Prosessfullmektig Trym Bjørndal Portvik i Wiersholm og Festiviteten Bar & Scenes styreleder Christian Alexander Vold vant frem i Oslo tingrett.Foto: Kari Hegstad
23-årsgrense ved utesteder innebærer ikke ulovlig forskjellsbehandling
Etter Oslo tingretts syn er det et saklig og legitimt formål for en nattklubb å ønske at gjestene skal være over en viss alder. - En viktig seier for vår klient og deres gjester, sier Georg Abusdal Engebretsen og Trym Bjørndal Portvik i Wiersholm.
Sommeren 2017 vedtok Stortinget en helt ny likestillings- og
diskrimineringslov. Her ble forbudet mot aldersdiskriminering utvidet til å
gjelde alle samfunnsområder, utelivsbransjen inkludert.
Endringen førte til at Diskrimineringsnemnda fattet flere vedtak der det ble fastslått at å nekte gjester adgang fordi de ikke er gamle nok, innebærer ulovlig aldersdiskriminering
Annonse
Festiviteten Bar & Scene i Hamar var ett av utestedene
som ble felt som følge av sin praksis.
Nemnda konkluderte med at Festiviteten hadde diskriminert tre enkeltpersoner på grunn av alder
ved å nekte dem adgang under henvisning til nattklubbens 23-årsgrense på lørdager.
Gjennomførte testdag
Etter å ha mottatt den første klagen på aldersdiskriminering, gjennomførte utestedet Festiviteten en «testdag» for å få et erfaringsgrunnlag med 20-års aldersgrense.
Denne skal ifølge utestedet ha vist at det vanlige klientellet i stor grad forlot lokalene, og
at det ble observert et mer fiendtlig miljø og uvøren opptreden blant gjestene.
Det fant ikke Festiviteten seg i. Ikke bare nektet de å etterfølge vedtaket fra nemnden; utestedet besluttet også å saksøke staten for å få rettslig
overprøvd Diskrimineringsnemndas vedtak. Tidligere i oktober møttes partene til
hovedforhandling i Oslo tingrett.
Fredag i forrige uke falt dommen (23-059422TVI-TOSL/01). Oslo tingrett mener
nemndas vedtak er ugyldig.
- God og viktig dom
Domstolen fastslår at 23-årsgrensen på Festiviteten utgjør diskriminering
i form av direkte forskjellsbehandling. Denne
diskrimineringen er likevel å regne som lovlig forskjellsbehandling, ettersom den har et saklig formål, er nødvendig for
å oppnå formålet, og ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som
forskjellsbehandles, mener Oslo tingrett.
- Dette er en viktig seier for vår klient og deres gjester.
Dommen er god og viktig, sier ansvarlig partner Georg Abusdal Engebretsen, og
prosessfullmektig Trym Bjørndal Portvik i Wiersholm.
Hvorvidt dommen er god, skal Hanne Jahren i fra Regjeringsadvokaten
bruke tiden fremover på å vurdere.
- Ankefristen er på én måned. Vi skal nå gå grundig gjennom
dommen sammen med Diskrimineringsnemnda og gjøre en ankevurdering, sier advokaten.
- Lange tradisjoner
Ved vurderingen av aldersgrensens formål, viste Festiviteten
til et ønske om å etablere ulike konsepter for ulike aldersgrupper i ulike
livsfaser.
Etter rettens syn er det et saklig og legitimt formål for en
nattklubb å ønske at gjestene skal være over en viss alder:
«Slike aldersgrenser har lange tradisjoner i norsk uteliv og
retten finner ikke grunn til å betvile at gjestenes alderssammensetning kan
påvirke ulike aldersgruppers interesse for en nattklubb.».
- Ivaretar ønsket kundekrets
Etter rettens skjønn
ivaretar begrunnelsen en beskyttelsesverdig interesse; interessen til
Festiviteten i selv å bestemme at nattklubbvirksomheten skal innrettes mot en
voksen kundekrets, i dette tilfellet en kundekrets over 23 år.
Retten anser det
videre også som sannsynlig at aldersgrensen på 23 år faktisk vil ivareta og
bidra til å trekke den ønskede kundekretsen til Festiviteten», fremgår det av
dommen.
Festiviteten anførte også, blant annet, at hensynet til
økonomiske interesser var et saklig formål. Oslo tingrett kunne ikke se at
Festiviteten var «avskåret fra å kunne påberope seg dette.».
Etter en nærmere
gjennomgang viste de økonomiske hensynene som begrunner Festivitetens
23-årsgrense anses for å være «sanne og legitime», og de ivaretar en «beskyttelsesverdig interesse», heter det av dommen.
Sakens parter
Saksøker: Festiviteten Bar & Scene AS, representert ved advokatfullmektig Trym Bjørndal Portvik og ansvarlig advokat Georg Abusdal Engebretsen fra Wiersholm.
Saksøkte: Staten v/ likestillings- og diskrimineringsnemnda, representert ved advokat Hanne Inger Bjurstrøm Jahren fra Regjeringsadvokaten.
Dommeren i saken var Edvard Os.
Festiviteten hadde i tillegg påberopt hensynet til sosial og
kulturell integrering, samt hensynet til å unngå bråk, uto og uvøren adferd fra yngre gjester,
som saklige formål med aldersgrensen. Etter rettens syn hadde utelivsstedet gjennom
bevisførselen ikke påvist tilstrekkelig konkrete holdepunkter til å anse disse
hensynene som saklige formål.
- Nødvendig
Alt i alt fant tingretten det «mest sannsynlig «at
23-årsgrensen på Festiviteten var nødvendig i lovens forstand for å ivareta de
saklige formålene, da det ikke fremsto «som sannsynlig at disse kan ivaretas gjennom
andre, forholdsmessige og ikke-diskriminerende tiltak.».
Domstolen avfeide med det alternative tiltak som ulike
prisnivåer på enkelte drikkevarer, inngangspenger, temakvelder, markedsføring
direkte mot eldre, samt valg av interiør og musikk.
- Mindre støtende enn andre diskrimineringsgrunnlag
Det siste spørsmålet ble med det hvorvidt 23-årsgrensen på
Festiviteten innebar et uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som
forskjellsbehandles.
Ved sin vurdering påpekte tingretten innledningsvis at det var
konsensus om at «diskriminering på grunn av alder er mindre alvorlig og
mindre beskyttelsesverdig enn diskriminering som knytter seg til de andre
diskrimineringsgrunnlagene som er nevnt lovens § 6. […].»
«Selv om noen nok kan
oppleve det som støtende, urettferdig eller krenkende å bli utestengt eller
nektet noe bare på grunn av sin alder, er det langt fra sikkert at dette
gjelder alle som rammes, og det kan som nevnt i NOUen ofte være både riktig og
forståelig å gjøre forskjell ut fra alder. Dette skillet mellom alder og andre
diskrimineringsgrunnlag må nødvendigvis reflekteres i rettens
forholdsmessighetsvurdering.».
Ved den konkrete vurderingen ble det lagt betydelig vekt på
Festivitetens interesser i den aktuelle aldersgrensen. Domstolen mener at Festivitetens
interesser i å beholde 23-årsgrensen er beskyttelsesverdige, aldergrensen er
begrunnet i flere saklige formål og den anses nødvendig for å ivareta disse
formålene:
«Retten anser disse interessene som klart mer tungtveiende
enn interessene til de som nektes inngang som følge av aldersgrensen. Samlet
setter mener retten at 23-årsgrensen på Festiviteten ikke er uforholdsmessig
inngripende overfor dem som dermed forskjellsbehandles. Dette til tross for at
det dreier seg om direkte diskriminering.».
Viss tvil om sakskostnadsoppgave
Det fremgikk av saksøkers kostnadsoppgave at kravet utgjorde
274.800 kroner uten merverdiavgift. Arbeidet var delt mellom
ansvarlig advokat (5 timer á 6390 kroner) og advokatfullmektig Portvik (82 timer á 2925 kroner).
Staten reiste innsigelser mot kravets omfang. Det ble særlig
gjort gjeldende at det er brukt for mye tid forut for inngivelse av stevningen.
Tingretten fant, «under en viss tvil» at saksøkers tidsbruk
og sakskostnadskrav lå innenfor rammen av det nødvendige og rimelige, jf. tvisteloven § 20-5 første ledd. Sakskostnader ble
med det tilkjent i henhold til den inngitte kostnadsoppgaven med 274.800 kroner.
Diskrimineringsloven § 6 oppstiller et generelt forbud mot å diskriminere.
I § 6 fjerde ledd defineres diskriminering slik:
Med diskriminering menes direkte eller indirekte forskjellsbehandling etter §§ 7 og
8, som ikke er lovlig etter §§ 9, 10 eller 11.
Direkte forskjellsbehandling er så definert i lovens § 7:
§ 7. Direkte forskjellsbehandling
Med direkte forskjellsbehandling menes at en person behandles dårligere enn andre
blir, har blitt eller ville blitt behandlet i en tilsvarende situasjon, på grunn av forhold
som nevnt i § 6 første ledd. Hva som utgjør lovlig forskjellsbehandling er regulert i §
9.
Denne bestemmelsens første ledd lyder:
§ 9. Lovlig forskjellsbehandling
Forskjellsbehandling er ikke i strid med forbudet i § 6 når den
a. har et saklig formål
b. er nødvendig for å oppnå formålet og
c. ikke er uforholdsmessig inngripende overfor den eller de som forskjellsbehandles.