Teknologi og juss

Nå skal Digital Service Act bli norsk lov

Skjerper kravene til tek-giganter som Google, Meta, Temu og Amazon. - Det er likevel ingen grunn til å tro at vi vil se et ras av sanksjoner mot norske virksomheter umiddelbart, mener advokat Kari Gimmingsrud.

Illustrasjonsfoto
Publisert Sist oppdatert

Regjeringen varslet i en pressemelding fredag at arbeidet med å gjennomføre Digital Service Act (DSA) i norsk rett settes i gang. Et lovutkast vil bli sendt ut på høring før sommeren, ifølge digitaliserings- og forvaltningsminister, Karianne Tung. 

– Nå vil vi stille mye strengere krav til store tek-giganter som Google, Meta, Temu og Amazon. Strengere regulering av disse selskapene er av svært høy prioritet for Arbeiderparti-regjeringen, og det er på høy tid at norske forbrukere får større beskyttelse på nett, uttalte Tung.

Formålet med forordningen er å gjøre det tryggere å bruke internett, særlig overfor barn, og å styrke forbrukerens rettigheter.

Forordningen stiller ulike krav til virksomhetene ut ifra deres størrelse. De største digitale plattformene («very large online platforms») må derfor overholde mer omfattende krav enn de mindre.

Nkom blir tilsynsorgan

I pressemeldingen varsler regjeringen at Nkom får hovedansvaret for å føre tilsyn med at DSA overholdes i Norge. Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Datatilsynet vil få myndighet på sine respektive fagområder.

- Vil skape et sterkere vern

Kari Gimmingsrud er leder av Advokatforeningens fagutvalg for IKT og personvern.

Partner i Haavind og medlem av Advokatforeningens utvalg for IKT og personvern, Kari Gimmingsrud, mener det er positivt at regelverket nå innføres i Norge. 

- Slik det er nå er regelverket implementert i EU, mens Norge står på utsiden av det felleseuropeiske samarbeidet og dialogen, som særlig går på å regulere de store teknologi-gigantene. Det er bra at norske myndigheter begynner arbeidet med å gjennomføre regelverket i norsk rett.

Gimmingsrud mener at særlig bestemmelsene som går på å skape et tryggere internett og som pålegger de store plattformene å fjerne skadelig innhold og foreta risikovurderinger er viktige. 

- I tillegg vil klagemuligheten for forbrukerne bli bedre ved at man får et nasjonalt organ man kan henvende seg til, forklarer Gimmingsrud.

I sin helhet tror Gimmingsrud man derfor vil få et sterkere vern for forbrukerne og klarere plikter for de virksomhetene som omfattes av regelverket ved innføringen av DSA. 

Risikerer store bøter

DSA er bygget opp slik at det stilles flere krav til virksomhetene jo større og mer innflytelsesrike de er. Brudd på DSA kan føre til strenge sanksjoner. Hvilke sanksjoner som kan ilegges avhenger av type virksomhet.

Forordningen legger for eksempel opp til at de største plattformselskapene («very large online platforms») kan ilegges overtredelsesgebyr på inntil seks prosent av virksomhetens årlige globale omsetning, forteller Gimmingsrud. 

- Sanksjonsnivået i forordningen er høyt. For de virksomhetene som omfattes av regelverket, blir arbeidet med å påse at man ivaretar kravene veldig viktig.

Gimmingsrud tror ikke at innføringen av DSA vil føre til at en rekke norske virksomheter ilegges sanksjoner umiddelbart. 

- Da GDPR ble innført tok det noe tid før Datatilsynet ila norske virksomheter store sanksjoner. I starten var det i hovedsak fokus på veiledning. Kanskje vil se det samme her, men det er usikkert.

Oppfyllelse av rettslige krav er også viktig av andre grunner enn risiko for sanksjoner.

- For å sikre at virksomhetene ivaretar kravene når regelverket innføres i Norge, er det uansett fornuftig å starte compliance-arbeidet allerede nå, sier Gimmingsrud. 

Hovedpunktene i Digital Service Act

  • «Det blir forbud mot adferdsbasert, eller målrettet, markedsføring mot mindreårige. Det legges særlig vekt på å beskytte barn og unge mot skadelig innhold og å forebygge at barn utvikler avhengighet.
  • Det blir forbudt å vise adferdsbasert reklame basert på noens sensitive personopplysninger, f.eks. opplysninger om legning, etnisitet og religion.
  • Det skal bli enklere å få fjernet ulovlig innhold, produkter og tjenester på nett.
  • DSA inneholder regler om at reklame skal være gjenkjennelig, og at det skal opplyses om hvorfor man blir vist akkurat den reklamen.
  • DSA fastsetter også forbud mot såkalt manipulativt design, som skal hindre at plattformer gjennom utforming av nettsider «lurer» brukerne til å samtykke til noe de egentlig ikke vil.
  • De største plattformene pålegges å gjøre risikovurderinger for spredning av ulovlig innhold og for grunnleggende rettigheter som personvern og ytringsfrihet, herunder informasjonsfrihet og pressefrihet.
  • Plattformene skal også gjøre risikovurderinger knyttet til valgmanipulasjon, spredning av desinformasjon og av brukernes fysiske og psykiske helse.»

Kilde: Regjeringen.no

Powered by Labrador CMS