- Hvis Økokrim ikke sitter på annet bevismateriale enn Disiplinærnemnden, kan de vanskelig konkludere med korrupsjon
I går ble Erling Ueland meddelt irettesettelse for brudd på RGA. Professor Geir Woxholth er ikke overrasket over avgjørelsen. Han tror Økokrim vil ha vanskeligheter med å bevise at advokaten har hatt forsett om korrupsjon. Økokrim: - Vi må være overbevist.
I går
skrev Advokatbladet at advokat Erling Ueland i Schjødt er blitt meddelt en irettesettelse
for brudd på punkt 1.3 i Regler for god advokatskikk.
Nemnden
mener Ueland var for «vag og utydelig med hva som skulle være formålet med en
eventuell kompensasjonen og rammene for en slik eventuell kompensasjon».
Annonse
Ettersom
advokaten tok initiativet i saken, hadde han oppfordringen til å forhindre
misforståelser. Når så ikke ble gjort, innebar det et «eklatant brudd» på
advokatetiske regler,
ifølge nemnden.
Geir
Woxholth: - Ikke overrasket
Geir
Woxholth, professor ved Institutt for privatrett ved Universitetet i Oslo, har
forsket på advokatetikk i en årrekke, og har blant annet gitt ut boken God
advokatskikk. Han er ikke overrasket over avgjørelsen.
- Punkt
1.3 i Regler for god advokatskikk er utformet vag og standardpreget. Regelen
krever at advokaten må opptre «saklig og korrekt», og unngå en opptreden som «egnet
til å skade standen og yrkets anseelse». Når det gjelder spørsmålet om RGA er
overtrådt, oppstilles det etter reglenes innhold og praksis ikke noe krav om
skyld, sier han.
- I
denne saken tok nemnden altså ikke stilling til hvilken av versjonene den anså
bevist, men la likevel bevisbyrden for «det detaljerte faktum» på Ueland, noe som
altså ikke er det samme som bevis for skyld. Hovedregelen for disiplinærsaker,
både når nemnden behandler dem og ved eventuell prøvelse ved domstolene, er at det
såkalte «overvektprinsippet» får anvendelse, sier Woxholth.
- Når nemnden
da kan komme til fellelse, uten å måtte ta avgjørende stilling til
bevisspørsmålet om sannsynlighetsovervekt, men kan avgjøre saken på
betraktninger av typen hvem som er nærmest til å unngå uklarhet og
misforståelser, kreves det ingen finjuridisk analyse for å komme til en
fellelse av denne bestemmelsen, sier han.
- Det
kan synes vanskelig å føre bevis for korrupsjon
Til
forskjell fra Disiplinærnemnden, vil Økokrim, som har åpnet etterforskning for
å undersøke om det foreligger et straffbart forhold tilknyttet anklagene mot
Ueland, måtte bevise skyld.
Woxholth tror det vil være vanskelig for Økokrim å
bevise ut over en rimelig tvil at advokaten har hatt noe forsett om korrupsjon,
dersom særorganet ikke besitter annet bevismateriale enn Disiplinærnemnden.
- Det
kan synes vanskelig å føre et slikt bevis, ettersom Disiplinærnemden ikke
engang fant det begrunnet å basere seg på klagernes versjon av saken, men valgte
å ty til bevisbyrdebetraktninger, sier han.
-
Videre er bevistemaet etter
straffeloven § 387 om korrupsjon ganske annerledes enn etter RGA punkt 1.3.
Dette ikke bare fordi man har et skyldkrav, men også fordi skylden må dekke
gjerningsbeskrivelsen i straffebudet. Og straffebudet i § 387 er naturligvis helt
annerledes enn «gjerningsbeskrivelsen» i RGA punkt 1.3, fortsetter han.
- Utilbørlig fordel?
Woxholth
mener at Økokrim dessuten vil kunne ha vanskeligheter med å bevise at det
foreligger noen «utilbørlig fordel», slik korrpusjonsbestemmelsen fordrer.
- For
å straffes for korrupsjon må den det gjelder ha krevet, mottatt eller akseptert
et tilbud om en «utilbørlig fordel» i anledning et oppdrag. Dersom
det ikke er mulig å basere seg på det faktum klagerne
anførte for Disiplinærnemnden, vil Økokrim kunne ha vanskeligheter med å finne
dette bevist, sier han.
- Et poeng her kan imidlertid
være at Økokrim gjennom sin etterforskning har sikret seg et annet
bevismateriale enn Disiplinærnemnden har hatt. Det gjenstår å se, sier professoren.
- Naturlig med irettesettelse
Irettesettelse er den nest
strengeste reaksjonsformen i disiplinærsystemet. Den mildeste formen av de tre
reaksjonene er kritikk, og den strengeste er advarsel. Woxholth mener det er
naturlig at Disiplinærnemnden landet på irettesettelse i denne saken.
- Jeg tenker at nemnden, for å
gi advarsel, måtte ha avgjort saken på grunnlag av overvektsprinsippet. Nemnden
måtte i så fall ha funnet det bevist at Ueland hadde opptrådt slik klageren
påsto, noe som blant annet innebar en påstand om korrupsjon. Det har den ikke
gjort, og da er det mer naturlig med en irettesettelse, sier han.
- Samtidig ville det å «bare»
gi kritikk, i en sak som denne, fremstå merkverdig, gitt at nemnden selv kommer
til at forholdet innebærer et «eklatant» brudd på god advokatskikk, fortsetter
han.
- Ingen sak for Advokatbevillingsnemnden
I
tillegg til kritikk, irettesettelse og advarsel, kan Disiplinærnemnden reagere
med å rapportere advokaten inn til Advokatbevillingsnemnden for vurdering av om
bevillingen bør tilbakekalles. Det ville være unaturlig i en herværende sak, ifølge
Woxholth.
- Nemden har basert seg på en
bevisbyrdebetraktning, og påpeker selv at den ikke primært har til oppgave å ta
stilling til om det foreligger straffbare forhold. Med en slik «snill»
innfallsvinkel, ville det fremstått merkelig om nemnden samtidig hadde klaget
Ueland inn for Advokatbevillingsnemnden, sier han.
- Neppe veldig misfornøyd
Professoren understreker at Disiplinærnemndens
avgjørelse kan bringes inn for domstolene til prøvelse.
- Etter § 227 siste ledd kan
Disiplinærnemndens avgjørelser angripes ved søksmål for gyldighetsprøving, og domstolenes
adgang til å prøve avgjørelser fra nemnden er som for andre forvaltningsvedtak.
- I lys av Uelands uttalelse,
han tar irettesettelsen til seg, anser jeg det som helt usannsynlig at saken
vil bli søkt bragt inn for domstolene. Jeg tenker vel egentlig at advokaten neppe
er så veldig misfornøyd med avgjørelsen, slik den er begrunnet, sier Woxholth.
Woxholth tok saken først opp på sin
Facebook-side. Han presiserer at han uttaler seg på egne vegne, ikke på vegne
av UiO.
Økokrim: - Disiplinærnemndens avgjørelse står på egne ben
Førstestatsadvokat Trude Stanghelle i Økokrim sier til Advokatbladet at Økokrim skal fatte en beslutning på bakgrunn av egen etterforskning.
- Disiplinærnemndas avgjørelse står på egne ben og vil ikke være avgjørende for Økokrims etterforskning, sier hun.
- Økokrim må være overbevist
Stanghelle viser videre til at det er forskjellige rettslige vurderinger i nemndens avgjørelse og den beslutningen som Økokrim skal fatte.
- Økokrim skal vurdere om det er grunnlag for å ta ut tiltale, og da må vi være overbevist om straffeskyld, og dessuten mene at det kan føres tilstrekkelig bevis for straffeskyld mot gjerningspersonen i retten, sier hun.
- Dere har tidligere uttalt at at saken er «oversiktlig». På hvilken måte er denne saken det?
- I den forstand at det som skal kartlegges strekker seg over relativt kort tid. Det er relativt få personer og begrenset med dokumentasjon, noe som kan kaste lys over hva som har skjedd, sier Stanghelle.
Førstestatsadvokaten forteller at Økokrim ikke kan gi et eksakt tidspunkt for påtaleavgjørelse, men de forventer å ferdigstille etterforskningen dette halvåret.