Er faglig dyktighet fortsatt det aller viktigste hos en god leder? Advokatbladet har spurt styrene i Yngre Advokater om eksempler på gode og dårlige ledere i advokatbransjen.
Fraværende ledere som ikke veileder sine medarbeidere.
Ledere som er vanskelige å få en dialog med. Kontrollerende ledere, og ledere
som undervurderer sine ansatte.
Dette er blant egenskapene på dårlige ledere som unge
advokater trekker frem som negative. Gode ledere, derimot, er blant annet kjennetegnet av gode
sosiale evner, faglig dyktighet, evne til å veilede og utvikle sine
medarbeidere og tilgjengelighet.
Annonse
Ledelse i advokatbransjen er i økende grad blitt
profesjonalisert. En rekke norske advokatledere har for eksempel gjennomgått et
ledelseskurs for advokatselskaper på Harvard Law School, der strategisk
planlegging, organisasjonsmessig justeringer, vekst og motivasjon av mennesker
og team er blant postene på programmet.
De største advokatfirmaene har tydelige systemer for
utvikling og evaluering av sine medarbeidere, men den enkelte ansattes trivsel
og progresjon vil likevel påvirkes av hver enkelt leders faglige og
menneskelige egenskaper.
Advokatbladet har spurt styrene i Yngre Advokater om eksempler på gode
og dårlige ledere, og om hvorfor gode ledere er viktige. Her kan du lese deres
svar.
En god leder gir balanse mellom
det å følge opp målene til selskapet og hver enkelt advokat, og samtidig som man gir
rom for selvstendighet, mener Lisa Eian, partner i Elden og nestleder i YA Oslo krets.
– Mye handler om å bli kjent med de man leder og ha en
forståelse for ledelse som fag. Å være svak på relasjoner og
ikke å se hver enkelt medarbeider i tilstrekkelig grad er dårlig ledelse, sier hun.
– Jeg har jobbet i både små,
mellomstore og store advokatfirmaer, både som sekretær og student og nå som
partner. Jeg har jevnt over opplevd god ledelse, med noen unntak. Manglende
lederoppfølging, uklare ansvarsforhold og liten bevissthet rundt egen rolle går
igjen som faktorer som oppleves som dårlig ledelse. Jeg tror at bransjen
generelt vil ha godt av et lederløft, og at det mange steder er mye å hente på
å investere i god ledelse.
– Ignorerer
konstruktiv feedback
Thomas Hoff Myhr, advokat i Pretor og leder av YA Trøndelag krets, mener en god leder i et advokatfirma kjennetegnes av en kombinasjon av
flere ferdigheter.
– Først og fremst kreves det at vedkommende er faglig dyktig.
Videre bør lederen kunne organisere og delegere oppgaver på en effektiv måte,
samt ha både evne og vilje til å motivere og utvikle sitt team og sine medarbeidere, sier han.
– En dårlig leder i et advokatfirma foretar gjerne
uoverveide og forhastede beslutninger, ignorerer konstruktive tilbakemeldinger
og evner ikke å veilede sine medarbeidere på en effektiv og ansvarlig måte.
– Evner å
bygge lag
Ifølge Hanne Linaker, advokat i Eurojuris Nord og leder av YA Midt-Hålogaland krets, evner gode ledere å bygge gode lag og å se enkeltindividene i laget.
– Lederen må være i stand til å motivere og utvikle, og samtidig ha gode
sosiale evner til å forstå og å være en trygghet for de ansatte. Jeg opplever
at yngre advokater i større grad har en forventning om balanse mellom jobb og
fritid. Ledere som legger til rette for dette, vil i større grad anses som gode
ledere, mener hun.
Ledere som utad kun er opptatt av økonomien og bunnlinjen
- og glemmer å se de ansatte og ansattes behov - blir nok særlig av den yngre
generasjonen oppfattet som dårligere ledere, fortsetter Linaker.
– Det samme gjelder ledere som ikke
evner å delegere eller ta med yngre advokater i større og tyngre saker. Man vil
aldri få erfaring dersom man ikke gis muligheten.
– Jeg har vært heldig fordi mitt første møte med
advokatbransjen har vært hos et firma som er opptatt av å bygge en god kultur
på arbeidsplassen. Men jeg kjenner til flere eksempler hvor lederen er svært
fraværende og vanskelig å ha en dialog med, og med tendenser til
ovenfra-og-ned-holdning. Slikt bidrar til misnøye, og lite motivasjon for å
bidra til at firmaet som helhet skal lykkes.
– Spesialutdannede ledere en fordel
– En god leder bryr seg om sine ansatte. Det innebærer blant annet at
lederen støtter opp om å nå mål og hjelper de ansatte med å lykkes, mener Helle Cecilie Lineikro, senioradvokat i Tofte Hald og leder av YA Vest-Agder krets.
For yngre
advokater er det særlig viktig med ledere som er tilgjengelige, følger godt opp
og gjør advokaten trygg i rollen, understreker hun.
– Det er viktig at lederen setter tydelige krav
og avklarer forventninger, men også gir tillit og ansvar. Jeg tror det er mange
fordeler med spesialutdannede ledere, men det er avgjørende at slike ledere er
nysgjerrige på bransjen og forstår hvordan advokatene jobber.
Ifølge Lineikro kan dårlige ledere grovt sett deles inn i to kategorier; ledere som legger seg for mye opp i de
ansattes arbeid og kontrollerer hver minste detalj, og ledere som overlater de
ansatte helt til seg selv og ikke har kjennskap til hva de jobber med.
– Selv har jeg heldigvis
bare gode erfaringer med ledere i advokatbransjen. Jeg har hørt noen
«skrekkhistorier», blant annet om nye fullmektiger som ikke følges opp, men har
et inntrykk av at det stort sett er god ledelse i advokatfirmaene.
Gjort til
syndebukk
Ishak Skjæraasen Khan, advokat i Økland & Co og leder av YA Romerike krets, tror nettopp motiverende og inspirerende ledere er avgjørende for å kunne utvikle og beholde unge talenter.
– Yngre advokater vil være godt rustet til å håndtere svært
mange utfordringer i arbeidslivet, så lenge de har en leder som klarer å
motivere og gi mestringsfølelse, sier han.
– Samtidig skal man ikke glemme mer tradisjonelle
lederegenskaper i advokatbransjen, som faglig dyktighet. Særlig for
advokatfullmektiger vil ledelse av faglig dyktige advokater være med på å gi
trygghet og selvtillit tidlig i arbeidslivet.
Et viktig kjennetegn ved en dårlig leder er manglende evne
til å behandle ansatte med respekt og medmenneskelighet, ifølge Khan.
– Advokatlivet vil kunne
føre med seg situasjoner som er stressende eller gjør det nødvendig å gi
ansatte kritiske tilbakemeldinger, og det kan være krevende for lederen å
håndtere dette. Det som skiller en god og dårlig leder, er om lederen fortsatt
klarer å opptre profesjonelt og med respekt overfor ansatte i slike
situasjoner.
– Jeg har hørt eksempler fra advokatfullmektiger som har
opplevd å bli gjort til syndebukk av lederen sin, foran klienter og andre
ansatte. Foruten at dette er dårlig ledelse, tror jeg slike bortforklaringer og
ansvarsfraskrivelser er noe som veldig lett gjennomskues av klienter og andre
ansatte.
– Alle
inkluderes
En god leder er flink til å skape et godt samarbeid mellom flere, og
tilstreber at alle inkluderes, påpeker Vetle Andre Mitchell Jensen, advokat i SjødinMeling og leder av YA Sør-Rogaland krets.
– Personen er flink til å få andre til å
føle seg verdsatt og sett, uavhengig av posisjon eller tittel. Slike
lederevner fører til at de ansatte får rom til å ta opp ønsker, spørsmål eller
problemer uten usikkerhet. Man skaper tillit. En god leder er tålmodig og
inspirerer andre, og vil ofte være en rollemodell for de ansatte, sier han.
– Dette er subjektivt, men noen kjennetegn går igjen på en
dårlig leder. Blant annet vil en dårlig leder gjerne slite med å se den
enkeltes behov, være negativ til andres tanker og ideer, favorisere eller
skape splid mellom de ansatte.
– Prestasjonskultur
preger bransjen
Ivar Silset, advokat i BDO Advokater og leder av YA Møre og Romsdal krets, mener en god leder legger til rette for den faglige utviklingen og læringsprosessen, samtidig som den
ansattes sosiale og velferdsmessige behov ivaretas.
– Det stilles stadig større
krav til den faglige leveransen av advokattjenester, samtidig som fokus på
«work-life balance» også er blitt viktigere, sier han.
– En dårlig leder vil gjerne være en som blir for ensporet,
og typisk fokusert på inntjening. I en virksomhet skal det selvfølgelig være
fokus på dette også, men det må ikke gå utover den ansattes behov. Det er ingen
tjent med i lengden.
– Jeg har inntrykk av at det er et stadig økende fokus på
dette i bransjen generelt. Likevel er det til stadighet en forventet
tilgjengelighet fra klienter og dertil også arbeidsgivere, samtidig som deler
av bransjen også er preget av en prestasjonskultur. Dette gjør an man ofte ser
eksempler på at arbeidsmiljølovens krav om at arbeidstidsordningene ikke skal
utsette de ansatte for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, ikke
overholdes.
– Gir oppgaver
som gir lite selvtillit
– Gode ledere satser på unge fullmektiger og advokater, gir rom for utvikling og legger til rette for å oppnå egne og felles mål, ser styrkene og interesseområdene til hver enkelt, og gjør at disse kan utnyttes best mulig med relevante og utfordrende arbeidsoppgaver.
Det mener Tuva Sørby, advokat i TYR
Advokatfirma og leder av YA Buskerud krets. Hun viser videre til at en god leder gir ansatte
ansvar og muligheter, samtidig som det gis støtte underveis og settes av tid
til veiledning.
– Dårlige ledere delegerer gjerne for lite, tenker at de
selv kan best og er lite åpne for innspill eller tilbakemeldinger. En slik
lederstil skaper et hierarkisk skille mellom lederne og ansatte, som igjen kan
hindre utviklingen av unge talenter. For å utvikle seg i advokatbransjen er det
viktig at man gis muligheter og slipper til, særlig de første årene, sier Sørby.
– Jeg har ikke personlig opplevd konkrete hendelser som
følge av dårlig ledelse, men man hører at yngre advokater opplever at terskelen
for å gå til ledere med problemstillinger er høy. I tillegg at yngre advokater
får tildelt oppgaver som gir lite erfaring og selvtillit i rollen som
advokat.
– Uheldig at
daglig leder er praktiserende advokat
Ifølge Mariell Norø, advokat i Østgård og leder av YA Troms krets, består en god leder av særlig tre ting.
– En god leder er tilgjengelig, rettferdig og har tydelige
forventinger til sine ansatte. Gode ledere kan håndtere både faglige og
mellommenneskelige utfordringer og vil involvere de ansatte i utviklingen av
virksomheten. Advokatbransjen er stadig i endring, og en god leder må være
tilpasningsdyktig, sier hun.
– En dårlig leder mangler ofte nødvendige egenskaper og
ferdigheter for effektivt å lede og inspirere sine ansatte.
Typiske kjennetegn
er manglende tilstedeværelse og oppfølging, uklare forventninger og manglende
kommunikasjonsevner, mener YA-lederen.
– En generell utfordring i advokatbransjen er at daglig
leder som regel er praktiserende advokat. Dette kan medføre at fokuset på
«lederrollen» blir nedprioritert fordi advokaten har mer enn nok med å
konsentrere seg om advokatoppdragene. Det er spesielt uheldig for fullmektiger
og yngre advokater som har behov for tettere oppfølging.
– Pleier
flere sider enn bare jussen
– En hverdag som advokatfullmektig består av flere sider enn bare anvendelse av juss. Gode ledere tar seg tid til de andre sidene også, som for eksempel stressmestring og work-life balance.
Det mener Henny Gaarder, advokatfullmektig i BDO Advokater, og Johanne Sophie Lindberg, advokatfullmektig i Varder. De to er leder og nestleder i YA Østfold og Follo krets.
– Det er flere kjennetegn ved dårlige ledere generelt i
arbeidslivet, men spesielt for advokatbransjen kan være at advokatfullmektiger
etterlates for mye til seg selv. Fullmektigperioden er en opplæringsperiode, og
advokatfullmektigen skal få forsvarlig opplæring og oppfølging.