær og samlet årlig samværsmengde i saker før
EMD-dommene mot Norge, og sammenliknet disse med sakene etter. Vi anvendte
rettsdogmatisk analyse og litteratur review i den andre studien.
Høyesterett har ikke økt samværsmengden. Tvert om har lengde per
samvær og samlet årlig samværsmengde blitt statistisk signifikant redusert fra
16 til 4 timer per gang og 164 til 26 timer samlet årlig i sammenlikning av
dyader. Høyesterett tar ikke hensyn til EMD-dommene.
- Manglende empiri
Tidligere var begrenset samvær begrunnet med at
fosterhjemsplassering var antatt å bli langvarig, og at formålet dermed var å
bryte familiebåndene. Denne språkbruken er endret etter pålegg fra EMD. Som et
utgangspunkt skal omsorgsovertakelse være midlertidig og barnets beste er å
bevare dets familiebånd. Det antas imidlertid fortsatt at barnet trenger ro i
sin nye omsorgssituasjon med fosterforeldrene, som i praksis betyr ro fra
foreldrene. Tilsvarende videreføres begrunnelsen om at barnet ikke må utsettes for
urimelig belastning i møte med sine biologiske foreldre.
Det er imidlertid ingen empiri på at barnet trenger ro fra
foreldrene for å knytte seg til fosterforeldrene. Tvert om er det holdepunkter
for at godt
samarbeid mellom hjemmene skaper sammenheng mellom samvær og trygg tilknytning
til fosterforeldrene. Mangel på samvær øker også sjansen for brudd mellom
barnet og fosterhjemmet.
God kontakt med foreldrene hjelper barnet til å knytte
seg til fosterforeldrene og påvirker også barnas psykiske helse positivt. Sterkt
begrenset samvær med egne foreldre øker med andre ord risikoen for ustabilitet
og hyppige skifter i barnas omsorgssituasjon. Dette er et åpenbart og veldokumentert
problem for barn under offentlig omsorg.
- Endret praksis til det verre
EMD legger til grunn som et generelt
prinsipp at uker mellom samværene normalt ikke vil være tilstrekkelig for å
tilrettelegge for tilbakeføring. Tradisjonen i Norge om å vektlegge negative
reaksjoner på samvær for å fastholde lite samvær er misforstått. For EMD er
negative reaksjoner på samvær ingen selvstendig begrunnelse til å begrense
samvær. EMD har i flere slike saker tilrådd mer samvær eller de har påpekt at
sjeldne samvær har gjort det vanskelig å slutte noe som helst fra samværene.
Høyesterett har endret rettspraksis til det verre etter at
EMD-dommene mot Norge startet i 2018. Den eneste «forbedring» er kosmetiske
endringer i språkbruken. Høyesterett risikerer, ved at deres dommer ofte danner
presedens i lavere rettsinstanser, å instituere en rettspraksis som er
menneskerettsstridig ved at den ikke understøtter tilbakeføring til biologiske
foreldre.
- Ensidig tilnærming
Psykologifaget har de siste femti årene vært preget av
motsetninger mellom en enveis årsaksforståelse der mennesker preges av sine
traumatiske erfaringer som de må beskyttes mot, og en læringsteoretisk
tilnærming der barn og ungdom forstås som ansvarlige og lærende aktører som
modnes ved å forstå og lære av sine erfaringer.
Begge disse perspektiver har gyldighet, men Høyesterett tok med 2012-dommen
ensidig stilling i en fagteoretisk og fagetisk diskurs til fordel for
beskyttelseshensynet. Retten fikk det til å se ut som om dette var uttrykk for et
samlet og omforent perspektiv i psykologifaget. Det er det ikke.
Dette skjer til tross for at det er god dokumentasjon for tiltak overfor
biologiske foreldre bygget på deltagelse og kompetanseheving der selv små
forebyggende tiltak kan ha effekt.
I en artikkel 29. mars 2025 på TV2 ble temaet og forskningen som kronikkforfatterne viser til omtalt. I artikkelen uttaler Eivind Meland seg om tematikken.
Høyesterett imøtegår i artikkelen kritikken fra forfatterne. De skriver:
«Påstanden
om at Høyesterett ikke forholder seg til Den europeiske menneskerettsdomstolen
(EMD), er ikke riktig. Gjennom behandlingen av tre storkammer-saker i 2020
justerte Høyesterett kursen innen norsk barnevern, i tråd med avgjørelsene fra
EMD mot Norge. Høyesterett slo fast at norsk barnevernlovgivning ikke brøt med
Den europeiske menneskerettskonvensjonen (EMK) eller praksis fra EMD, men
pekte på flere områder hvor praksis i norsk barneverntjeneste, fylkesnemnder og
domstoler måtte justeres. Høyesterett har etter dette fulgt opp med å avklare
flere grensetilfeller, og Norge er så langt ikke felt i EMD for barnevernssaker
som har kommet opp etter Høyesteretts kursendring.
Europarådets
ministerkomité, som følger med på statenes oppfølging av EMDs avgjørelser, har
stilt seg positive til den veiledningen som Høyesterett har gitt til
barneverntjenesten, nemndene og de nasjonale domstoler. Ministerkomiteen
har notert at dokumentasjon som er fremlagt for dem, indikerer at praksisen i
nemder og domstoler er i tråd med Høyesteretts avgjørelser og EMK.
Nåløyet
for å få behandlet en sak i Høyesterett er trangt, og vi behandler kun et
fåtall prinsipielle saker. De aller fleste sakene om samværsomfang i en
barnevernssak, avgjøres av barnevernsnemndene og tingrettene. Det er derfor
uheldig å trekke generelle slutninger om norsk samværspraksis basert på konkret
utmåling i de få sakene som kommer helt til Høyesterett. I samværssaker fra
senere år, som Høyesterett har sluppet inn, har spørsmålet i stor grad nettopp
handlet om å vurdere grunnlaget for å gi lite samvær. Det har vært mindre grunn
til å slippe inn saker der det er gitt mye samvær. Utvalget blir dermed
fort skjevt og konklusjonene lite representative, hvis man kun ser på
utmålingen av samvær i de få sakene Høyesterett har behandlet.»