For den siste fellelsen meddeles advokat Olav Lægreid en advarsel for det Disiplinærnemnden omtaler som «en klar forsømmelse i saken». Dette er advokatens andre advarsel siden april i år. - Det er liten grad av rettssikkerhet i Disiplinærnemnden, sier han selv.
Klager hadde kontaktet advokat Olav Lægreid med ønske om bistand med fremsettelse av en eventuell klage på et vedtak fra NAV om uføretrygd.
Lægreid hadde sendt en fristavbrytende klage til NAV sammen med en begjæring om dokumentinnsyn, og da dokumentene kom, ble det samtidig gitt en ny frist på tre uker til å sende en utfyllende klage på vedtaket.
Annonse
Tre uker senere fattet NAV et avvisningsvedtak, med henvisning til at en utfyllende klage aldri hadde kommet, og at den forenklede, fristavbrytende klagen ikke oppfylte formelle formkrav.
Etter avvisningen fra NAV, brukte Lægreid fem timer på å forta en grundig juridisk gjennomgang av klagers sak, som klager fikk oversendt. Klager fikk deretter en faktura på drøye 21.000 kroner fra Lægreid for totalt seks timers arbeid med saken.
Lægreid ble klaget inn for Disiplinærnemnden både hva gjaldt salæret og hans håndtering av klientens interesser, og ble til slutt felt for to RGA-brudd. Han måtte i tillegg tåle en solid salærnedsettelse, fremgår det av disiplinæravgjørelsen (sak 16731) kunngjort 31. oktober.
Les Lægreids svar lenger ned på siden.
- Sentralt for advokater å respektere frister
Det sentrale spørsmålet for Disiplinærnemnden var om fristoversittelsen - altså mangelen på en utfyllende klage - utgjorde «en klar feil eller forsømmelse».
Det å overholde frister er tross alt «en helt sentral oppgave for advokater», slik nemnden selv slår fast innledningsvis.
I den forbindelse anførte Lægreid blant annet at klagen ville blitt realitetsbehandlet av NAV dersom en utfyllende klage hadde blitt sendt etter fristens utløp, slik at «en forsinkelse på noen uker hadde hatt liten praktisk betydning for klienten». Dette særlig fordi klagen, etter hans syn, «uansett ikke ville ført frem».
Dette var nemnden uenig i.
«Uavhengig av om NAV ville tatt klagen til behandling, til tross for fristoversittelsen, har advokaten begått en feil ved å ikke overholde NAV sin vedtatte frist», heter det i avgjørelsen.
Fristoversittelsen ble av nemnden ansett som «en klar forsømmelse», som innebar at Lægreid hadde opptrådt i strid med RGA punkt 1.2 og 3.1.2.
Ga bistand etter fristens utløp
For den konkrete salærvurderingen, fastslo Disiplinærnemnden at denne måtte ta utgangspunkt i avtalen mellom partene.
Lægreid hadde riktignok fakturert med en timesats i tråd med avtalen, men det var likevel relevant å reise spørsmålet om hvorvidt salæret sto «i rimelig forhold til oppdraget og arbeidet som er utført», slik RGA punkt 3.3.1 krever.
Ifølge klager hadde advokatbistanden vært nytteløs, fordi redegjørelsen fra Lægreid først hadde kommet etter at NAV hadde avvist saken.
Disiplinærnemnden var enig i at det ikke ville være rimelig å belaste klager for den vurderingen som ble gjort etter avvisningen, og besluttet at salæret skulle settes ned fra drøye 21.000 til 6800 kroner.
Gjentatte fellelser ble avgjørende
I vurderingen av hvilke reaksjon Lægreid skulle meddeles, delte nemden seg i et flertall og et mindretall (4-1).
Flertallet mente at saken i seg selv kvalifiserte til en irettesettelse, som er mer alvorlig enn kritikk, men mindre alvorlig enn en advarsel.
At dette var åttende gang siden mars 2021 at Lægreid ble felt for brudd på RGA, ble derimot avgjørende for flertallets valg av reaksjon. Sist var i april 2024, da han ble ilagt en advarsel.
«Tatt i betraktning antallet fellelser mener nemnden at dette vil være riktig reaksjon også denne gang».
Dermed ble Lægreid meddelt en advarsel, til tross for at mindretallet mente at en irettesettelse var tilstrekkelig.
Dette er Lægreids kommentar:
«I anledning avgjørelsen som ble meddelt meg 31.
oktober 2024, så kan opplyse at jeg har begjært saken gjenåpnet. Begjæringen
følger vedlagt, til orientering for Advokatbladet. Som det framgår av
begjæringen, var jeg 100 prosent sykmeldt på det tidspunkt den angivelige
fristen utløp. Det ville derfor ikke vært noe problem å få oppreisning med
fristen, hvis jeg hadde konkludert med at klienten fortsatt hadde et
klagegrunnlag etter at dokumentinnsyn var gitt. Det hadde han ikke, og det
ville da vært uetisk å fortsette å belaste ham med kostnader for å følge opp en
sak som ikke kunne vinnes.
Begjæringen viser dessuten at Disiplinærnemnden
helt klart har lagt feil faktum til grunn når det gjelder hva en avvisning av
en klage innebærer i NAV-sammenheng. Disiplinærnemnden tillegger derimot
avvisningen en materiell betydning som den ikke har. Dette viser hvor galt det
kan gå når generalister som ikke kan trygderett prøver å trekke slutninger ut
fra et vedtak fra NAV. Dessuten forelå det i denne saken fra NAVs side et klart
brudd på praksis, slik jeg har vist ved henvisningen til Trygderettens kjennelse
i ankesak TRR-2023-193, som igjen henviser til en langvarig og konsistent
praksis i trygdesaker om at en fristavbrytende klage er tilstrekkelig, og at
det da ikke er grunnlag for avvisning av saken, helt uavhengig av når en
eventuell utfyllende klage innkommer.
Jeg har mye på hjertet når det gjelder
disiplinærsystemet generelt, og disiplinæravgjørelsene mot meg, men jeg har
bestemt meg for å ikke gi intervjuer på e-post eller telefon om disse
spørsmålene. Jeg vil gjerne gi et intervju, men da innenfor en ramme hvor jeg
har anledning til å dokumentere det solide grunnlaget jeg har for mine
merknader. Jeg mener at dette grunnlaget er egnet til å vise vesentlige
svakheter ved systemet og at det avsies uriktige fellelser over en lav sko, med
liten grad av rettssikkerhet.
Hovedtrekk ved dette er følgende:
1. Disiplinærnemnden har gang på gang begitt seg
inn på spekulasjoner om faktum, når dokumentene ikke gir svar. I stedet for å
oppfylle utredningsplikten som et forvaltningsorgan har, og spørre partene om
ytterligere dokumentasjon, finnes det en rekke eksempler på at sekretariatet i
stedet oppkonstruerer faktum som ingen av partene har gjort gjeldende. Kun ved
ett tilfelle har nemndens sekretariat oppfylt denne plikten. Da besvarte jeg
selvsagt henvendelsen og kom med den dokumentasjonen som jeg ble bedt om,
hvorpå jeg ble frifunnet. I den saken brukte jeg to hele arbeidsdager, altså
rundt 15 timer, for å tilbakevise alt klienten virvlet opp i sin klage og
renvasket meg selv fullstendig. Men det kan ikke være meningen at advokater i
hver eneste sak skal måtte bruke 15-20 timer på å tilbakevise en mengde
påstander som er dratt ut av lufta, og at man skal måtte gjøre dette av frykt
for at Disiplinærnemnden er så uprofesjonell at det er nødvendig å forutsette
en omvendt bevisbyrde og at nemnden kan komme til å henge seg opp i nærmest hva
som helst.
2. Disiplinærnemnden kan fritt subsumere det
faktumet man legger til grunn, under en hvilken som helst bestemmelse i RGA.
Dette gir et fullstendig fravær av forutsigbarhet om hva advokaten risikerer å
bli felt for. Dette spesielt fordi klagene ofte er vage og upresise. Man bygger
altså mye på udokumenterte påstander og konstruksjoner som advokaten var ukjent
med før avgjørelsen ble truffet, og hvor det dermed er umulig å vite på forhånd
hva overtredelsen skal gå ut på.
3. RGA tøyes og tolkes nokså fritt av
Disiplinærnemnden. Det er et regelverk som sjelden drøftes opp mot de reelle
dilemmaene advokater kan stå overfor i det daglige. Drøftelsene er forfattet av
et sekretariat som selv aldri har vært praktiserende advokater. Bestemmelsene i
RGA er vage og åpner for rettsmisbruk og myndighetsmisbruk.
4. Over tid har man da et knippe vilkårlige
fellelser. Reaksjonen som ilegges, avspeiler antallet tidligere fellelser og
ikke alvorlighetsgraden av det kritikken omhandler. Det opereres med en
absolutt forutsetning om at tidligere avgjørelser er riktige. Dette etter
mønster fra strafferetten, hvor tidligere domfellelser er straffskjerpende, men
uten at saker for Disiplinærnemnden overhodet tilbyr noe i nærheten av samme
rettssikkerhet som en straffesak. Tvert imot opererer man med nær sagt omvendt
bevisbyrde, ingen overholdelse av utredningsplikten, utelukkende skriftlig
behandling og ingen mulighet for sakskostnader eller erstatning dersom
advokaten blir frifunnet.
5. Vi prøver vårt beste å hjelpe folk i en
vanskelig livssituasjon, men i litt under 0,5 prosent av tilfellene er takken
at man blir bøllet med, enten av klienten i form av urimelige klager, eller av
Disiplinærnemnden. I negative mediesaker om fellelser glemmer man lett de 99,5
prosentene som opplever å ha fått god hjelp som det var verd å betale for. Det
forhold at antallet klager på en advokat kan henge sammen med hvilken
livssituasjon som typisk er tilfelle hos den aktuelle klientgruppen, at
klientene i mitt tilfelle nærmest har ryggen mot veggen og at det er helt
katastrofalt for dem å ikke vinne fram, hvorpå de i ettertid har et behov for å
ta rotta på sin egen advokat, synes ikke å være reflektert i avgjørelsene.»