Vindmøller utenfor kysten av Danmark.Foto: EyeEm Mobile GmbH, Istock
- Ved havvindutvikling bør vi se til våre naboer
Det rettslige rammeverket for havvind i Norge er relativt underutviklet sammenlignet med andre land i Nordsjøen, skriver advokatfullmektig Eirik Finserås i Wikborg Rein, som i sin doktorgrad har analysert konsesjonsprosessene for utvikling av havvindparker Norge, Storbritannia og Danmark.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Det har vært en grunnleggende kunnskapsmangel på hvordan utvikling
av havvind er regulert i en komparativ sammenheng.
Annonse
I en tid preget av politisk
uenighet om energiregulering, klimakrise, økt etterspørsel på energi og behov
for å dekarbonisere energisektoren, har vi all grunn til å se til hvordan våre
naboland bygger opp sine energieventyr til havs – og å lære av både deres suksesser
og feiltrinn.
De siste fire årene har jeg sett på hvordan konsesjonsprosesser
for havvind er regulert i Norge, Danmark og England.
Doktorgradsavhandlingen min
ved tittelen «A Comparative Legal Analysis of North Sea Offshore Wind
Licensing Procedures» ser på likhetene og forskjellene mellom disse, og
hvilke konsekvenser dette har for forvaltningen av havene våre som skal
industrialiseres med vindkraft.
- En nøkkelingrediens
Hovedproblemstillingen i avhandlingen har vært å analysere hvordan
konsesjonsprosessene i disse landene regulerer utvikling av havvindparker,
særlig hvordan og med hvilke formål landene regulerer tildeling av rettigheter
til prosjektområder, samt hvordan regelverkene sikrer ivaretakelse av miljøet
og offentlig medvirkning i prosessene.
Avhandlingen bidrar således med et nybrottsarbeid
om hvordan utvikling av havvindparker blir gjennomført i en rettslig
sammenheng.
En overordnet konklusjon er at forutsigbare rammeverk som ivaretar
og balanserer rettighetene og pliktene til de ulike partene på en
hensiktsmessig måte, særlig mellom utbyggere og myndigheter, er en
nøkkelingrediens til modning av- og utvikling av prosjektområder.
Hva har vi å lære?
Energiomstillingen må vurderes i lys av klimakrisen, der effektivisering
av prosessene står høyt på den rettspolitiske agendaen. Dette gjør det desto
viktigere med forutsigbare og navigerbare rettslige rammeverk.
Et grunnleggende funn i doktorgradsavhandlingen, er at likhetene i
reguleringen mellom landene kan knyttes til deres nåværende eller historiske
forhold til EU og EØS.
Det er likevel nyanser i den nasjonale lovgivningen som
tilsier at landene har ulike syn og perspektiver på hva som utgjør effektiv
forvaltning av havvind. Med tanke på disse ulike tilnærmingene, hva har vi mest
å lære av i Norge?
Norske myndigheter burde «front-loade» planlegging og modning av
prosjektområder på et relativt tidlig stadium, slik at utbyggere kan tre inn i
prosessene med relativt mindre risiko og mer forutsigbarhet, slik at
investeringer også kan gjøres på tidligere stadier.
Her handler det altså om at
myndighetene burde opptre på en tillitsbyggende måte, under regulerte forhold,
som baner veien for forutsigbare og trygge prosesser.
Haster med en omstilling
Det rettslige rammeverket for havvind i Norge er relativt underutviklet, sammenlignet med naboene våre i Nordsjøen. Norge kan lære og låne av den
regulatoriske erfaringen til naboene våre, som har hatt et mer progressivt
forhold til havvindutvikling.
På bakgrunn av avhandlingen anbefaler jeg at norske myndigheter gjennomgår
regelverket og planprosessene deres på en kritisk måte, og samtidig vurderer
endringsbehov basert på lærdommer fra våre naboer i Nordsjøen.
Jeg håper i
denne sammenheng at avhandlingen min kan bidra i videre prosesser for
myndigheter, næringen og andre interessenter i hvordan vi kan navigere
omstillingen som haster mer enn noen gang før.
Hovedfunnene i avhandlingen
Hovedfunnene i min doktorgradavhandling «A Comparative Legal Analysis of North
Sea Offshore Wind Licensing Procedures» fra Det juridiske fakultet ved
Universitetet i Bergen kan oppsummeres slik:
Konsesjonsprosesser i ulike land
varierer betydelig, avhengig av hvorvidt de er mer utbygger- eller statlig
drevet. Dette kan reguleres og måles basert på hvor proaktive ulike parter er i
forhold til modning av prosjektområder og generell prosjektutvikling.
Utvikling av havvindparker styres av
motstridende hensyn, noe som skaper juridiske spenningsforhold mellom ulike
parter i prosessene. De praktiske og teoretiske aspektene av disse hensynene
viser hvor komplekse konsesjonsprosessene faktisk er.
Norge og Danmark har i større grad enn
England basert seg på reguleringserfaring fra petroleumssektoren når de har
utformet regelverk for havvind. Denne reguleringsteknikken er ikke nødvendigvis
hensiktsmessig, ettersom optimalisert og mer effektiv forvaltning av havvind
krever skreddersydd regulering som tar hensyn til andre faktorer enn de man
finner i petroleumsforvaltningen.
Lovgivere har blitt mer bevisste på
behovet for effektivitet og raskere konsesjonsprosesser i lys av allmennhetens
interesser. Dette gjelder spesielt for det nylig reviderte Fornybardirektivet
(RED III) i EU. Dette vises ved foreslåtte eller pågående lovendringer i Norge,
Danmark og England, enten som følge av EU-lovgivning eller som del av nasjonale
lovgivningsprosesser uavhengig av EU/EØS.
Det finnes fleksibilitetsmekanismer i
reguleringen av konsekvensutredninger som kan være nyttige i prosjektutvikling.
Disse mekanismene kan imidlertid ha uheldige konsekvenser for offentlig
medvirkning i prosessene og arealeffektivitet dersom fleksibiliteten blir
misbrukt.