Nærings- og fiskeridepartementet sendte i slutten av mars to separate forslag til endringer i konkurranseloven på høring: Markedsetterforskningsverktøy
og overtredelsesgebyr og ledelseskarantene mot fysiske personer.
Advokatforeningen mener begge lovforslagene gir Konkurransetilsynet omfattende og inngripende hjemler overfor både personer og foretak, påpeker foreningen i sitt høringssvar.
Flere høringsinstanser, deriblant Norsk Hydro, Orkla ASA, Nortura og NHO i tillegg til Advokatforeningen, mener at det bør opprettes et eget utvalg for å utrede forslagene nærmere.
Advokatforeningen understreker at ettersom ingen av forslagene haster, bør man derfor avvente en NOU utarbeidet av fagekspertise og representanter fra dem som berøres av tiltakene.
Nytt markedsetterforskningsverktøy
Det første forslaget, markedsetterforskningsverktøy, er et nytt
virkemiddel departementet foreslår å gi Konkurransetilsynet.
Dette vil innebære at
Konkurransetilsynet, etter å ha gjennomført en grundig analyse av
konkurranseforholdene i et konkret markedet, kan treffe vedtak om avhjelpende tiltak for å styrke konkurransen.
Slike avhjelpende tiltak skal kunne treffes dersom det
foreligger forhold som vesentlig begrenser eller er egnet til å vesentlig
begrense konkurransen i strid med konkurranselovens formål, ifølge høringsnotatet.
Det er altså ikke
påkrevet at det er foretakets egen atferd som skaper konkurranseproblemene.
Bakteppet for forslaget er utfordringene i dagligvaremarkedet.
I praksis innebærer forslaget at Konkurransetilsynet gis
hjemmel til å pålegge foretak å gjennomføre avhjelpende tiltak uten at
foretaket har brutt noen av konkurranselovens forbudsbestemmelser.
- Langt utenfor dagens mandat
Advokatforeningen mener at behovet for et slikt vidtrekkende markedsetterforskningsverktøy vil kunne gi Konkurransetilsynet konkurransepolitiske virkemidler langt
utover dagens mandat.
Advokatforeningen stiller seg spørrende til departementets begrunnelse for forslaget, og påpeker at hvordan det nye
verktøyet mer konkret er tenkt benyttet, kun er «overfladisk behandlet i
høringsnotatet».
Advokatforeningen viser videre til at forslaget om et nytt
verktøy primært er utformet med henblikk på utfordringene i dagligvaremarkedet.
Men når verktøyet skal være generelt, og ikke begrenset til
dagligvaremarkedet, er det for foreningen bekymringsverdig at behovet for
virkemidler utover dagligvaremarkedet ikke er «tilstrekkelig utredet», mener Advokatforeningen.
- Viktige spørsmål utelatt
Advokatforeningen mener også at det er øvrige
«problemstillinger som ikke er behandlet i høringsnotatet.».
Blant annet fremheves
spørsmålet om konkurransehensyn skal avveies mot andre politiske hensyn når
avhjelpende tiltak skal ilegges, og hvordan en slik avveining eventuelt skal
skje.
Også andre prinsipielle problemstillinger er ifølge foreningen utelatt
fra behandling, «mens andre kun nevnes, uten at de er tilstrekkelig drøftet».
Dette gjelder blant annet forholdet til sektormyndigheter og andre politiske hensyn, samt forholdet til blant annet Grunnloven § 105.
- Offentleglova skal ikke gjelde
I forslaget om markedsetterforskningsverktøy foreslår departementet dessuten at offentleglova ikke skal
gjelde så lenge en markedsetterforskning ikke er avsluttet.
Dette begrunnes med at «det vil være krevende for tilsynet å avgjøre saken innenfor frister
dersom tilsynet samtidig må håndtere innsynsbegjæringer».
Advokatforeningen mener hensynet ikke er relevant.
«Hensynet
til tilsynets arbeidsbelastning ikke er et relevant hensyn som kan begrunne
unntak fra et grunnleggende prinsipp i norsk forvaltning.».
Advokatforeningen påpeker også at forutberegnelighet og
forholdsmessighet, som helt sentrale rettsikkerhetsgarantier, «ikke synes
tilstrekkelig utredet og ivaretatt» i forslaget om markedsetterforskningsverktøy.
- EØS-avtalen ikke drøftet
Advokatforeningen reiser dessuten spørsmål ved forslaget om at
Konkurransetilsynet, med sin direktør-modell, skal ha beslutningsmyndighet til
å ilegge avhjelpende tiltak.
Advokatforeningen viser videre at forslaget om
hjemmel til å treffe midlertidig vedtak også reiser spørsmål om forholdet til
EØS-avtalens konkurranseregler: «Dette er overhodet ikke drøftet i
høringsnotatet.».
Advokatforeningen understreker også at de økonomiske konsekvensene
av innføringen av markedsetterforskningsverktøyet må vurderes nærmere.
- Særdeles inngripende
Dersom departementet likevel velger å gå videre med
forslaget, uten å nedsette et offentlig oppnevnt lovutvalg slik anmodet, mener
Advokatforeningen at de mest vidtrekkende og inngripende delene av forslaget
ikke bør vedtas.
«Dersom man innfører et generelt markedsetterforskningsverktøy
uten en grundigere og bredere utredning, bør Konkurransetilsynet kun få hjemmel
til å vedta atferdsmessige tiltak, og ikke hjemmel til strukturelle tiltak. Hjemmel
til å pålegge strukturelle tiltak er særdeles inngripende og har en side mot Grunnloven som krever grundigere utredning før den eventuelt vedtas.».
Videre mener Advokatforeningen at det heller ikke kan
innføres hjemmel til å treffe midlertidige vedtak, uten en grundigere utredning
av behovet og konsekvensene av en slik hjemmel.
Anbefaler ny adgang til gebyrer og karantene
Det andre forslaget, overtredelsesgebyr og ledelseskarantene
mot fysiske personer, er utarbeidet av professor Jon Petter Rui på oppdrag fra
departementet.
Rui har vurdert om Konkurransetilsynet bør få
adgang til å ilegge fysiske personer overtredelsesgebyr og ledelseskarantene
for overtredelse av konkurranseloven, og anbefaler at Konkurransetilsynet gis slik
adgang.
Rui finner at verken Grunnloven, EØS-retten eller EMK er til hinder for
at fysiske personer kan ilegges slik sanksjoner.
Han anbefaler videre at det fortsatt skal være
mulighet for å straffe fysiske personer for grove overtredelser av
konkurranseloven § 10, typisk kartellsamarbeid, med en strafferamme på seks års
fengsel.
Øvrige overtredelser av konkurranseloven foreslås avkriminalisert.
Forslaget er utredet under kort tidsramme. Det
fremgår av utredningen at Rui ble tildelt oppdraget 22. desember 2022, med
frist 31. januar 2023.
- Brudd på utredningsinstruksen?
I sin høringsuttalelse påpeker Advokatforeningen at utredningen krever brede rettspolitiske
vurderinger.
Dette bør, ifølge foreningen, «i seg selv tilsi at forslaget
ikke utarbeides av én enkeltperson, men av et bredere sammensatt utvalg.».
Advokatforeningen kan heller ikke se at så omfattende
spørsmål som utredningen krever, lar seg tilstrekkelig utredes i løpet av en
periode på omtrent fem uker. Foreningen stiller med det spørsmål ved om kravene
etter utredningsinstruksen er blitt fulgt.
Selv om Advokatforeningen som utgangspunkt er positive til
effektiv håndheving av konkurranseloven, stiller den spørsmål om overtredelsesgebyr
og ledelseskarantene mot fysiske personer er et forholdsmessig og riktig virkemiddel.
Det er betenkelig at sanksjoner
mot fysiske personer ikke skal følge straffeprosessloven, men
forvaltningsloven, ettersom beviskravet for ileggelse av forvaltningssanksjoner er
lavere enn beviskravet i straffesaker, påpeker foreningen.
- Betydelig svakhet
Bakgrunnen for utredningen er at dagens personstraff ikke
benyttes. Ifølge utredningen skjer det bare i forsvinnende liten grad at i Konkurransetilsynet har tatt initiativ til straffeforfølgning av enkeltpersoner.
Advokatforeningen bemerker at det er et åpent spørsmål
hvorfor dette ikke skjer, og at
dette er et sentralt forhold som i langt større grad skulle ha vært belyst i
utredningen fra Rui.
Det fremheves at «utredningen synes å fokusere på hensynet
bak konkurransereglene/de samfunnsmessige hensynene, uten at det gjøres en
reell eller tilstrekkelig vurdering av hvordan de foreslåtte sanksjonene er
egnet, nødvendige eller proporsjonale for å beskytte samfunnsinteressene.».
Advokatforeningen oppfatter det også som en «betydelig
svakhet ved utredningen at ikke det grunnleggende spørsmålet om det er, og i
hvilke tilfeller det eventuelt er, nødvendig at fysiske personer kan holdes
ansvarlig for overtredelse av konkurransereglene, er stilt eller utredet».
- Misvisende premiss for utredningen
Som et «betegnende» eksempel viser Advokatforeningen til Ruis uttalelse i mandatet om at «straffeforfølgning på konkurranserettsområdet
i liten grad ivaretar allmennpreventive hensyn overfor fysiske personer, og
legger dette til grunn som et korrekt utsagn, uten noen nærmere drøftelse
eller begrunnelse.».
Advokatforeningen mener tvert om at utsagnet, som synes å
være et grunnleggende premiss for utredningen, etter alt å dømme er misvisende.
Dette fordi risikoen for straffesanksjonering erfares å virke allmennpreventivt
i dag, uavhengig av om antallet anmeldelser og domfellelser er lavt, ifølge
foreningen.
- For snevre og enkle
Advokatforeningen bemerker videre at «en
forholdsmessighetsvurdering forutsetter en vurdering og drøftelse opp mot andre
virkemidler og/eller sanksjoner, noe som gjennomgående synes å mangle i
utredningen.».
Foreningen mener at flere av forholdsmessighetsdrøftelsene i
utredningen er «for snevre og enkle».
I det videre går Advokatforeningen blant annet gjennom
utredningens sammenligning med andre jurisdiksjoner, forslag til bestemmelse om
overtredelsesgebyr og forslag til bestemmelse om ledelseskarantene. Gjennomgående
finner foreningen hull også her.
Høringsfristen for forslaget var 30. juni. Alle høringssvarene er samlet her.