Kunstig intelligens vil ta over flere oppgaver, men ikke det å forstå klientenes situasjon, forhandle eller håndtere uventede situasjoner, sier Sverre Tyrhaug.
Klientene vil ha "more for less"
Pass på hva som virkelig er verdifullt for klienten, og ikke glem sikkerhet og personvern, råder Thommessen-sjef Sverre Tyrhaug.
De store advokatfirmaene bruker mye tid og penger på å teste ut roboter og kunstig intelligens-forløpere i forskjellige varianter. Mange er opptatt av å ligge foran konkurrentene.
– Thommessen har vært tidlig ute med å vurdere verktøy som baserer seg på kunstig intelligens. Da vi kjørte en pilot på et due diligence-verktøy for mer enn ett år siden, var dette første gang programmet fikk bryne seg på det norske språket, sier managing partner Sverre Tyrhaug.
– Vi har også gjennomført vår første robotisering av en årlig administrativ rutine, forteller Tyrhaug, som har styrket arbeidet ved å ansette en egen digitaliseringssjef.
Teknologien er tilgjengelig for alle, prisen er relativt overkommelig, produktene blir raskt bedre og konkurransen blant leverandørene er stor, peker han på. Først og fremst vil teknologien gå gjennom dokumenter og klassifisere og oppsummere det den finner. I neste omgang kan den ta over utarbeidelsen av dokumenter, due diligence og vurdering av en rettssituasjon.
– Vi må ha fokus på hva som virkelig vil være verdifullt for våre klienter for å møte deres ønske om å levere «more for less». Vi må analysere prosjektene og prosessene våre for å finne de oppgavene som er egnet for automatisering og digitalisering, og så finne gode teknologiløsninger for dette, sier Tyrhaug.
Hvem eier lærdommen?
Han understreker at det trengs innsats og investeringer for å gjøre verktøyene gode nok til for eksempel å takle norsk språk og norsk regelverk, og for å tilpasse dem til hvordan klientene vil ha tjenestene levert.
Samtidig stiller han, som Nicolai Halbo i Simonsen Vogt Wiig, spørsmål om eierskapet til teknologien som utvikles.
– Hvem blir eier av den maskinlæringen vi tilfører leverandørenes algoritmer. Lærdommen som advokatfirmaet bidrar med for å tilpasse verktøyene til sitt eget bruk, kan være vanskelig å ta med seg hvis firmaet velger å bytte leverandør og teknisk løsning, sier Tyrhaug.
Han mener likevel at den kanskje største utfordringen er å få advokatene til å ta i bruk de nye løsningene og å sette av tid i hverdagen til å teste dem ut.
Wiersholm-advokat hoppet av advokat-karrieren for å bygge Lawbotics
DLA Piper: Advokat-robot trenes på norsk
Nicolai Halbo: Skal man la noen andre sitte med eierskapet til noe som blir fantastisk intelligent og smart?
Junioradvokatenes jobb vil bli automatisert
Ravn ACE, Luminance, Kira Sustems, Ross, Neota Logic og blokkjede-teknologi
Norske jusstudenter med chatbot
Produktiviteten til himmels med roboter som aldri er syke eller bakfulle