Meninger
Vi har fått ny advokatlov, men den gjør ikke jurister til advokater
– Jeg tror stat og kommune har oppfattet hva advokatloven betyr for dem. Og de ser at dersom de behøver advokatbistand, er det svært lite nytt, mener generalsekretær i Advokatforeningen Merete Smith.
Advokatforeningens generalsekretær Merete Smith.
Foto: Monica Kvaale
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
I et innlegg i Advokatbladet 3. mars mener daglig leder
i Fremgang AS, Jan Erlend Rong, at den nye advokatloven skaper store endringer
for offentlige oppdragsgivere. Anbudsutlysninger
av juridisk rådgivning etter 1. januar 2025 viser at stat og kommune ikke har
oppfattet hva endringen betyr for dem i praksis, mener han.
Rong mener i innlegget at offentlige utlysninger av juridisk
rådgivning nå må «gi tilgang også til juristene, og «enhver» som ønsker å
levere rettslig bistand. Noe annet vil kunne bryte med det grunnleggende kravet
til konkurranse i lov om offentlige anskaffelser § 4.»
Unyansert påstand
Påstanden er unyansert på to plan. For det første kunne
jurister også før advokatloven tilby juridisk rådgivning - som rettshjelper.
Det de nå kan gjøre etter advokatloven, kunne de i hovedsak tidligere gjøre
etter domstolloven.
Også andre yrkesgrupper har lenge solgt juridisk rådgivning.
Revisorer har solgt råd om skatterett, arkitekter har rådgitt om plan- og
bygningsrett, slike tjenester har vært mulig lenge. Det nye er at også
mennesker uten juridisk kompetanse, nå kan tilby og selge juridiske råd.
For det andre ligger det en presumpsjon i påstanden om at advokater
og jurister i all hovedsak er det samme, bortsett fra at advokater kan gå i
retten. I virkeligheten er forskjellene mange og store også utenfor rettssalen.
Så vel lovverket som det advokatetiske regelverket gir advokater en helt egen og
nøye definert rolle i rettsstaten. Denne rollen skaper tryggheter og
avklaringer for klienten, langt utover evnen til å gå i retten.
- Krever trening
Advokatrollen handler om mye mer enn jus. Kravet om personlig
skikkethet og god vandel, og om uavhengighet fra alle interessemotsetninger, følger
advokatrollen.
Det samme gjør den strenge og lovbestemte taushetsplikten med bevis-
og beslagsforbud, den påkrevde profesjonsansvarsforsikringen og de obligatoriske
opplæringsårene under tiden som fullmektig. Der det også gis omfattende kursing
med en egen eksamen.
Før noen kan kalle seg advokat, har man fått trening i å
håndtere klienter og motparter, og i kravene rundt fullt ut å kunne ivareta
klientens rettslige interesser.
- Trenger rutinert rådgivning
Kommuner som møter spesialiserte advokatfirmaer i tvister om
entreprise eller andre store kontrakter, behøver gjerne rutinert rådgivning
også om rettslige strategier, forhandlingstaktikker og annet som krever en kompetanse
og en trening som stort sett bare advokater har.
Der det vanskelige ikke
nødvendigvis er å tolke loven, men å finne gode løsninger der man slipper å
ende i retten.
Den som utlyser et anbud for juridisk bistand, behøver ofte
ikke bare dette. De trenger også den kompetansen og de lovregulerte
rettssikkerhetsgarantier som bare advokatrollen gir.
Det er derfor mange slike anbudsutlysninger,
også fra det offentlige, er forbeholdt nettopp advokater.
Jeg tror stat og kommune har oppfattet hva advokatloven
betyr for dem. Og de ser at dersom de behøver advokatbistand, slik de gjerne
gjør, er det svært lite nytt.