Det sa Xiaopeng Li, AI-lead Microsoft West Europe , da han i formiddag holdt foredrag på TechTorget, advokatbransjens egen teknologidag.
I Gyldendalhuset i Oslo kunne de over tre hundre påmeldte advokatene møte et førtitalls leverandører av skreddersydde tech-løsninger for advokater, lytte til foredrag og delta på kurs.
Annonse
Thommessens MP Sverre Tyrhaug åpnet showet med et foredrag om tech-bølgen som nå med sikkerhet treffer advokatbransjen (egen sak kommer).
Deretter snakket Microsofts kunstig intelligens-sjef i Vest-Europa, Xiaopeng Li, om nøkkeltrender som preger bransjen akkurat nå.
Anbefalte co-piloter
Bruk av såkalte co-piloter - en applikasjon bygget på kunstig intelligens som kan hjelpe til med komplekse, kognitive oppgaver - er en slik trend.
For eksempel kan en co-pilot knyttet til et teamsmøte ikke bare skriftlig oppsummere det som blir sagt i møtet på få sekunder; den kan også fordele ansvar for de ulike oppgavene som ble drøftet i møtet.
- Noe av det som jeg synes er mest spennende nå, er mulighetene for firmaer å utvikle og skreddersy sine egne co-piloter ved hjelp av hyllevare, sa Li.
Som eksempel nevnte han blant annet kleskjeden Lindex, som har utviklet en co-pilot-applikasjon for opplæring av ansatte.
AI-verktøy spisset mot juss
Revisjonsfirmaet PwC har rullet ut språkmodellen Harvey til over tre tusen av sine ansatte rundt om i verden, også i Norge. Harvey er trolig det mest kjente advokat-verktøyet basert på generativ AI.
- Harvey er som ChatGPT for jurister , fortalte AI-director Lars Erlend Leganger og senior manager Øystein Tungen.
Foran en fullsatt sal delte de noen av sine erfaringer med bruk av verktøyet, som foreløpig ikke har norske rettskilder, men er basert på amerikansk og britisk juss.
– Man kan stille frie spørsmål, be om sammendrag, forbedre tekst og gjøre mye av det samme som ChatGPT, sa Tungen.
– Det er særlig effektivt for å få oversikt, eller finne noe helt spesifikt når man arbeider med store dokumentmengder, fortsatte han.
Harvey er et kraftig verktøy som både kan brukes og misbrukes, sa de to.
– Vi anbefaler en risikobasert tilnærming til bruk av generativ AI.
Over 60 advokatfirmaer på kundelisten
En av de 44 leverandørene som hadde utstilling på torget, var software-selskapet Legala, som utvikler saksbehandlingssystemer og systemer for bobehandling for advokatbransjen.
Alt samlet på nett
På TechTorgets nettsider kan du lese om alle utstillerne, og velge leverandører basert på ønsket løsning, for eksempel innen compliance, kunstig intelligens og dokumenthåndtering.
Der finner du også mange artikler om nettløsninger og teknologier.
– Bobehandlingssystemet er det største produktet, og ble
lansert i 2019. Det håndterer både konkurser og dødsbo, fortalte en av
selskapets grunnleggere, Jørgen Harsem, da Advokatbladet tok en prat med ham på
stand.
Femti prosent av alle konkurser i Norge går gjennom dette verktøyet
nå, ifølge Harsem, som deltar på TechTorget for andre gang.
Legala har over seksti advokatfirmaer av ulike størrelser på kundelisten.
Der finnes kjemper som både Schjødt, Thommessen, Kvale, DLA Piper og Haavind, samt mindre
selskaper som advokatfirmaet Berggren i Fredrikstad.
– Vi har også utviklet et saksbehandlingssystem som kan
brukes i håndtering av saker, klienter, timeføring, dokumenter og så videre,
sa Harsem.
Transform Data: - A nice event!
En av utstillerne var det nederlandske selskapet Transform Data, som leverer dokumenthåndterings-systemer som kan flettes sammen med Microsoft-løsninger.
Selskapet har blant annet juridisk avdeling i Hydro på kundelisten.
- Her har vi møtt flere potensielle kunder, og har også nytte av å møte våre kolleger i andre selskaper. Dette er absolutt et hyggelig arrangement å delta på, sier Rob Kubben, som er co-founder av selskapet.
- Mye å tjene på å ta i bruk AI
Advokatene Veronica Moen og Kjersti Løwehr i Storebrand var blant de over tre hundre advokatene som fant veien til Gyldendalhuset.
- Vi er her for å se hva som finnes av løsninger, og se hvordan vi kan jobbe smartere. Vi forsøker å orientere oss om hva som finnes, sier de to .
De fikk også med seg flere av foredragene.
- Vi tror at vi ved å ta i bruk kunstig intelligens kan jobbe mer effektivt, og at det er mange muligheter, sier de.
- Storebrand er et stort selskap, og mange trenger juridisk bistand også internt. Ved å bruke kunstig intelligens kan man nå ut til flere, så det kan være mye å tjene på det økonomisk, sier de.