Konkurransen, som ble avholdt på BIs campus i Nydalen, åpnet fredag ettermiddag med et seminar om nettopp juss i møte med kunstig intelligens og teknologi.
- Hvordan påvirker dette oss, og er vi på vei inn i et
paradigmeskifte, spurte Dan Sørensen, tidligere CDO i Selmer og nå Legal Engineer og partner i Saga.
Annonse
- Noe er i ferd med å skje. Klientene har også tilgang til
teknologien, og er klar over hva den er i stand til å gjøre. At advokatfirmaer blir nødt til å ta i bruk kunstig intelligens, er helt sikkert.
- Vil ta i bruk verdibasert prising
I tillegg til at klientene etter hvert vil kreve «more for less», vil teknologien presse frem nye prismodeller i advokatbransjen, ifølge Sørensen.
- Det vil komme flere teknologibaserte løsninger som tilbyr de samme tjenestene som advokater, men til langt bedre priser. I løpet av de neste årene, tror jeg bransjen vil bevege seg bort fra den tradisjonelle timepris-modellen og i større grad ta i bruk verdibasert prising, sa han.
Skal man lykkes med å utvikle teknologiske løsninger for advokater, må man tenke nytt fremfor å lage noe som allerede eksisterer, rådet Sørensen.
- Advokater er komfortable med velkjente prosesser og frykter det ukjente. Derfor oppleves også løsninger spesielt utviklet for advokatbransjen, som det tryggeste.
- Vil ikke trenge like mange juridiske eksperter i fremtiden
Advokatfirmaet PwC har i flere år benyttet seg av legal tech-verktøyet «Harvey». Verktøyet er en språkmodell med juridisk rammeverk, utviklet for å være en advokatassistent.
- Vil dere bli en skikkelig god problemløser? I fremtiden
vil AI spille en viktig rolle i nettopp det, sa PwC-advokat Mats
Hodne-Berggren under seminaret.
Selv om teknologien ennå ikke kan løse faktiske juridiske problemstillinger, vil den endre advokatbransjen, fortsatte Hodne-Berggrens kollega, advokat Christine
Ask Ottersen.
- Vi kommer til å trenge juridiske eksperter i en lang tid, men sannsynligvis
ikke like mange. Kanskje vil vi trenge andre kvaliteter og egenskaper. Foreløpig kan vi bruke kunstig intelligens til å lage sammendrag, utkast og strukturer, men vi må fremdeles kvalitetssikre og stille de riktige spørsmålene. Vi må forstå forretningsmodeller og markedet, og vi må bygge
relasjoner. Det kan ikke AI gjøre for oss, sa hun.
- Vi kommer til å endre modellene og hvordan vi leverer
tjenester til klientene, men ikke den menneskelige biten.
- Stor samfunnsnyttig effekt
Om lag femti personer var påmeldt selve konkurransen. Disse ble delt inn i fem lag, som skulle utvikle en løsning med utgangspunkt i noen gitte kriterier: Arbeidsmetodikk, utnyttelse av teknologi, juridisk prosess, gjennomførbarhet og samfunnsnytte.
Etter rundt 24 timer med utvikling, var det til slutt laget «Tenderflow» som vant.
- Det ble en lang diskusjon i juryen før det ble klart hvilket lag som kom til å gå seirende ut. Løsningen til Tenderflow hadde til formål å automatisere og effektivisere offentlige anskaffelser, med
stor samfunnsnyttig effekt, forteller Bosse Langaas, managing director i Saga.
Vinnerlaget vant ett års
gratis tilgang til Sagas AI-løsning for advokater og jurister til en verdi av 15.000 per person, fire gratis konsultasjoner med Sagas team av Legal Engineers,
samt en finere middag sammen med ledelsen i BI og Saga.
Tenderflow bestod av Karianne Smith (UX
designer), Viroshaan Uthayamoorthy (Accenture, Software Engineer Analyst), Markus Vonheim (Accenture, Management Consulting Analyst), Richard Sahlberg (Foytech), Leif Arne Rones (Nordheim Digital) og Haakon Føyen (Advokatfirmaet Føyen).
Hva er prompting?
«Prompting» referer til en prosess hvor man gir en kunstig
intelligens instruksjoner, kommandoer eller spørsmål for å få den til å utføre
en spesifikk oppgave.