Ulovfestet skyldansvar for advokat
overfor tredjemenn kan potensielt oppstå i relasjon til ulike kategorier
tredjemenn.
I praksis vil et slikt ansvar gjerne inntre som en
«refleksvirkning» av advokatens rådgivning overfor klient, der det
tradisjonelle kontraktsrettslige profesjonsansvaret har anvendelse.
Betegnelsen
«refleksvirkning» er likevel ikke presis, fordi den kan indikere at det må
foreligge et råd som gis til klienten og at ansvaret deretter oppstår som en
konsekvens av rådet, fordi tredjemann lider tap når klienten handler i samsvar
med rådet.
Ansvaret omfatter imidlertid prinsipielt også handlinger og
unnlatelser fra advokatens side, uten i forbindelse med rådgivning til
klienten, for eksempel hvor advokaten får slettet et utlegg eller unnlater å foreta
en tinglysning med den følge at tredjemann lider et tap.
Kvalifisert uaktsomhet
Det
er utvilsomt at adferden fra advokatens side som et minstekrav må kunne
kvalifiseres som uaktsomme feil eller forsømmelser for å kunne lede til
ansvar for advokaten.
I praksis er spørsmålet likevel et annet, nemlig om det
må kreves en høyere grad av skyld enn alminnelig uaktsomhet for at advokaten
skal kunne bli holdt ansvarlig, kvalifisert uaktsomhet.
En
særlig kategori er ansvar overfor klientens motpart, noe jeg av plasshensyn
avgrenser mot.
Når det gjelder ansvar overfor klientens motpart kreves
imidlertid etter rettspraksis kvalifisert uaktsomhet fra advokatens side for at
ansvar skal kunne pådras. Spørsmålet er om dette standpunktet kan generaliseres
til å gjelde ansvar overfor andre kategorier tredjemenn enn klientens motpart,
eventuelt alle kategorier tredjemenn.
Det foreligger
underrettsdommer som ut fra domsgrunnenes formulering kan synes å bekrefte
dette, jf LB-2003-14586 og LF-2007-113264.
Ansvar etter culparegelen
I
merknadene til advokatlovutvalgets innstilling til advokatloven er det forutsatt at
ansvar overfor tredjemann etter den alminnelige culparegelen antagelig må kreve
en sterkere grad av bebreidelse fra advokatens side enn det som gjelder overfor
klienten, se NOU 2015: 3 (side 293).
Oppfatningen har også fått tilslutning i teorien (Advokat Toralf Wågheims bok Advokaters erstatningsansvar 2009, side 19).
Umiddelbart fremstår en slik oppfatning som velbegrunnet, fordi
det strenge, kontraktsbaserte profesjonsansvaret for advokater er begrunnet i
hensynet til klienten.
Det er likevel tvilsomt om det på generelt grunnlag kan
oppstilles et krav om kvalifisert uaktsomhet fra advokatens side, helt
uavhengig av hvilken kategori tredjemenn det er tale om og de konkrete
omstendigheter i saksforholdet.
Omsorgsplikt
Den riktige tilnærmingsmåten må – slik Borgarting lagmannsrett
gjør i LB-2003-14586 – være å starte med spørsmålet om advokaten har en
omsorgsplikt overfor den tredjemann som er tapslidende.
Lagmannsrettens
tilnærming i den konkrete vurderingen er dermed riktig, selv om den tar som
utgangspunkt at det må stilles et krav om kvalifisert uaktsomhet for ansvar i
relasjon til andre enn klienten, noe som uten forbehold på ingen måte er gitt.
Samme tilnærmingsmåte vedrørende en potensiell omsorgsplikt er
tatt i Rt 1995 s 821. Saken gjelder et
komplekst entrepriseforhold hvor det ble fremsatt krav mot advokaten fra en
investor som mente at advokaten hadde opptrådt erstatningsbetingende på grunn
av brutte omsorgsforpliktelser i forbindelse med at advokaten agerte på vegne
av sin klient.
Avgjørelsen er konkret, og med den sentrale forskjell fra
Borgarting lagmannsretts dom at retten ikke knytter ansvarsvurderingen direkte
opp mot en overordnet norm med krav om kvalifisert uaktsomhet. Søksmålet mot
advokaten førte ikke frem, fordi det ikke forelå brutte omsorgsplikter.
Forventningsgrunnlaget
Selv
om det er en riktig tilnærmingsmåte å vurdere om advokaten har en omsorgsplikt
direkte overfor tredjemann, er det ikke gitt at et benektende svar innebærer at
det ikke kan foreligge ansvar.
I uaktsomhetsvurderingen vil det således være nærliggende
å legge vekt på tredjemanns forventningsgrunnlag.
På dette punkt vil det kunne
ha betydning hvorvidt advokatens opptreden er gjort i klientens interesse eller
ikke. Grunnen til dette er at dersom advokaten har opptrådt i klientens
interesse, kan tredjemann vanskeligere sies å ha en berettiget forventning om
at tredjemanns interesser skal bli ivaretatt. Dette er betonet av Høyesterett i
begrunnelsen i saken inntatt i Rt 1995 s 821 (s 831)
Hvis
advokaten ikke har hatt noen klientinteresse å ta hensyn til, vil tredjemann
kunne sies å ha et høyere forventningsgrunnlag til advokatens opptreden, noe
som etter forholdene vil kunne føre til ansvar, uten at det nødvendigvis
foreligger kvalifisert uaktsomhet.
Advokaten har for eksempel utvist feil og
forsømmelse ved utferdigelsen av et testament som av den grunn blir satt til
side, med den følge at en tredjemann går glipp av den arven han eller hun var
tiltenkt (eksemplet er fra Wågheim, Advokaters
erstatningsansvar, Oslo 2009, s 19).
Bech-Bruun-saken
Selv om tredjemann ikke har gitt advokaten noe oppdrag, vil en innsatt arving
kunne ha forventninger som vil kunne være berettigede om at advokaten er i
stand til å overholde grunnleggende profesjonskrav med hensyn til kvalitet i
sitt arbeid.
Selv
om advokaten har hatt en klientinteresse å hensynta, kan ansvar etter
forholdene likevel oppstå, uten at det nødvendigvis foreligger kvalifisert
uaktsomhet, dersom det ut fra en konkret vurdering kan legges til grunn at
advokaten, gjennom sin rådgivning til klienten, på uforsvarlig måte har
tilsidesatt interessene til tredjemann.
Sistnevnte tilnærmingsmåte fremkommer
tydelig gjennom dansk Højesterets dom, sak BS-20331/2022-HJR,
Skatteforvaltningen mot advokatfirmaet Bech-Bruun I/S.
Advokatfirmaet
rådga i 2014 den tyske banken, North Channel Bank, i en legal opinion fra en av
firmaets advokater, om bankens potensielle ansvar ved å medvirke til
transaksjoner med danske børsnoterte aksjer.
Uforsvarlig tilsidesettelse av skattemyndighetens interesser
Transaksjonene innebar at banken
utstedte såkalte utbyttenotaer, som kunne tas i bruk som vedlegg til søknader
til Skatteforvaltningen om refusjon av utbytteskatt, med den følge at
Skatteforvaltningen refunderte over en milliard DEK.
I ettertid ble det
klarlagt at søknadene om refusjon var uberettigede, ettersom de var basert på
fiktive transaksjoner, uten at det forelå verken aksjer, utbytter eller
pengestrømmer. Spørsmålet var om Bech-Bruun som følge av rådgivningen til
banken var erstatningsansvarlige overfor Skatteforvaltningen for det tap som
denne ble påført som følge av de uberettigede refusjonene.
Højesterets
utgangspunkt var at dette beror på en konkret og samlet vurdering av om
advokatfirmaet, ved den rådgivende advokaten, på uforsvarlig måte hadde
tilsidesatt skattemyndighetenes interesser.
Dette måtte blant annet vurderes i
lys av om disposisjonene hadde et forretningsmessig formål og om de var av usedvanlig
karakter, bedømt opp mot innholdet av advokatens oppdrag, samt den rådgivning
som advokaten konkret ga.
Højesteret
kom, etter en konkret vurdering, til at advokaten under sin rådgivning måtte
innse at det var en nærliggende risiko for at banken, sammen med andre, var
involvert i utarbeidelsen av en modell for uberettiget refusjon av
utbytteskatt, og dermed på uforsvarlig måte tilsidesatte skattemyndighetenes
interesser.
- Advokaten måtte ha forstått
Højesterett
la vekt på at transaksjonene var uten forretningsmessig begrunnelse
(«cum/ex»-modell), og at advokaten på grunn av informasjon han hadde fått forut
for og under rådgivningen, transaksjonsbeskrivelsen han selv ga i sin «legal
opinion» og andre forhold, måtte forstå at banken, sammen med andre, var
involvert i å utarbeide en modell for uberettiget refusjon av utbytteskatt.
Retten
betoner også at advokaten, ut fra den informasjon han hadde, blant annet
gjennom beskrivelsen av de påtenkte transaksjonene, var i «et skærpet
ansvarsmiljø.»
Højesterett
la videre til grunn at det forelå årsakssammenheng mellom Bech-Bruuns
ansvarspådragende rådgivning og det forhold at Skatteforvaltningen hadde lidt
et tap som følge av de urettmessige refusjonene. Imidlertid fant Højesterett at
deler av tapet var inadekvat, og reduserte kravet, slik at det i dommen ble
stipulert til DEK 400 mill.
- Krav om kvalifisert uaktsomhet
Det
forhold at Højesterett gjør bruk av normen «måtte forstå» og ikke «burde
forstå» kan kanskje gi en indikasjon om at den normen retten anvendte i
realiteten innebar et krav om kvalifisert uaktsomhet, men en tematisering av dette
er ikke foretatt noe sted i dommen, til tross for at Bech-Bruun uttrykkelig
hadde anført at det måtte gjelde et krav om kvalifisert uaktsomhet, og at
ansvaret ved legal opinions er særegent.
Beskrivelsen i begrunnelsen om at advokaten
befant seg i et «skærpet ansvarsmiljø» taler også klart imot at normen reelt
sett innebærer at uaktsomheten må være kvalifisert for at ansvar overfor
tredjepart, i dette tilfellet Skatteforvaltningen, kan oppstå.
Jeg
kan ikke se at begrunnelsen i dommen avviker fra hva som må antas å være norsk
rett i et sammenlignbart tilfelle.
- Klart varsel om å trå varsomt
Dommen bør derfor innebære et klart varsel også
til norske advokater om å trå varsomt ved rådgivning av denne typen, hvor man
ut fra de konkrete omstendigheter kan sies å være i et «skjerpet ansvarsmiljø».
Slik sett er det neppe grunn til å trekke den slutning at dommens begrunnelse
er spesiell og kun har relevans ved legal opinions i saker om skatterådgivning
med staten eller annet offentlig rettssubjekt som skadelidende.
Jeg
vil for min del – på denne bakgrunn – være tilbakeholden med å fastslå som en
helt alminnelig regel at det må kreves kvalifisert uaktsomhet fra advokatens
side for å bli erstatningsansvarlig overfor enhver tredjemannsinteresse.
Dette
kan gjerne være et utgangspunkt for vurderingen, og det kan være holdbart i en
del saksforhold.
- Kan foreligge erstatningsplikt
Det er antagelig
likevel mer treffende å si at avgjørelsen må tas konkret, med vekt på om det
kan sies å foreligge en omsorgsforpliktelse overfor tredjemann, og under enhver
omstendighet med avgjørende vekt på tredjemanns konkrete forventningsgrunnlag.
Det vil etter omstendighetene også kunne foreligge erstatningsplikt dersom advokaten,
ved å rådgi klienten, ut fra en konkret helhetsvurdering kan sies – på
uforsvarlig måte – å ha tilsidesatt tredjemanns interesser, slik som i dommen
fra dansk Højesteret.