Partner og styreleder, Heidi Aas Larsen, partner Ruben Skifjell Hoffgaard og daglig leder, Tom Henry Olsen.Foto: Jonas Fosaas
TENDEN I TØNSBERG
Tenden vil utkonkurrere de største firmaene på hjemmebane
– Små og mellomstore firmaer utgjør den største delen av norsk næringsliv. Dette er selskaper som, av forskjellige grunner, nok ikke er i kjernen av målgruppen for de største advokatfirmaene, men som er midt i smørøyet for oss, sier partner og styreleder i Tenden, Heidi Aas Larsen.
TØNSBERG: De siste årene har Tenden gått fra å være et
ledende firma i Vestfold-regionen til å bli Norges nest største firma utenfor hovedstaden,
målt i omsetning.
– Vi ønsket ikke at lokale klienter skulle se nordover for å
løse de avanserte sakene. Derfor satset vi på å skape et skikkelig godt
advokatmiljø i Vestfold-regionen, forteller Heidi Aas Larsen.
Annonse
Tenden var allerede godt etablert lokalt da hun gjorde sin
entré på starten av 2000-tallet. Siden den gang har mye skjedd for firmaet med
hovedsete i Norges eldste by.
Fusjon ble suksess
I 2009 fusjonerte Tenden med det som var fylkets nest
største advokatfirma, Justin i Sandefjord. De ønsket å tilby det lokale
næringslivet like god rådgivning som i hovedstaden.
Ventetiden skulle vise seg å bli kort før sammenslåingen
begynte å høste frukter.
– Over natta ble vi i prinsippet dobbelt så store. Det
medførte at vi ble lagt merke til på en helt annen måte. Vi hadde en offensiv
markedsstrategi i forbindelse med rekruttering, men synligheten og telefonene
kom i overraskende grad av seg selv, forteller daglig leder i firmaet, Tom
Henry Olsen.
Økte forskjeller i advokatbransjen
Tall fra Advokatforeningens bransjeundersøkelse for 2021, som ble publisert i januar i år, viste at omsetningen økte med totalt 9,6 prosent fra 2020 til 2021.
Men forskjellene øker: De største firmaene øker mest, mens for de mindre firmaene faller den inflasjonsjusterte omsetningen.
For mange enkeltmannsforetak er situasjonen alvorlig.
Advokatbladet har besøkt firmaer i Tromsø, Trondheim, Lillehammer, Lillestrøm, Oslo og Tønsberg. Blant firmaene vi har snakket med, er stemningen optimistisk. Mange opplever god vekst, og har satt seg hårete mål for fremtiden.
Tenden fikk fotfeste som det klart største firmaet i
Vestfold, og større klienter tok kontakt med mer omfattende og komplekse saker.
– Vi ønsket å bli et nasjonalt anerkjent firma som får oppdrag
utenfor de lokale grensene. Det gjør vi i høyeste grad nå. Andelen store
oppdrag vokser, forteller Aas Larsen.
Krever investering
En nøkkelfaktor for utviklingen har vært profilbygging på
flere områder; noe de mener kan være en større utfordring for firmaer med
lavere omsetning.
– Trenden viser at de små advokatfirmaene har hatt en
nedgang i omsetning, mens de største vokser. Jeg tror mye av grunnen til dette
er at det krever en god del innsats og finansiering for å holde følge med
utviklingen, sier Aas Larsen.
– Det må både investeres i teknisk infrastruktur og andre
tiltak for å øke digitaliseringen, men også i advokatenes spesialisering og
kompetanse. Det er helt sentralt for å utvikle seg videre og ikke stagnere,
utfyller Olsen.
– Rekruttering er alfa omega
En annen uvurderlig nøkkel for Tendens utvikling, har vært
fokuset på å rekruttere advokater med røtter i Vestfold-regionen.
Tenden Advokatfirma
48 medarbeidere, hvorav 36 advokater.
Hovedkontor i Tønsberg med kontorer i Sandefjord og Oslo.
Et fullservice forretningsadvokatfirma, som også består privatpersoner og det offentlige.
– For oss er det avgjørende å hente inn flinke advokater med
den riktige kompetansen. Vi har mindre råd til feilskjær på den fronten. Det er
en «people's business», og hodene er det som i størst grad skiller firmaene fra
hverandre, forteller Olsen.
– Videre må vi ha tiltrekningskraft for å kunne hente inn
den riktige kompetansen. Vi ønsker å være et ambisiøst og attraktivt alternativ
for advokater som har erfaring fra store firmaer i Oslo, men som ønsker å
flytte hjem til Vestfold, sier han.
Et eksempel er partnerskapets nyeste tilskudd, Ruben
Skifjell Hoffgaard, som føyer seg inn i rekken av advokater i Tenden med en
slik karriereutvikling. Etter 12 års arbeidserfaring fra Oslo, blant annet som
advokat i Wiersholm og Equinor, ønsket Hoffgaard å flytte hjem til Vestfold.
Likevel ønsker han ikke å legge igjen ambisjonene på Aker brygge.
– Det handler om å få det beste av begge verdener; å bo der
man vil bo, samt fortsette å satse karriere på en spennende måte. Det er
gjennomgangshistorien hos flere som jobber i firmaet, og er noe som gjør det
til et attraktivt miljø å jobbe i, forteller Hoffgaard.
En slik strategi stiller krav til at firmaet er på tå hev,
mener Olsen.
– For at vi skal tiltrekke oss folk av det kaliberet vi
ønsker, stiller det krav til hvordan vi utvikler firmaet vårt. Vi må henge i
stroppen for å gi de ansatte interessante arbeidsoppgaver, og inkludere alle i
utviklingen, forteller han.
Mer spesialisering
Tenden, som også har kontorer i Sandefjord og Oslo, har
ingen umiddelbare planer om å fusjonere med et annet advokatfirma i nærmeste
fremtid. Deres fokusområde er å sikte seg inn mot de gode oppdragene som gir
grunnlag for vekst.
Opp 14,2 prosent
Omsetning 2019: 82,6 millioner kroner
Omsetning 2020: 82,5 millioner kroner Omsetning 2021: 94,4 millioner kroner
– Utviklingen i bransjen viser at graden av spesialisering tiltar.
Det krever flere advokater for å dekke spesialiserte områder, slik at firmaet
kan dekke den bredden som det er behov for hos klientene i møte med en hverdag
som stadig blir mer kompleks, sier firmaets nyeste partner, Hoffgaard.
Selv om de har en klar strategi om videre vekst, forteller Aas
Larsen at det viktigste er å ivareta kvaliteten til allerede eksisterende
klienter.
– Vi viser at vi har kapasitet til å ta oppdrag i Oslo, men
vi ønsker i utgangspunktet å konsentrere oss om å utvide vår region. Både
vestover og sørover er det mye industriutvikling som vi ønsker å ta del i. For
å håndtere geografisk utvidelse av porteføljen, trenger vi flere advokater når
vi i tillegg skal ta vare på hjemmemarkedet vårt, sier Aas Larsen.
– Primært er vi et Vestfoldfirma, men det er korte avstander
til nye interessante markeder, sier hun.