Helen Totland skal lede EYs advokatvirksomhet i Norge fra Stavanger fra 1. juli 2024.Foto: Nina Schmidt
Revisjonsgigant ser et skifte: - Typen kunder har endret seg
- Advokatdelen av selskapet er blitt mye bredere, sier Helen Totland, som 1. juli tar over som leder for EYs advokatfirma. Den yngre generasjonens krav til en bedre balanse mellom jobb og fritid møtes fra enkelte hold med lite forståelse, mener hun.
Øystein Arff Gulseth (57) har ledet EY Tax and Law, som inkluderer EYs advokatselskap, i åtte år. Fra juli overtar partner Helen Totland (52), som skal styre skuta fra sin hjemby Stavanger, der hun de tre siste årene har vært sjef for EYs kontor.
Hun planlegger å pendle til Oslo noen dager i uken, og skal fortsette å lede kontoret i Stavanger. EY har kontorer i 28 norske byer, og har hovedkontor på Stortorvet i Oslo.
Annonse
Advokatbladet møtte Gulseth og Totland til en prat om det nært forestående lederskiftet.
- Det er en tid for alt. Åtte år er ganske lenge, og det er nå helt naturlig å gjøre et bytte, sier Gulseth.
Mye har endret seg siden han tok over i 2016.
-Den forretningsmessige virkeligheten har forandret seg, og det regulatoriske bildet er blitt mer kompleks - også hva man kan gjøre og ikke kan gjøre når man er del av en revisjonsvirksomhet. Det er kort sagt blitt langt flere regler og krav å ta hensyn til, sier Gulseth.
Konkurrentene er de andre revisjonsgigantene (The Big 4), altså Deloitte, KPMG og PwC.
- Langt flere ikke-revisor-kunder
- Men også de største advokatfirmaene er konkurrenter innenfor enkelte områder. Vi er først og fremst et spesialisert skattefirma, men har også andre forretningsjuridiske tjenester, sier Gulseth.
Selskapet har nå langt flere av det de kaller ikke-revisor-kunder.
- Revisjonskundene er selvsagt viktige, og en integrert del av kundemassen. Men også innen offentlige anskaffelser, arbeidsrett og bank og finans er vi blitt store. Advokatdelen står nå i større grad på egne ben, og har vokst ut i bredden. Den biten av markedet vårt har vokst i en helt annen grad, sier han.
Kundene er ofte store selskaper som enten er norske og skal ut i verden, eller er utenlandske og kommer til Norge, ifølge Totland.
- Men vi har også små og mellomstore bedrifter på kundelisten som opererer i komplekse markeder, typisk innen teknologi og ingeniørvirksomhet, og som har suksess og ekspanderer, og trenger hjelp til å håndtere noe globalt. Og så har vi et stort marked av små, familieeide lokale bedrifter rundt om i Norge, sier Totland.
- Unge møtes med arroganse fra enkelte hold
Mange advokatfirmaer opplever at det er vanskelig å rekruttere og beholde unge talenter. 27 prosent av juristene som skiftet jobb i fjor, oppga bedre balanse mellom jobb og fritid som hovedårsak til jobb-byttet, ifølge en undersøkelse fra Karnov.
EY står seg godt i konkurransen om de beste juridiske talentene, forteller Gulseth og Totland.
Dette er EY i Norge
28 kontorer i Norge.
EYs fire forretningsområder er assurance, consulting, strategy and transactions og Tax & Law.
Tax & Law-divisjonen er til stede i elleve byer: Oslo, Bergen, Drammen, Kristiansand, Lillehammer, Porsgrunn, Stavanger, Tromsø, Trondheim, Tønsberg og Ålesund.
Tax & Law-området har 266 ansatte. Av disse er 98 advokater med bevilling registrert i Tilsynsrådet.
- Vi har aldri opplevd at det er vanskelig å rekruttere, men vi ser at de yngre ofte ønsker en bedre balanse mellom jobb og fritid. Denne holdningsendringen må vi ta innover oss, sier Totland.
Hun er ikke alltid imponert over hvordan bransjen møter de unge på deres krav.
- Jeg synes jo at jeg ser en arroganse fra enkelte hold i møtet med den nye generasjonen. Det er veldig lett for oss som er litt opp i årene å si at fordi vi selv jobbet oss halvt i hjel, så det får de unge gjøre det samme. Men jeg tror at de unges fokus er en sunn endring, og at vi skal klare å finne balansen mellom et langsiktig karriereløp og livets ulike faser. Vi skal ha det gøy på jobben, og følge bølgene, sier Totland.
- Vi må også rigge oss slik at vi får kvinner opp og frem i systemet. Dette er et pågående arbeid som jeg synes vi har lykkes med, og som jeg håper vil fortsette. Jeg håper å finne balansen mellom selskapets krav og den nye generasjonens krav, sier hun.
Kan ikke avslutte alt klokka 16
En utfordring i et globalt firma er at verden utenfor for eksempel ikke har fri på 17.mai eller Kristi Himmelfartsdag, og at firmaet opererer i andre tidssoner.
- Vi kan ikke avslutte alt arbeidet klokka 16. Samtidig er vi fleksible, og ønsker å finne gode løsninger som er justert etter individuelle behov, sier Totland.
I EY jobbes det ofte i team, både nasjonalt og internasjonalt, og man lærer mye om industri og næringsliv på tvers av bransjer, forteller Gulseth.
- Det er veldig mye spennende som skjer, og jeg tror det er arbeidsoppgavene og størrelsen vår som gjør at vi vinner i kampen om talentene. Men det er kundene vi lever av, så det er hardt arbeid i perioder, og ikke for alle, sier Totland.
Kundenes behov vil alltid være sentralt, sier den nye sjefen.
- «Bring the best people in front of your client» er et uttrykk jeg lever etter. Det har ikke noe å si hvor i verden de sitter. Vi har stadig vekk møter med kolleger i andre land. Vi kan sammenfatte dette i ett ord som jeg mener er viktig for å lykkes, og det er relevans. Når du forstår hvilken situasjon kunden er i, og problemstillingen de har, da kan du levere noe som er relevant.
- Justeringer kommer
Å finne Gulseths etterfølger var en lang prosess, forteller de to.
- Etter at Øystein bestemte seg for å trappe ned, har vi hatt en høring i partnerskapet på nordisk nivå om hvilke kandidater som kunne være aktuelle til å overta. Kortversjonen er at jeg ble spurt, og takket ja. Det føles veldig bra å ha partnerskapet i ryggen, sier Totland.
Hun hadde ikke tenkt særlig over muligheten til å ta over før hun fikk forespørselen, forteller hun.
- Og så er jeg blitt mer og mer glad i tanken. Det er en fantastisk mulighet, og en utrolig spennende rolle. Det er en trygghet for meg å vite at noen i selskapet har stor tro på at jeg vil klare jobben. Vi har et tett og godt partnerskap, sier Totland.
På spørsmål om hva som vil endre seg med henne ved roret, svarer hun at det nok vil bli noen justeringer.
- Jeg synes selskapet har hatt en fantastisk fin utvikling i perioden Øystein har ledet det, og at det nå er på en veldig bra plass. Samtidig er vi ulike personer, og ser litt forskjellig på enkelte ting. Når jeg tar over, er det et godt tidspunkt for å gjøre noen justeringer - ikke de store tingene, men små ring rundt organiseringen vår. Jeg vil se det litt an.
Firmaets resultater skyldes ikke et enmannsshow, understreker Gulseth.
- Våre resultater er kollektivets innsats. Jeg tenker at jeg kan se tilbake på nettopp det, den samlede innsatsen til våre nåværende og forhenværende kolleger, og hvordan vi sammen bygde sten på sten i skiftende tider. Vi evnet å ta en god del riktige valg som har satt oss der vi er nå. Jeg har vært heldig og privilegert som har sittet i en slik tillitsposisjon, sier han.
Han har fortsatt en kundeportefølje som han ønsker å pleie, og fortsetter som partner i selskapet.
Også Totland ønsker å beholde kontakten med sine klienter.
- Dette handler også om å forstå markedet. Så jeg ønsker å finne en balanse mellom kundearbeidet og det administrative arbeidet, sier hun.