F.v.: partnerne Iselin Nybø i Schjødt, Ole Christoffer Ellingsen i Thommessen, Morten Smørdal i BAHR, Arild Frick i Wikborg Rein og Morten Goller i Wiersholm.Foto: Kari Hegstad
Partnere i Norges fem største advokatfirmaer på felles dugnad for Redd Barna
– I utgangspunktet er vi konkurrenter, men det er ikke vanskelig å gå sammen om et felles mål når det dreier seg om å hjelpe barn i krig og konflikt, sier Schjødt-partner Iselin Nybø.
Tirsdag samlet fem partnere fra Norges største
advokatfirmaer seg rundt «advokatbordet» på Deichman i Bjørvika, for å samle
inn penger til Redd Barna i forbindelse med næringslivsdugnaden før årets
TV-aksjon.
Gjennom egne ringerunder i forkant av den offisielle
aksjonen 22. oktober, bidrar næringslivet til å samle inn betydelige summer til
inntekt for barn som på ulike måter er rammet av krig og konflikt.
Annonse
Hvor går pengene fra årets TV-aksjon?
I 2023 går TV-aksjonen til Redd Barnas arbeid for å hjelpe
barn rammet av krig og konflikt.
Pengene som samles inn skal fordeles mellom prosjekter i
Ukraina, Syria, Bangladesh, Sør-Sudan, Norge og Den demokratiske republikken
Kongo.
Midlene skal gå til tiltak som gjør familiene, skolene og
nærmiljøene tryggere for barn, og som nærmere bestemt skal:
Hjelpe barn med å håndtere vonde opplevelser, gi
helsehjelp og riktig ernæring
Gjenforene barn og familier som har kommet bort
fra hverandre
Sikre trygg vei til og fra skolen og trygge klasserom
der barna kan lære
Tilby barn trygge områder i nærmiljøet der de
kan leke og le
Wiersholm er hovedsamarbeidspartner med Redd Barna, og har tatt initiativ til å samle sine største konkurrenter – Schjødt, Wikborg Rein, Thommessen
og BAHR – til et felles innsamlingsprosjekt.
– I fjor kom Thommessen med forslag om å samles rundt et
eget «advokatbord» da TV-aksjonen gikk til deres samarbeidspartner Leger Uten Grenser.
Vi nølte ikke med å følge opp initiativet da årets aksjon ble tildelt Redd Barna,
forteller managing partner Morten Goller i Wiersholm.
– Samfunnsansvaret er en selvfølge
Firmaet bidrar årlig både med økonomiske midler og med
gratis advokatbistand til Redd Barna, og har i tillegg et samarbeid med
traineer som først jobber med barns rettigheter i Redd Barna og senere med
forretningsjuss i Wiersholm.
Goller mener det er en klar holdning blant de fleste advokatfirmaer
om at samfunnsansvaret er en viktig prioritet.
– Flere av oss utgjør store kunnskapsbedrifter og
arbeidsgivere i Oslo, og da mener jeg det er en selvfølge at vi skal støtte opp
under TV-aksjonen eller vise engasjement og støtte gjennom andre tiltak, sier Goller.
– Selv om vi i utgangspunktet er konkurrenter, så er det på
ingen måte vanskelig å gå sammen om et felles mål når det dreier seg om å
hjelpe barn i krig og konflikt, innvender Iselin Nybø, partner i Schjødt.
«Penger til overs og hjerter av gull»
På ringelista til advokatene rundt bordet står både
klienter, kollegaer og andre bekjente både i næringslivet og i privatlivet.
– Min strategi er å peile meg inn på de som har penger til
overs og et hjerte av gull. Foreløpig har det vist seg å være en god strategi, sier
Nybø.
Noe konkret måltall for årets dugnad har de derimot ikke
satt seg.
– Den eksakte summen er vi ikke så opptatt av. Målet er å få
donert så mye som mulig – og litt til, understreker Goller.
Abid Raja: – Hederlig innsats fra advokatene
Også Venstre-politiker Abid Raja var til stede under
næringslivsdugnaden i Oslo. Han er advokat i bunn, og kunne skilte med flere
advokatfirmaer på ringelista si.
– Jeg finner stor glede i å ringe rundt til bedrifter for å
få opp dugnadsviljen i næringslivet, og har ringt alt fra matbutikker til investorer i løpet av disse timene.
– Jeg forsøkte akkurat å ringe advokatfirmaet Kvale, fordi
jeg var trainee der i studietiden. Kontakten min plukket ikke opp telefonen, så
jeg er spent på om jeg hører noe fra ham og om det etter hvert vil komme noen
bidrag derfra også, sier Raja.
Han synes bevisstheten rundt eget samfunnsansvar generelt er
høy i denne delen av næringslivet.
– Mange har nok en tanke om at advokater er selvopptatte, men det ansvaret
og engasjementet advokatfirmaene viser når de år etter år donerer store summer
til TV-aksjonen, vitner om det stikk motsatte. Det er noe hederlig over det,
sier Raja.