MILJØRETT

Naturvernorganisasjonene vant viktig slag i Førdefjord-saken

EFTA-domstolen konkluderte onsdag: Rene økonomiske hensyn er ikke tilstrekkelig for å forurense etter vanndirektivet.

Leder av natur og ungdom, Sigrid Hoddevik Losnegård, og leder av Naturvernforbundet, Truls Gulowsen.
Publisert Sist oppdatert

– Her er vi med på å skrive miljøhistorie. Ikke bare fordi vi kan hindre ødeleggelse av Førdefjorden, men også fordi vi har bidratt til å opprettholde forbudet mot forurensning av fjorder, elver og vann i hele EU-området, sier Sigrid Hoddevik Losnegård, leder i Natur og Ungdom.

I januar 2024 ble Staten frikjent i Oslo tingrett i et søksmål anlagt av Naturvernforbundet og Natur og Ungdom med krav om ugyldighet av fire statlige tillatelser til å drive forurensende virksomhet i Engebøfjellet ved ytre del av Førdefjorden. 

Tre spørsmål til EFTA-domstolen

De to organisasjonene anket avgjørelsen, og anmodet om at den ble forelagt EFTA-domstolen, noe Borgarting lagmannsrett etterkom.

Borgarting lagmannsrett har stilt tre spørsmål til EFTA-domstolen som alle er relatert til om betydningen av EUs vanndirektiv (water framework directive) artikkel 4 (7)(c).

Truls Gulowsen og prosessfullmektig Amund Noss.

Spørsmålet er om en utbygging kan tillates på grunn av såkalte overordnede samfunnshensyn, eller «overriding public interest».

Se alle spørsmålene i detalj nederst på siden.

Rent økonomiske hensyn ikke tvingende allment hensyn

Onsdag kom avgjørelsen fra EFTA-domstolen, som ga naturvernorganisasjonenes rett i deler av deres argumentasjon. 

Domstolen konkluderte med at normal økonomisk aktivitet ikke er et tvingende allment hensyn som kan begrunne forurensning etter direktivet:

«Inntekt som genereres som følge av en økonomisk aktivitet, herunder for ansatte, aksjonærer eller den aktuelle EØS-staten gjennom skatter, kan ikke anses å utgjøre et tvingende allment hensyn etter direktiv 2000/60 artikkel 4 nr. 7», ifølge EFTA-domstolen (avsnitt 49).

Fakta

En av Norges største forekomster av titan 

Råvaren som skal utvinnes i henhold til tillatelsen i Førdefjorden er rutil, som er den viktigste kilden til produksjonen av titanmetall, og brukes til fremstilling av titandioksid (TiO2), som benyttes som pigment i maling, plast og papir.

Engebøfjellet ved Førdefjorden har en av de tre største titanforekomstene i Norge, ifølge Norges geologiske undersøkelse.

Det er selskapet Nordic Mining som skal drive utvinning av rutil i Engebøfjell. Arbeidet er allerede i gang.

På Borgarting lagmannsretts tredje spørsmål - om visse hensyn knyttet til den sosiale og økonomiske situasjonen i et bestemt område, eller et prosjekts bidrag til forsyningssikkerheten eller forsyningen av kritiske råvarer i EØS, kan anses å utgjøre et tvingende allment hensyn etter direktiv 2000/60 artikkel 4 nr. 7, svarer EFTA-domstolen ja - forutsatt at alle de øvrige vilkårene fastsatt i direktivet er oppfylt (avsnitt 50).

Les avgjørelsen på norsk her.

Prinsipielt viktig uttalelse

Prosessfullmektig Amund Noss i CMS Kluge er svært fornøyd med EFTA-domstolens resultat.

- Vi er veldig tilfreds for at vi har fått fullt gjennomslag for vår argumentasjon, sier Noss. 

Uttalelsen er ifølge Noss prinsipielt viktig. 

- Det er akademikere i hele Europa som har ventet på denne avgjørelsen. Det er en uttalelse som vil kunne få betydning for vannressursene i hele Europa. Det handler om terskelen for inngrep som forverrer vannressurser.

Fikk støtte fra EU-kommisjonen og ESA

I fjor høst ble saken behandlet i EFTA-domstolen. Da leverte både EU-kommisjonen og ESA (Efta Surveillance Authority) inn uttalelser.

Førdefjord-sakens parter og prosessfullmektiger

  • Norges Naturvernforbund: Prosesfullmektig Asle Bjelland fra CMS Kluge.
  • Natur og Ungdom: Prosessfullmektig Amund Noss fra CMS Kluge.
  • Staten ved Klima- og miljødepartementet: Prosessfullmektig Henrik Vaaler fra Regjeringsadvokaten.
    • Andre advokater i saken er Ina Andrea Ytterstad Bjørnrå og Sigurd Høines i teamet til CMS Kluge, mens Karen Mellingen er oppnevnt fra Regjeringsadvokaten sammen med Henrik Vaaler.

– Både EU-kommisjonen og ESA støtter vår tolkning av regelverket. Det underbygger vår påstand om at tillatelsene til gruvedrift med dumping av gruveavfall i Førdefjorden er ugyldige, uttalte tidligere leder av Natur og Ungdom, Gytis Blazevicius, i en artikkel på nettsiden Fjordsøksmålet.

- Hvis gruvedumping i Førdefjorden skal være tillatt, er det knapt noen grense for hvilke miljøødeleggende virksomheter man kan si ja til. Derfor kan ikke dommen fra Oslo tingrett bli stående, og vi tror at EFTA-domstolen vil støtte vårt syn, sa han.

- Tillatelsene må omgjøres

Etter en omfattende anbudsprosess fra naturvernorganisasjonenes side, valgte de CMS Kluge til å representere seg i retten.

– Dette er en viktig naturvernsak. Dersom gruvedriften hadde blitt gjennomført på en annen måte, kunne man ha utnyttet ressursene bedre og unngått sjødeponering. Derfor reiser denne saken en rekke spørsmål som fortjener en grundig behandling i domstolen. Vårt mål er å få fastslått at de offentlige tillatelsene må omgjøres. Vi stiller med et stort lag og ser frem til samarbeidet med miljøorganisasjonene, sa partner Amund Noss da søksmålet først ble kjent.

Dokumentene i EFTA-saken kan leses her.

Ankesaken skal behandles i Borgarting lagmannsrett i juni.

Borgarting lagmannsretts tre spørsmål til EFTA-domstolen

1. What is the legal test when determining whether there is an “overriding public interest” within the meaning of Article 4(7)(c) of Directive 2000/60/EC?

a. Is a qualified preponderance of interest required and/or are only particularly important public interests relevant? 

b. What will be key factors in the assessment of whether the public interests that justify the measure are “overriding”? 

2. Can the following economic considerations constitute an “overriding public interest” under Article 4(7)(c) of Directive 2000/60/EC, and if so, under what conditions? 

a. Purely economic considerations (i.e. the expected gross income generated by the planned mining operations) 

b. That a private undertaking will generate income for shareholders 

c. That a private undertaking will generate tax revenue for the state and municipality 

d. That a private undertaking will provide wage income for employees 

3. Can the following considerations constitute an “overriding public interest” under Article 4(7)(c) of Directive 2000/60/EC, and if so, under what conditions? 

a. That a private undertaking will generate employment effects (increased local business activity, employment and settlement)

b. Global supply of rutile 

c. Ensuring Norway and Europe access to critical minerals

Les spørsmålsskrivet fra Borgarting lagmannsrett til EFTA-domstolen her.

Powered by Labrador CMS