Foto: Belchonock

JU§NYTT

Advokatsalærer vs. EØS-retten: - Både dommere og advokater må våkne opp

Er norske advokater klar over at salærene er undergitt den strenge regulering i EUs direktiv 1993/13 om urimelige avtalevilkår, spør professor Johan Giertsen ved UiB. - Direktivet spiller ikke en begrenset rolle, forklarer han i denne artikkelen.

Publisert

For en tid tilbake fikk Advokatbladet en e-post fra professor Johan Giertsen ved Universitetet i Bergen. Emnet var «advokatsalærer vs. EØS-retten», og e-posten lød slik:

«Er norske advokater klar over at salærene er undergitt (den strenge) regulering i EUs direktiv 1993/13 om urimelige avtalevilkår?»

Johan Giertsen

Professor ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. 

Er en del av forskergruppen for formuerett. 

«Gjennom sin forskning og undervisning har han opparbeidet betydelig kompetanse innen kontraktsretten, formueretten og området for selskapsrett», skriver Juridika.

Har fra 2021 også vært professor II ved Norges Handelshøyskole.

Fra 1981 til 1985 var han vararepresentant til Stortinget for Høyre. 

Sammen med Lars Øy står han bak nettstedet Poll of polls.

Advokatbladet tok en prat med Giertsen, og i alle fall etter denne artikkelen bør vel svaret på hans spørsmål være ja.

 Helt feil assosiasjoner

-«Advokatsalærer vs. EØS-retten» gir egentlig helt feil assosiasjoner, sier Johan Giertsen engasjert.

-Dette er norsk rett. Det er helt integrert i vårt rettssystem. Det er ikke for eksempel filippinsk rett vi snakker om. Kanskje ligger noe av forklaringen på at denne tematikken tilsynelatende har gått helt under radaren her.

Det Giertsen snakker om, er «Rådsdirektiv av 5. april 1993 om urimelige vilkår i forbrukeravtale» – bedre kjent som «direktiv 93/13/EØF» eller «forbrukeravtaledirektivet».

Direktivet gir – enkelt sagt – en minimumsharmonisering av forbrukervernet i medlemsstatene.

En litt mer utfyllende forklaring er gitt av Marie Natland Wabakken i avhandlingen «Om standardiseringen av en rettslig standard. En analyse av forbrukeravtaledirektivet og forholdet til avtaleloven § 36» på side 10:

«Forbrukeravtaledirektivet etablerer en standard for når et vilkår i en avtale mellom en forbruker og en næringsdrivende er urimelig, og hvilke avtalerettslige virkninger dette har mellom partene. Denne delen av direktivet er gjennomført i avtaleloven § 37 [som knytter seg til avtaleloven § 36]. I tillegg er medlemsstatene pålagt å sørge for at bruken av urimelige avtalevilkår i denne typen avtaler opphører. Denne delen er gjennomført i markedsføringsloven […]».

Typisk norsk å være god

Johan Giertsen forklarer det som gjelder direktivet og avtaleloven enda mer utfyllende slik i fjerdeutgaven av læreboken «Avtaler» på side 263:

«Forbrukeravtaledirektivet (1993/13) er en del av EØS-avtalen, og ble gjennomført i Norge ved en endring av avtaleloven i 1995. Kjernen er at forbrukere i EU og EØS ikke bindes av ‘urimelige’ vilkår (direktivet art. 6). Direktivet gjelder avtaler som ‘ikke har været genstand for individuel forhandling’ (art. 3 nr. 1, avtl. § 37 første ledd). Det er standardavtaler, men også andre avtaler der forbrukeren ‘ikke har haft nogen inflydelse paa inholdet’ (art. 3 nr. 2). Lovgiveren antok at avtl. § 36 i hovedsak var i samsvar med direktivet, men at tilpasninger var påkrevd. Disse tilpasningene var årsaken til at vi fikk avtl. § 37.»

Lovgiver så altså ikke på direktivet som spesielt banebrytende da det kom. I Ot.prp. nr. 89 (1993–1994) på side 13 oppsummeres det slik:

«Etter departementets oppfatning vil det slik lovutkastet nå er formulert, gå klart fram at avtaleloven § 36 fortsatt skal være den sentrale bestemmelsen på dette området, også i forbrukerforhold. Utkastet til § 37 inneholder utelukkende supplerende bestemmelser for enkelte bestemt angitte tilfeller.»

-«Det er typisk norsk å være god», sa Gro Harlem Brundtland på denne tiden, og det tenkte man nok også her. Det ville jo vært formastelig om en domstol i Luxembourg skulle gi norske forbrukere bedre rettigheter enn Kongeriket Norges lovgivende forsamling. Men dagens virkelighet er en ganske annen, sier Giertsen.

Skal håndheves av nasjonale domstoler av eget tiltak

Johan Giertsen legger til at norske domstoler skal håndheve direktivet av eget tiltak.

-For å oppnå effektivitet i forbrukervernet, har EU-domstolen lagt til grunn at direktivet skal håndheves av nasjonale domstoler av eget tiltak, selv om forbrukeren ikke har anført dette. Og nasjonale domstoler må trekke konsekvensene av brudd på direktivet. Tre dommer er grunnleggende: C-240–244/98 Océano, C-473/00 Cofidis og C-243/08 Pannon.

Gjermund Aasbrenn

Gjermund Aasbrenn er stipendiat ved UiT Norges arktiske universitet.

Han har vært førstekonsulent i Justisdepartementets lovavdeling, advokatfullmektig i Arntzen de Besche, dommerfullmektig og konstituert tingrettsdommer ved Sør-Trøndelag tingrett, utreder i Høyesterett og konstituert lagdommer ved Hålogaland lagmannsrett.

Aasbrenn er fagansvarlig for Advokatbladets fagsider Ju§nytt.

-Forutsetningen er at faktum i saken ligger til rette for det, presiserer han.

Et raskt søk i Lovdata indikerer at norske domstoler nok har et forbedringspotensiale her. Direktivet, eller for den saks skyld avtaleloven § 37, er i alle fall vist til i svært få publiserte rettsavgjørelser.

Fraværet av slik rettspraksis er påfallende allerede når man ser på hvor mange avgjørelser i salærtvister mellom advokater og forbrukere som finnes.

På tide at dommerne våkner opp

Advokatbladet nevner at Høyesterett var innom direktivet i Rt-2013-388, Røeggen.

Johan Giertsen er imidlertid ikke spesielt imponert.

-Om det kunne ha skjedd en utvikling i EU om direktivet i de nesten 19 årene som hadde gått fra lovproposisjonen til Høyesteretts dom, synes ikke å ha vært et tema. Man kan spørre om dommen har bidratt til å sementere en norsk oppfatning om at direktivet spiller en begrenset rolle. Det er på tide at dommerne våkner opp, sier Giertsen.

Ikke tilstrekkelig bare å oppgi timepris

Som et eksempel på at direktivet kan ha stor betydning for norske advokater, nevner Johan Giertsen EU-domstolens dom 12. januar 2023 (sak C-395/21).

Dette er en prejudisiell avgjørelse som sprang ut av en tvist i Litauen mellom en advokat og en klient.

Faktum var i korthet at advokaten og klienten, som var forbruker, hadde inngått til sammen fem avtaler om juridiske tjenester mot vederlag.

I hver av avtalene var salæret fastsatt til 100 euro per time. Klienten skulle betale «[…] umiddelbart efter advokatens fremsendelse af en faktura for de juridiske tjenesteydelser med angivelse af timetallet for den ydede rådgivning eller leveringen af juridiske tjenesteydelser», jf. avsnitt 14 i dommen.

Oppsummert: Et advokatoppdrag basert på timepris og medgått tid, men uten noe særlig mer informasjon.

Advokaten fikk ikke betalt hele det salæret han mente seg berettiget til, og anla sak mot klienten.

To av spørsmålene fra den litauiske domstolen knyttet seg til direktivet artikkel 4 nr. 2, og formuleres slik av EU-domstolen i avsnitt 35:

«Med det andet og det tredje spørgsmål, som skal undersøges samlet, ønsker den forelæggende ret nærmere bestemt oplyst, om artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13 skal fortolkes således, at et kontraktvilkår i en aftale om levering af juridiske tjenesteydelser indgået mellem en advokat og en forbruger, hvorved prisen for disse ydelser fastsættes i henhold til princippet om anvendelse af en timesats, uden at det indeholder andre præciseringer eller oplysninger end den anvendte timesats, opfylder kravet om at være affattet klart og forståeligt i denne bestemmelses forstand. Såfremt disse spørgsmål besvares benægtende, ønsker den forelæggende ret nærmere bestemt oplyst, hvilke oplysninger forbrugeren skal meddeles i en situation, hvor det er umuligt at forudsige det faktiske antal timer, som er nødvendige for at levere de tjenesteydelser, der er genstand for aftalen, og om manglen på sådanne oplysninger som led i forholdet forud for kontraktindgåelsen kan afhjælpes under opfyldelsen nævnte aftale.»

EU-domstolen svarte at det ikke var tilstrekkelig bare å oppgi timeprisen, og at advokaten må gi forbrukeren opplysninger som setter vedkommende i stand til å treffe sin beslutning «forsigtigt og med fuldt kendskab til de finansielle konsekvenser, som indgåelsen af nævnte aftale har».

I avsnitt 45 i dommen uttrykkes det slik:

«[…] artikel 4, stk. 2, i direktiv 93/13 skal fortolkes således, at et kontraktvilkår i en aftale om levering af juridiske tjenesteydelser indgået mellem en advokat og en forbruger, hvorved prisen for disse ydelser fastsættes i henhold til princippet om anvendelse af en timesats, uden at forbrugeren inden indgåelsen af aftalen meddeles oplysninger, der sætter vedkommende i stand til at træffe sin beslutning forsigtigt og med fuldt kendskab til de finansielle konsekvenser, som indgåelsen af nævnte aftale har, ikke opfylder kravet om at være affattet klart og forståeligt i denne bestemmelses forstand.»

Resten av avtalen består

-Konsekvensen av at priselementet i avtalen ikke er tilstrekkelig klart og forståelig, er at retten skal prøve rimeligheten av det. Det er i og for seg ikke mer dramatisk enn det, forklarer Johan Giertsen.

-Men hvis retten kommer til at priselementet i avtalen er urimelig, kommer det noe som virkelig bør fange advokatenes oppmerksomhet: Hovedregelen er at hvis priselementet i avtalen er urimelig, skal dette urimelige vilkåret tas vekk, men resten av avtalen består.

-Dette innebærer: Advokaten får ikke betalt, men skal gjøre jobben likevel. Det er ganske annerledes fra det vi kjenner fra avtaleloven § 36, og det er virkelig forbrukervern!

Giertsen viser til avsnitt 58 i EU-domstolens dom:

«Det skal i denne henseende bemærkes, således som det fremgår af den retspraksis, der er nævnt i denne doms præmis 54–56, at konstateringen af, at prisvilkåret er urimeligt, forpligter den nationale retsinstans til at udelukke anvendelsen heraf, medmindre forbrugeren gør indsigelse herimod. Genoprettelsen af den situation, som forbrugeren ville have befundet sig i, såfremt dette vilkår ikke havde eksisteret, sker principielt – også hvis tjenesteydelserne er blevet leveret – ved, at forbrugeren fritages fra sin pligt til at betale det vederlag, der er fastsat på grundlag af nævnte kontraktvilkår.» 

- På tide at også advokatene våkner opp

-Det er på tide at også advokatene våkner opp, legger Johan Giertsen til.

Det naturlige oppfølgingsspørsmålet, som Advokatbladet da også stiller Giertsen, er:

 - Hva bør advokatene gjøre i møtet med disse reglene?

-EU-domstolen hjelper egentlig advokatene ganske langt på vei. Det er mye veiledning i dommen, svarer Gjertsen. Han peker særlig på følgende:

I avsnitt 41 anerkjenner retten at det for advokatoppdrag er «ofte [er] vanskeligt, eller endda umuligt, for den erhvervsdrivende fra indgåelsen af aftalen at forudse det præcise antal timer, der er nødvendige med henblik på at levere sådanne tjenesteydelser, og dermed de samlede omkostninger hertil».

I avsnitt 42 understreker retten at vurderingen skal knytte seg til avtaletidspunktet:

«Domstolen har i øvrigt fastslået, at den erhvervsdrivendes overholdelse af det krav om gennemsigtighed, som er omhandlet i artikel 4, stk. 2, og artikel 5 i direktiv 93/13, skal vurderes i forhold til de oplysninger, som den erhvervsdrivende rådede over på tidspunktet for indgåelsen af den aftale, som vedkommende indgik med en forbruger […].»

Sentralt er det også at det «ikke kan kræves, at den erhvervsdrivende underretter forbrugeren om de endelige finansielle konsekvenser af vedkommendes forpligtelser, som afhænger af fremtidige, uforudsigelige hændelser, som er uafhængige af den erhvervsdrivendes hensigter», jf. avsnitt 43.

Men som det påpekes i samme avsnitt, må «de oplysninger, som den erhvervsdrivende skal meddele forbrugeren inden indgåelsen af aftalen, […] sætte sidstnævnte i stand til at træffe sin beslutning forsigtigt og med fuldt kendskab til dels muligheden for, at sådanne hændelser indtræder, og dels de konsekvenser, som hændelserne kan medføre med hensyn til varigheden af den pågældende levering af juridiske tjenesteydelser».

- Å oppgi timepris alene holder ikke

Det som skal gis, er «oplysninger, der sætter forbrugeren i stand til at vurdere de tilnærmelsesvise samlede omkostninger ved disse tjenesteydelser», jf. avsnitt 44.

Og videre:

«Oplysningerne kan omfatte et skøn over det forudsigelige eller mindste antal timer med henblik på leveringen af en bestemt tjenesteydelse eller en forpligtelse til med rimelige mellemrum at sende fakturaer eller jævnlige redegørelser med angivelse af antallet af arbejdstimer.»

- Kan du forklare dette litt mer konkret?

-Man må gjøre mer enn bare å oppgi timeprisen. Man må – etter beste evne, og så langt som mulig knyttet til det konkrete advokatoppdraget – si noe om: Hva vet jeg om omfanget av oppdraget i dag? Hva er usikkert i dag? Man bør holde klienten orientert etter hvert som det skrider frem, sende jevnlige redegjørelser med angivelse av arbeidstimer. Det gir også klienten en mulighet for å avbryte.

- Regler for god advokatskikk oppstiller visse plikter for advokaten til å holde klienten orientert om kostnadene, både før og etter at de pådras. Er advokater som holder seg innenfor disse reglene trygge?

-Det er etter EU-domstolens praksis et argument for at advokaten ikke rammes av direktivet om urimelige standardvilkår, se særlig avsnitt 44 i dommen.

-Her peker domstolen på retningslinjer for hva som skal til for at advokatsalærer ikke rammes av direktivet. Domstolen understreker at opplysningene «kan variere på grundlag af dels formålet med og arten af de ydelser, der er fastsat i aftalen om juridiske tjenesteydelser, dels de gældende faglige og etiske regler».

Giertsen legger til at tematikken ikke aktualiseres i alle salærtvister.

-Et vilkår for at direktivet skal få anvendelse i en salærtvist, er at klienten er en forbruker. Er klienten en kommersiell aktør, er vi utenfor. Det kreves også at priselementet i avtalen ikke er individuelt forhandlet. Men i praksis vil vel de færreste prisvilkår være individuelt forhandlet når klienten er en forbruker – i praksis benytter jo advokaten helst en standard oppdragsbekreftelse.

Andre problemstillinger?

Til slutt: Du har sikkert merket seg HR-2021-2296-U, hvor Høyesterett ikke fremmet en anke over dom i en forsikringssak, og uttalte:

«Forbrukerrådet har i sin erklæring om partshjelp særlig vist til avtaleloven § 37 og forbrukeravtaledirektivet (direktiv 1993/13). Ankeutvalget bemerker at disse bestemmelsene reiser spørsmål hvor det kan være behov for rettsavklaring, men etter ankeutvalgets syn er ikke denne saken egnet til å gi slik avklaring.»

- Dette kan jo leses som en stående invitasjon fra Høyesterett. Er det andre problemstillinger her som advokatene bør være oppmerksomme på?

-Først og fremst mener jeg Høyesterett må bidra mer selv. Der hvor det figurerer en forbruker og en standardavtale, må dommerne og utredernee være på hugget. Kan direktivet ha relevans her?

-Og hvis dette ikke har vært prosedert i tingrett og lagmannsrett, må Høyesterett sette skapet på plass. Hvem skal ellers gjøre det?

Johan Giertsen peker også at en større andel forbrukertvister avgjøres i ulike nemnder, og ikke i domstolene.

-Tematikken har også en adresse til disse nemndene. Også de skal jo anvende gjeldende rett. Noen er flinke til dette, men ikke alle.

- Men har du noen konkrete problemstillinger du vil nevne? Du har jo skrevet en del om dette, blant annet i et eget kapittel 39, «Blindsonen – Norge vs. Europa», i fjerdeutgaven av læreboken «Avtaler».

-Jeg tror jeg nøyer meg med å vise til det jeg har skrevet i boken.

- Et spørsmål du ikke har skrevet om: Kan direktivet få betydning for hvordan vi tolker reglene om salærfastsettelse i Regler for god advokatskikk eller tvisteloven § 3-8?

-Det er et kjempespørsmål. Her er jeg på ustø grunn. Men sånn på stående fot tenker jeg at hensynet til sammenheng i regelverket tilsier at den kontraktsrettslige dimensjonen bør spille inn også for disse reglene.

Vi får avslutte med å si som vi pleier å si i akademia: Her trengs det mer forskning 

PS: For den som måtte ønske å forske mer – her kan det være hensiktsmessig å starte:

Som nevnt har Johan Giertsen skrevet om tematikken i fjerdeutgaven av læreboken «Avtaler». Ikke bare i det nevnte kapittel 39, men i tillegg i hele del V, som har overskriften «Avtaleloven § 36 og forbrukeravtaledirektivet».

Videre er den nevne avhandlingen «Om standardiseringen av en rettslig standard. En analyse av forbrukeravtaledirektivet og forholdet til avtaleloven § 36», skrevet av Marie Natland Wabakken, definitivt lesverdig.

I tillegg har advokatfullmektig Jenny Klem nylig publisert en utmerket artikkel i Lov og Rett med tittelen: «Forbrukeravtaledirektivets krav om gjennomsiktige avtalevilkår: En EØS-rettslig blindsone?»

Og til slutt: En mer overordnet og kritisk fremstilling finnes i siste utgave av Kritisk Juss, se Vebjørn Wold, «En kritisk oversikt over det privatrettslige forbrukervernet. Suverene, men rettsløse, forbrukere?»

Powered by Labrador CMS