Jussprofessor Halvard Haukeland Fredriksen ved Det juridiske fakultet i Bergen. Her fra høstens åpning av det nye forskningssenteret CENTENOL ved UiB.Foto: Eivind Senneset
Europeiseringen av norsk rett: – Et demokratisk problem for utenforlandet Norge?
– Vi snakker om en omfattende og dyptgripende endring av norsk rett, sier jussprofessor Halvard Haukeland Fredriksen. Her er hans tips til advokater som strever med EU- og EØS-retten.
Vi snakker stadig om at verden blir mindre. Grenseoverskridende
handel, migrasjon, teknologi, internasjonal kriminalitet og utnyttelse av
naturressurser i det åpne hav. Globaliseringen kommer i utallige former, og den
har trukket med seg mangfoldige rettslige utfordringer.
Etter at Norge ble en del av EUs indre marked gjennom
EØS-avtalen i 1992, har unionens innflytelse på det norske rettssystemet vært
enorm.
Annonse
Ifølge jussprofessor Halvard Haukeland Fredriksen, snakker
vi om en omfattende og dyptgripende endring av norsk rett.
Gjennom arbeidet med EU- og EØS-rettslige spørsmål ved Det
juridiske fakultet i Bergen, har han gjennom flere år studert denne utviklingen
under lupen – og produsert både artikler og lærebøker på feltet.
– Tempoet på europeiseringen går opp, og den berører stadig
flere rettsområder. Dette er en kjensgjerning som ingen jurister kommer utenom, sier han.
Uten demokratisk forankring i Norge
Når verden globaliseres og det oppstår nye problemstillinger
som berører mange land, svarer EUs medlemsstater med å trekke dem opp på
EU-nivå, forklarer Fredriksen.
– Det finnes mange spørsmål
som medlemslandene tidligere forsøkte å løse hver for seg, men som man i dag
har sett at bare kan løses i fellesskap. Dette gjelder for eksempel klimaspørsmålet,
migrasjon, kunstig intelligens og forsøket på å regulere de store
teknologiselskapene.
På grunn av Norges avtaler med EU blir flommen av nye
reguleringer også integrert i norsk rett – men uten reell demokratisk
forankring.
– Selv om Storting og regjering fortløpende samtykker til
alle disse nye EU-reglene, så er det ikke til å komme forbi at det er et
demokratisk problem at store deler av norsk rett utformes uten reelle norske
påvirkningsmuligheter, sier Fredriksen.
– Skrevet av og for eksperter
En utfordring som er hakket mer konkret enn den
demokratiske, er at EU-lovgivningen støpes i andre former enn det norske
jurister er vant til, påpeker han.
– Mange norske jurister har nok oppdaget at EUs forordninger
og direktiver gjennomgående er mye lengre og mindre tilgjengelige enn
tradisjonell norsk lovgivning. De er i større grad skrevet av og for eksperter.
Forarbeidene spiller også en annen rolle: De er vanskelige å
finne frem til og navigere i, og rettskildevekten er dessuten beskjeden,
forklarer Fredriksen.
– For mange kan det nok også være vanskelig å forholde seg
til de overordnede traktatreglene og de generelle prinsippene som EU-domstolen
har utarbeidet, og som ofte vil være styrende for tolkningen av forordningene
og direktivene.
– Veldig mye av EU-lovgivningen bygger på hovedreglene om «de
fire friheter» og tilhørende prinsipper som for eksempel gjensidig
anerkjennelse, proporsjonalitet, ikke-diskriminering og effektiv
rettsbeskyttelse, forteller han.
Metodiske utfordringer
I bunn og grunn handler det ifølge Fredriksen om en juridisk
metode som er litt annerledes enn den norske.
Utfordringene bør likevel ikke overdrives, mener han.
– Det er ikke slik at norske jurister har dårligere
forutsetninger for å lære seg EU-rettslig metode enn jurister fra andre land.
– Samtidig er det særlig i møte med saker som både
aktualiserer ordinære norske regler, EU-rettsregler, EMK og kanskje også annen
folkerett, at man får brynet seg. Slike saker blir det stadig flere av, og det
er krevende å skulle lære seg å se de ulike regelsettene i sammenheng.
Denne øvelsen er derfor en viktig del av læringsmålene til
jusstudentene, påpeker han.
Nye forskningssentere for EØS-rett
I fjor ble universitetene i Oslo og Bergen tildelt 21
millioner kroner hver fra Norges forskningsråd for å etablere hvert sitt senter
for forskning på EU- og EØS-rett.
I 2023
åpnet UiB forskningssenteret «CENTENOL» – The Centre on the Europeanization of
Norwegian Law. Gjennom forskning, undervisning, formidling og
nettverksaktiviteter, er målet å styrke kunnskapen om forholdet mellom
europeisk og norsk lovgivning, og om EØS-rettens innvirkning på norsk lov.
Ifølge senterleder professor Christian Franklin, skal
forskningen særlig fokusere på områdene for trygd, utlendings- og arbeidsrett.
I år har også UiOs forskningssenter «EURNOR» blitt etablert.
EURNOR-prosjektet skal blant annet undersøke de juridiske underfordringene som
Norge støter på i møte med EØS-reglene, og ved forvaltningen og oppfølgingen av
disse.
Det er NAV-saken som ifølge senterleder Ole-Andres Rognstad
er bakteppet for prosjektet.
Forskningsprosjektene i Oslo og Bergen har begge fått en
ramme på fem år – fra 2023 til 2028.
– Kapasitetsproblemer forplanter seg gjennom systemet
Etter hvert som studentene blir uteksaminert og skal stå på
egne ben, tror Fredriksen en hovedutfordring er å holde tritt med bølgene av ny
EU-rett.
– Den klart største utfordringen er kapasitet, og dette
forplanter seg gjennom hele systemet. I første omgang handler det om kapasitet
i forvaltningen som skal forstå og gjennomføre de nye EU-reglene. Når
gjennomføringen ikke blir så god som den helst burde være, så skaper dette
utfordringer for advokater, dommere og alle andre rettsanvendere.
For praktikere er det også et problem at kapasiteten på de
juridiske fakultetene er altfor liten, mener han.
– Hadde vi hatt flere folk, ville vi
kunnet hjelpe det praktiske rettsliv med langt mer og bedre veiledning om EU-
og EØS-rettens betydning på ulike rettsområder enn det vi klarer i dag, for
eksempel i form av lærebøker, kommentarutgaver og annen litteratur.
Fredriksens tips til advokatene
Fredriksens viktigste tips til advokater som strever med EU-
og EØS-retten, er å skaffe seg forståelse for hovedreglene og for de
grunnleggende prinsippene.
– Det finnes nok en del advokater som innser at de må
forholde seg til disse reglene, men som tror og håper å kunne begrense seg til
spesialreglene som gjelder på akkurat det rettsområdet som de selv jobber med.
Det er en veldig dårlig tilnærming, understreker han.
– Uten basiskunnskaper i generell EU- og EØS-rett er det
svært vanskelig å forstå spesialreglene. Det blir som å prøve å lære seg
spesiell norsk forvaltningsrett på et område uten å kunne noe om alminnelig
forvaltningsrett!