Illustrasjonsfoto:
Kanizphoto
JU§NYTT
Nå kan frister kun avbrytes gjennom Aktørportalen
Avgjørelsen hvor Høyesterett kom til at innføringen av obligatorisk bruk av Aktørportalen ikke utelukker at advokater og fullmektiger leverer anker per ordinær post med fristavbrytende virkning, er nå blitt rettshistorie.
Ved lov 11. mai 2023 nr. 13 om endringer i tvisteloven mv.
(rettsmekling, ankenektelse mv.) fikk domstolloven § 146 andre ledd et nytt
fjerde punktum med denne ordlyden:
«Når bruk av bestemte elektroniske
løsninger i skriftlig kommunikasjon med domstolene er obligatorisk etter § 197
a tredje ledd, skal fristen avbrytes ved bruk av de elektroniske løsningene.»
Denne lovendringen trer i kraft 1. januar 2024.
Den
innebærer – kort sagt – at advokater og autoriserte advokatfullmektiger i
saker der det er obligatorisk å bruke Aktørportalen for å kommunisere med
domstolene, må avbryte frister gjennom Aktørportalen.
Kreves signatur og oversendelse
Avgjørelsen i HR‑2019‑231-A – hvor Høyesterett i avsnitt 45–53
kom til at innføringen av obligatorisk bruk av Aktørportalen ikke utelukker at
advokater og autoriserte advokatfullmektiger leverer anker per ordinær post med
fristavbrytende virkning – blir dermed rettshistorie.
Merk at det stadig ikke er tilstrekkelig at det aktuelle
prosesskrivet blir lastet opp på Aktørportalens server. Dokumentet må også
signeres og sendes i Aktørportalen for å få fristavbrytende virkning.
Ved tekniske problemer kan imidlertid fristen avbrytes per
e-post, etterfulgt av innsendelse i Aktørportalen.
Dette er nærmere forklart
slik i Prop.34 L (2022–2023) Endringer i tvisteloven mv. (rettsmekling,
ankenektelse mv.) s. 87:
«Som flere av høringsinstansene
har påpekt, bør det ved teknisk svikt i Aktørportalen være anledning til å
avbryte fristen på annet vis. Mens det etter gjeldende rett er anledning til å
avbryte fristen både per post og per e-post, mener departementet at aktørene
bare skal kunne benytte e-post til å avbryte frister når Aktørportalen ikke
fungerer. Da behøver ikke domstolene å ta høyde for at et fristavbrytende
prosesskrift kan være på vei i posten.
Inneholder prosesskrivet
personsensitive opplysninger og løsningen for å sende dokumentet per e-post
ikke er betryggende, mener departementet det må være tilstrekkelig for fristavbrudd
at advokaten per e-post informerer om at fristen avbrytes, men at
driftsforstyrrelser eller annen teknisk ustabilitet forhindrer advokaten fra å
sende dokumentet inn i Aktørportalen. Dokumentet må da ettersendes i
Aktørportalen når portalen igjen er i funksjon.»
Endring i ELSAM-forskriften
Det er på denne bakgrunn også gjort en endring i
ELSAM-forskriften § 8. Ordlyden blir slik:
Ǥ 8.Fristavbrudd
Skal en prosesshandling foretas
innen en frist, avbrytes fristen når prosesshandlingen er foretatt ved
elektronisk innsendelse gjennom nettportalen. Dersom den elektroniske
innsendelsen hindres eller vanskeliggjøres av driftsforstyrrelser eller annen
teknisk ustabilitet i nettportalen, kan fristen avbrytes ved forsendelse til
den aktuelle domstolens elektroniske adresse etterfulgt av elektronisk
innsendelse gjennom nettportalen når driftsforstyrrelsen eller den tekniske
ustabiliteten er opphørt.»
I statsrådsforedraget «presiserer [departementet] at ‘driftsforstyrrelser’
og ‘teknisk ustabilitet’ skal forstås vidt, slik at bestemmelsen gjelder for
alle situasjoner hvor Aktørportalen er nede, herunder av rent tekniske årsaker
eller på grunn av planlagte eller uplanlagte menneskeskapte driftsforstyrrelser».
Også endringen i ELSAM-forskriften § 8 trer i
kraft 1. januar 2024.