Sjak Haaheim og hovedstyremedlem Lilli Marie Brimi er begge erfarne bistandsadvokater, og opptatt av at vilkårene for bransjen ikke skal svekkes.

Vil kreve mer av bistandsadvokatene

Medlem i Advokatforeningens bistandsadvokatutvalg, Sjak Haaheim, tar til orde for en opprustning av kompetansekravet til landets bistandsadvokater.

RØROS: – At det er et behov for profesjonalisering av bistandsadvokatene, er det ingen tvil om. Spørsmålet er mer på hvilken måte, sa Haaheim.

Drammens-advokaten var hentet inn til det tradisjonsrike Røros-seminaret arrangert av Trøndelag krets for å snakke om bistandsadvokatordningen. I sitt foredrag påpekte Haaheim at det eneste som i dag kreves for å bli bistandsadvokat, er en advokatbevilling.

– Jeg tør påstå at det tidvis har vært noen som har sett dette som et marked for å tjene gode penger – og på bakgrunn av det har gått inn i bransjen. Det er skummelt når slike folk får en rolle der man kan behandle mennesker i krise på en ukyndig måte, sa Haaheim.

 

Utdanning er nøkkelen for alt fra helsepersonell, politi og barnevernsansatte, men like fullt er kravene til bistandsadvokater de samme som for alle andre advokater, påpekte Haaheim.

– Mange handlingsplaner med fokusområder hjelper lite. Konkret kunnskap og kompetanse er det som kan hjelpe klientene, for eksempel å sørge for at forhold som kan knyttes til erstatningssummen, blir avgjort tidligere i sakene, fastslo Haaheim.

– Jeg reiser spørsmålet, men konkluderer ikke på hva som er løsningen. Nesten alle bistandsadvokater sier de vet hvordan det er å møte mennesker i krise, men jeg møter stadig folk som sier de har vært hos advokat hvor ting ikke har gått så bra. Det bekymrer meg. Det er ikke sikkert vi alltid er så flinke som vi tror!

Men at bistandsadvokatene har en viktig rolle, er det ifølge Haaheim ingen tvil om.

– På mange måter er bistandsadvokaten som et nav i skadelidtes hjul. Vi er den som sitter med ansvar for å ivareta klientens rettigheter, og samtidig sitter med mye kunnskap. Sannsynligvis er vi den som vet mest om skadelidtes situasjon.

Haaheim mener det er viktig ikke å sykeliggjøre klientene.

– Ét papirlommetørke er det klientene mine får av meg. Vi skal først og fremst ivareta klientenes rettslige rettigheter, og bruke kunnskapen vi får fra flere etater. Vi er på ville veier og skal være veldig varsomme med å ta på oss en stor omsorgsrolle. Så går det selvsagt an å være et medmenneske, og se til at ting går i orden. Som bistandsadvokat kan du initiere, men ikke alltid gjennomføre, fastslo Haaheim.

Godt oppmøte på årets Rørosseminar der advokatene også fikk høre foredrag fra tidligere journalist Siri Gellein og høyesterettsdommer Jens E. Skoghøy.
Powered by Labrador CMS