Meninger
- Utdanningsinstitusjonene må satse på en reell EØS-reform
Konsekvensene av at EØS-retten ikke blir prioritert, er at samfunnet aksepterer en løpende risiko for nye juristskandaler i fremtiden, skriver artikkelforfatterne.
Fra venstre: Nicolas Finstad (jusstudent ved UiO), Thomas Nordby (partner i Schjødt) og Elias Wahlstrøm (jusstudent ved UiO).
Foto: William Rustad
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Det er på overtid at jussutdanningen gjennomgår en reell
«EØS-reform».
Samfunnet har de siste tiårene gjennomgått betydelige endringer,
og disse har også påvirket arbeidshverdagen til jurister. En av de viktigste
faktorene er utviklingen av EØS-avtalen og Norges tilknytning til Den
europeiske union (EU). Selv om jusstudiet har gjennomgått noen endringer for å
møte denne utviklingen, har den grunnleggende strukturen i utdanningen forblitt
mer eller mindre uendret i hele EØS-avtalens løpetid.
NAV-saken i 2019 er det
fremste eksempelet på en grov og kollektiv svikt blant alle involverte jurister
på alle nivå. Likevel oppfatter mange studenter EØS-retten som en «særting» –
som om ingenting har endret seg de siste 30 årene.
- EØS-reform er svaret
I april 2024 konkluderte NOU 2024: 7 Norge og EØS:
Utviklinger og erfaringer at jussutdanningen fortsatt ikke møter de
nødvendige kravene til EØS-rettslig kompetanse. En EØS-reform er svaret.
Helt
konkret foreslår vi å gjøre EU-rett til et eget fag og å integrere EØS-rett i
større grad i de eksisterende fagene. Manglende handling på dette området vil føre
til fremtidige varianter av NAV-skandalen. Denne berørte enkeltpersoner og var
særlig alvorlig fordi enkelte uriktig ble dømt til fengselsstraffer. Men også
for næringslivet har vi mange eksempler på mulige uriktige EØS-tolkninger som
hindrer verdiskapning: det ferskeste eksempelet er en klage som ligger hos
EFTAs overvåkningsorgan om exit-skattens forenlighet med EØS-retten.
Norges tilknytning til EU
EU har utviklet seg fra et økonomisk samarbeidsprosjekt til
en langt bredere og dypere politisk union. Dette har påvirket Norge – både
gjennom utviklingen av EØS-avtalen og inngåelsen av nye avtaler med EU.
Den stadige utvidelsen av EØS-avtalen beskrives av flere
forvaltningsmiljøer som en «regelverktsunami» det er vanskelig å holde tritt
med. I 1994 omfattet avtalen 1 875 rettsakter. Til sammenligning er antall
rettsakter per mars 2025 nærmere 17 000. Rettsaktene er integrert i norsk rett.
Dette stiller høyere krav til jurister, og jussutdanningen må tilpasses for å
møte disse kravene.
I tillegg skjer det en dypere utvidelse gjennom tolkning av
eksisterende regler. EØS-avtalens dynamiske karakter krever en «EØS-refleks» –
evnen til å identifisere og tolke EØS-rettslige spørsmål raskt. Denne
ferdigheten må utvikles allerede fra første studieår, slik at studentene er
godt rustet til den rettslige virkeligheten de vil møte i yrkeslivet.
Norge er ikke bare bundet av EØS-avtalen, men også av 102
andre avtaler med EU, både innenfor og utenfor EØS-rammeverket.
EUs sikkerhetsstrategi fra 2022
omtaler Norge som «our most closely associated partner through the Agreement on
the European Economic Area (EEA)». Det tette forholdet gjør at
EØS-avtalen i økende grad må ses i sammenheng med de øvrige avtalene, ettersom
de kan få betydning for løsningen av EØS-rettslige spørsmål.
Et eksempel er sak
C-897/19, hvor EU-domstolen brukte Schengen-avtalen og arrestordreavtalen i
vurderingen av et spørsmål knyttet til EØS-avtalen. For EU-domstolen er det
naturlig å se alle avtalene i sammenheng – domstolen har tross alt jurisdiksjon
over alle avtalene. Introduksjonen av et EU-rettsfag kan derfor bidra til å
bedre den grunnleggende forståelsen av EØS-retten.
Hva har allerede skjedd av endringer?
I kjølvannet av NAV-skandalen ble det i 2020 satt ned en
arbeidsgruppe ved fakultetet for å vurdere undervisningen i internasjonal rett
og Europarett.
Arbeidsgruppen har foreslått endringer innenfor rammene av
dagens studieordning, blant annet å inkludere mer EØS-rett i de obligatoriske
fagene. Arbeidet er pågående. EurNor-prosjektet er et konkret eksempel på et
tiltak som aktivt bidrar med å fremheve den europeiske dimensjonen av norsk
rett.
Endringene har vært et steg i riktig retning. Men realiteten
er nok at effekten neppe har levd opp til forventningene. Som utvalget påpeker
er den generelle EØS-rettslige kompetansen hos nyutdannede jurister fortsatt
for svak. Større strukturelle endringer er nødvendig for å utdanne jurister som
er trygge på EØS-rett.
EU-rett i jussutdanningen
Et eget EU-rettsfag vil gi studentene en solid forståelse av
EU-rettens grunnprinsipper, institusjoner og tilknytningsavtaler med Norge. Selv
om EU-rett ikke er norsk rett, møter norske jurister en rettshverdag der
EU-retten får betydning gjennom EØS-avtalen og de øvrige avtalene med EU.
Forholdet mellom EU-organene, derunder lovgivningsprosessen,
bør være et sentralt tema i faget. I dag tar dette opp verdifull tid i
EØS-undervisningen. Ved å skille det ut i et eget fag, frigjøres mer plass til
materiell EØS-rett. En annen mulig løsning er å innføre et bredere
«Europarettsfag» som dekker både EU- og EØS-rett. Poenget er det samme: at
undervisningen bør gi en mer fullstendig fremstilling av EØS-retten som norsk
rett og EU-rettens påvirkning av den.
- Skrot familie- og arverett
Et eksempel på hvordan man kan frigjøre plass for dette, er
å omgjøre de gamle traverne familie- og arverett – med sine 12 studiepoeng –
fra et obligatorisk fag på førsteåret til et valgemne. Fakultetet i Bergen
fjernet nylig familie- og arverett for å inkludere kunstig intelligens i de
obligatoriske fagene. Denne typen innovasjon bør også vurderes i Oslo.
EØS-rett må integreres i større grad i de eksisterende
fagene. Når spesifikke EØS-problemer hektes på som tilleggslitteratur utenfor
kjernepensum, bidrar det til å opprettholde EØS-rettens status som en
«særting». EØS-rettslige problemstillinger må inn i kurs og fakultetsoppgaver
på tvers av fagområdene, slik at studentene får praktisk erfaring med å anvende
EU/EØS-rettslige kilder og prinsipper gjennom hele studieperioden.
Dette krever betydelige grunnlagsinvesteringer i form av
EØS-rettsinnsikt. Et rykende ferskt eksempel er sak E-15/24. EFTA-domstolen vurderte
om det norske kravet om samtykke fra begge foreldre ved flytting med barn til
et annet EØS-land var forenlig med EØS-rettens bestemmelser om fri
bevegelighet. Materiell familierett er unntatt EØS-avtalen, men saken
illustrerer at nesten alle rettsområder likevel kan reise EØS-rettslig
problemstillinger. Også i denne saken ble andre avtaler mellom Norge og EU
ansett relevant i løsningen av et EØS-rettslig spørsmål, i tråd EU-domstolens
praksis.
- Aksepterer risiko for skandaler
For å sikre at morgendagens jurister er rustet til å møte
fremtidens utfordringer, må utdanningsinstitusjonene satse på en reell
EØS-reform. Konsekvensene av at EØS-retten ikke blir prioritert, er at
samfunnet aksepterer en løpende risiko for nye juristskandaler i fremtiden.