E-posten ble sendt etter et møte der privatpersonen var med som tillitsvalgt, og der han mente kollegaen ikke fikk anledning til å forsvare seg skikkelig.Foto: Tinius Svendsen
Høyesterett under dissens: E-post fra tillitsvalgt utgjør et varsel
Flertallet bygger på at arbeidsmiljølovens varselbegrep favner vidt, og arbeidsgiver må være forberedt på å motta varsler også fra de
tillitsvalgte. - Dette er en god dag for tillitsvalgte og varslere, sier LO-advokat Jan Arild Vikan.
- Dette er en god dag for tillitsvalgte og varslere. Dommen
styrker varslervernet og svekker ikke tillitsvalgtes posisjon. Vi har vunnet
frem med prinsippene, og det er vi godt fornøyd med. Lovgiver har lagt til
grunn at de norske varselreglene skal innebære en lav terskel: Det følger Høyesterett
opp i denne dommen.
Det sier LO-advokat Jan Arild Vikan, prosessfullmektig for den private part - varsleren - i dommen Høyesterett avsa i dag.
Annonse
Skarp e-post
Saken kan føres tilbake til 2021. En tillitsvalgt
i Nortura bisto en arbeidskollega i et møte med ledelsen ved produksjonsanlegget der
de to jobbet. Kollegaen til den tillitsvalgte ble i møtet ilagt en muntlig advarsel
for uakseptabel atferd. Dagen derpå sendte den tillitsvalgte en e-post til en
leder av bedriften, hvor vedkommende uttrykte seg sterkt kritisk til den
HR-ansvarliges opptreden under møtet.
Av e-posten, som Høyesterett i dag fastslo at var et varsel
i arbeidsmiljølovens forstand, fremgikk det:
«Var på møte med [HR-ansvarlig] vedrørende personalsak
mellom arbeidsleder og ansatt i går. Er lettere sjokkert om hvordan [HR-ansvarlig]
med sine vage opplysninger gjentatte ganger trakasserte B med påstander […] Advarselen
var ferdig utfylt når jeg og B kom til møtet. Det vil si at vi fikk inntrykk av
at det spillet ingen rolle om hva vi mente i saken. Er dette måten Nortura ønsker å fremstå som Dommer, Jury,
Bøddel for sine ansatte??? Så får vi håpe at deres varsler snakket sant. Uskyldig til
det motsatte er bevist???? […] Mine ord om D er arrogant, ufin og respektløs. [...] Sender
dette til deg og håper på at du kan bidra til forbedring for fremtiden med å ta
en prat med [HR-ansvarlig].».
Senere det året fikk den tillitsvalgte en skriftlig
advarsel. Grunnlaget var at den tillitsvalgte i den siterte e-posten hadde
brutt kravet til «hensynsfull adferd».
Etter enkelte andre episoder, ble den
tillitsvalgte omplassert innad i Nortura. Den tillitsvalgte bestemte seg så
for å sakesøke selskapet med krav om at omplasseringen var ugyldig. Under
saksforberedelsen trakk han også inn krav om oppreisningserstatning for ulovlig
gjengjeldelse etter varsling.
Sakens dommere
Bergljot Webster, Ingvald Falch, Cecilie Østensen Berglund, Knut Erik Sæther
dommer og Are Stenvik
Lagmannsretten mente e-posten ikke var et varsel
Tingretten kom til at omplasseringen var gyldig, men tok
ikke stilling til om e-posten var er et varsel i arbeidsmiljølovens forstand.
Dommen
ble anket til lagmannsretten. Også Frostating kom til at det var tale om en gyldig
omplassering. Retten kom videre til at e-posten ikke er et varsel. Én meddommer dissenterte. Han
mente at e-posten er et varsel, og at advarselen var en gjengjeldelse som ga
den tillitsvalgte krav på oppreisningserstatning. Dommen ble anket.
Høyesteretts ankeutvalg besluttet å fremme anken for så vidt
gjelder kravet om oppreisning etter arbeidsmiljøloven kapittel 2 A.
Et varsel ikke mer enn å «si ifra»
Høyesterett tok utgangspunkt i arbeidsmiljøloven § 2 A-1. Førstvoterende
dommer Falch tolket bestemmelsen dit hen at det ikke ligger mer i uttrykket å «varsle»
enn å «si ifra om kritikkverdige forhold i virksomheten».
Arbeidsmiljøloven § 2 A-1
1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet.
(2) Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet[…].
Det kan varsles både
skriftlig og muntlig, og i hvilken som helst sammenheng. Det eneste kravet er at
varselet fremsettes til en aktørene som det kan varsles til etter loven, typisk
til en representant for arbeidsgiveren, ifølge Falch.
Førstvoterende la videre til grunn at begrepet «kritikkverdige
forhold», «er ment å favne vidt». Det må likevel dreie seg om forhold som er i
strid med en nærmere beskrevet norm. Utenfor faller derfor misnøye og kritikk
om forhold som ikke er i strid med noen slik norm.
Kan ikke innfortolkes særskilte vilkår
Dommer Falch viste videre til at det ikke kan innfortolkes
som et særskilt vilkår i bestemmelsen om at det kritikkverdige forholdet i det
minste har en «viss allmenn interesse», slik Nortura hadde gjort gjeldende.
Sakens parter
A (advokat Jan Arild Vikan)
mot
Nortura SA (advokat Aleksander Rød – til prøve)
- Høyesterett fastslår at det ikke kan innfortolkes noe krav
om allmenn interesse. Dette hadde i så fall vært et vilkår som ikke fremgår av
legaldefinisjonen. Ved å klargjøre disse reglene har varselervernet blitt
styrket, sier advokat Vikan.
På denne bakgrunn måtte det foretas en nærmere tolking av
den ytringen den tillitsvalgte hadde fremsatt, for slik å avgjøre hvorvidt det
var tale om et varsel om «kritikkverdige forhold» i virksomheten.
Avgjørende måtte, ifølge Høyesterett, være om det for
arbeidsgiveren er «rimelig grunn» til å oppfatte ytringen slik at den varsler –
sier fra – om kritikkverdige forhold i virksomheten. I dette ligger ikke noe krav
om at arbeidstakeren må uttrykke seg helt klart.
Tillitsvalgte har samme vern
Høyesterett presiserte samtidig at arbeidsgiveren må være
forberedt på å motta varsler også fra de tillitsvalgte – det må derfor ikke noe
ekstraordinært til for å skulle oppfatte henvendelsen fra en tillitsvalgt som
et varsel, slik Nortura hadde anført.
- Denne presiseringen fra Høyesterett er viktig for oss i LO.
Vernet for de tillitsvalgte skal ikke være mer utsatt enn andre. Således et stort
pluss, sier LO-advokat Jan Arild Vikan.
Ved den konkrete vurderingen så flertallet hen til Norturas
arbeidsreglement, der det fremgår at «[e]nhver må opptre hensynsfullt og korrekt
overfor ledere og kollegaer». Basert på dette innhold , måtte regelen bedømmes
som en «skriftlig etisk retningslinje» etter arbeidsmiljøloven § 2 A-1 andre
ledd.
Når den beskrevne opptredenen fra
den tillitsvalgtets e-post , ville være i strid med det interne reglementet,
måtte e-posten betraktes for å beskrive et «kritikkverdig forhold» i
virksomheten.
Flertallet understreket videre at det for Nortura var «rimelig
grunn» til å oppfatte e-posten slik at den tillitsvalgte varslet – sa ifra – om
det kritikkverdige forholdet. Dette især fordi han avslutningsvis i e-posten skrev at han håpet at denne kunne «bidra til forbedring for fremtiden».
Lagmannsrettens lovanvendelse var derfor uriktig. Frostatings
dom ble opphevet så langt den avgjorde kravet om oppreisning, og
i sin nye dom må lagmannsretten ta stilling til om Nortura har brutt forbudet
mot gjengjeldelse i arbeidsmiljøloven § 2 A-4, og i bekreftende fall fastsette
oppreisningen.
Dissens
Dommer Berglund dissenterte. Hun hadde et annet syn enn førstvoterende både på
lovtolkingen og den konkrete vurderingen
Berglund viste til at ytringsfriheten og det sterke vernet
som ligger i arbeidsmiljølovens generelle bestemmelser, er «grunnleggende
regler som bør være basis for klagemål og kritikk i arbeidsforhold. Dette
tilsier at det bør være et tilstrekkelig klart skille mellom slike ytringer og
varsling.». Terskelen hva som kan anses
som varsling, bør derfor, etter hennes mening, «legges noe høyere enn hva
førstvoterende gjør.».
Hun la videre stor vekt på at varselet kom fra en
tillitsvalgt i virksomheten:
«[Jeg menter] det som utgangspunkt må kreves en annen
tydelighet der en tillitsvalgt fremsetter eller formidler et varsel,
sammenliknet med tilfeller der en arbeidstaker gjør dette. Ved vurderingen av om et varsel fra
en tillitsvalgt er utformet slik at arbeidsgiver har rimelig grunn til å oppfatte at ytringen
er et varsel, vil innhold, rolleforventning og kontekst være av betydning. Selv om det
kan varsles om samme forhold fra en tillitsvalgt som fra en arbeidstaker, er det
for eksempel nærliggende å forvente at en tillitsvalgt vil benevne henvendelsen som et
varsel eller benytte bedriftens varslingskanaler, nettopp for å skille varselet fra den
alminnelige samhandlingen den tillitsvalgte har med arbeidsgiver i kraft å være
tillitsvalgt.».
Tolkingen ble belyst av hennes konkrete vurderingen i saken:
«Jeg er enig med førstvoterende i at e-posten inneholder
uttrykk som isolert sett kan tyde på at den er ment som et varsel. E-posten ble
imidlertid fremsatt dagen etter at A som tillitsvalgt hadde bistått en annen
ansatt i et møte. Det er dermed nærliggende å anse e-posten som en oppfølging
av dette. […]».
Og videre:
«Deler av den aktuelle e-posten fremstår som ren utskjelling av
den HR-ansvarlige, og ikke som en påpekning av kritikkverdige forhold i
bedriften. Som tillitsvalgt er A godt kjent med Norturas varslingsrutiner. I en
slik situasjon var det fra arbeidsgivers side rimelig grunn til å tro at disse
ville bli benyttet.[…] Samlet mener jeg at As e-post ikke var et varsel.».