Yngve Brox, Karianne Pedersen og Robert Envik.

Slik blir trolig den nye praksisen for antakelse av advokater til faste verv

Blant tiltakene som ligger an til å få gjennomslag på DAs kommende styremøte, er et forslag om å gi advokatene en finger med i spillet når faste forsvarere og bistandsadvokater skal utnevnes.

Publisert Sist oppdatert

Dette fremgår av styredokumenter som Domstoladministrasjonen har publisert i forkant av neste ukes styremøte.

Det var tilbake i 2022 at DA høstet kritikk både fra enkeltadvokater og fra Advokatforeningen hva gjelder antakelsesprosessen for faste forsvarere og bistandsadvokater. 

Systemet for antakelser var uforutsigbart og lite transparent, ble det sagt, og det ble etterlyst klarere retningslinjer både for innholdet i, og gjennomføringen av prosessen.

I kjølvannet av kritikken valgte DA i fjor høst å nedsette en arbeidsgruppe bestående av representanter fra domstolene, Advokatforeningen og Juristforbundet, som fikk i oppgave å gjennomgå hele antakelsesprosessen og regelverket den baseres på, og eventuelt foreslå konkrete praksisendringer.

I sommer leverte arbeidsgruppen sin rapport, og på et styremøte 11. november skal Domstoladministrasjonen behandle forslagene - som for øvrig forelås å tre i kraft fra 1. januar 2025.

Advokatene får medvirke

Blant tiltakene som arbeidsgruppen har fremmet, finner vi et forslag om økt medvirkning fra advokatstanden. 

Dette var også et av punktene som Advokatforeningen bragte på bordet i den innledende dialogen med DA.

Av styredokumentene fremgår det at Advokatforeningen, etter ny praksis, skal gis anledning til å komme med innspill til hvilke kandidater som skal kalles inn til intervju, samt opplyse om eventuelle forhold som det særlig bør legges vekt på i den aktuelle antakelsesprosessen.

En annen viktig endring, er at den reelle beslutningskompetansen foreslås overført fra Domstolsadministrasjonen til førstelagmennene. 

Den formelle beslutningskompetansen skal fremdeles ligge hos DA, men den nye praksisen innebærer at DA ikke lenger skal foreta en materiell vurdering av kandidatene.

I forlengelsen av dette, foreslår arbeidsgruppen at Advokatforeningen skal gis innsyn i sorenskriverens forslag til innstilling, og få anledning til å komme med innspill til førstelagmannen, før førstelagmannen fatter sin avgjørelse.

Øvrige praksisendringer foreslått av arbeidsgruppen:

  • Enkelte oppstramminger i saksbehandlingen, for at sakene skal behandles mer strømlinjeformet/forutsigbart.
  • Innføring av intervju som den klare hovedregel. Det er lagt inn en snever unntaksregel fra dette.
  • Sorenskriver/førstelagmann skal i forslag til innstilling / innstillig gi uttrykk for sin habilitet.
  • Den delen av praksisnotatet som inneholder kriterier for antakelse er bygget ut. Endringene innebærer ikke noen realitetsendringer, men er ment som en tydeliggjøring av dagens praksis.
  • Dersom det etter en kunngjøringsperiode ikke foreligger andre kvalifiserte søkere enn advokater som har hatt vervet i to perioder, bør det vurderes om vervet skal kunngjøres på nytt. Domstolen og Advokatforeningen bør i slike situasjoner også vurdere tiltak for å gjøre vervet mer attraktivt.

DAs praksisnotat blir offentliggjort

Når det gjelder DAs praksisnotat for håndtering av antakelser til offentlige verv, som inneholder retningslinjer og informasjon blant annet om de kriterier som vektlegges når kandidatene blir vurdert, så har dette hittil bare vært til intern bruk - og ikke tilgjengelig for offentligheten.

For å skape større åpenhet og forutsigbarhet i prosessen, er det besluttet at dette ved årsskiftet skal gjøres tilgjengelig for alle.

Hva gjelder praksisnotatet, har arbeidsgruppen anbefalt følgende:

  • at praksisnotatet gjøres godt kjent for domstolene, og at det fra DAs side kommuniseres tydelig at praksisnotatet gir uttrykk for forventet praksis,
  • at praksisnotatet gjøres offentlig tilgjengelig samtidig som ny praksis iverksettes,
  • at det i kunngjøringen av alle ledige verv bør lenkes til praksisnotatet. DA bør derfor endre mal for kunngjøring samtidig med at praksisnotatet blir publisert,
  • at DA legger til rette for at kunngjøring av ledige verv samles på ett sted på domstolenes nettsider, og at interessenter kan abonnere på varsler,
  • at DA utformer mal for tilbakemelding til søkerne, som domstolene kan ta i bruk,
  • at DA oppdaterer malen for antakelsesbrev,
  • at det gjennomføres jevnlige dialogmøter mellom DA, Advokatforeningen og Juristforbundet om antakelsespraksis.

DAs styredokument med de nevnte anbefalingene finner du her.

Powered by Labrador CMS