Finansdepartementets forslag er mangelfullt utredet, mener Advokatforeningen.

Kritisk til forslag om å innskrenke adgangen til frivillig retting av skattemeldingen

Det er vanskelig å se hvilke problemer regelendringene søker å bøte på, foruten et mulig ønske om å straffe flere skatteunndragere, mener Advokatforeningen.

Finansdepartementet foreslår å oppheve reglene om frivillig retting i skatteforvaltningsloven § 14-4 bokstav d og tollavgiftsloven § 12-4 bokstav b.

Dette er regler som gjør at man slipper tilleggsskatt eller tollavgift, dersom man frivillig retter opplysninger man tidligere har gitt, slik at det kan fastsettes riktig skatt eller avgift.

Advokatforeningen er kritisk til forslaget, kommer det frem i foreningens høringsuttalelse.

«Forslaget vil antakelig påvirke skattetilgangen på en negativ måte, mot en mulig marginal økning i tilleggsskatter», mener Advokatforeningen.

Dette er frivillig retting

«Med frivillig retting kan skattepliktige slippe tilleggsskatt og straff for å ha gitt uriktige eller ufullstendige opplysninger om formue og inntekt. Det er et vilkår at den skattepliktige gir opplysningene til skattemyndighetene frivillig. Rettingen må ikke være en følge av kontrolltiltak fra skattemyndighetene. Den skattepliktige må gi fullstendige opplysninger om formuen og inntekten og hvor den kommer fra. Ordningen er ikke avgrenset til utenlandsforhold eller skatt av en viss størrelse, men gjelder også norske forhold og mindre beløp. Den skattepliktige må betale den unndratte skatten med renter. Skattepliktige kan endre feilen for opptil ti år ved frivillig retting.»

Fra Finansdepartementets høringsnotat,  saksnr. 24/4991.

Ordningen med frivillig retting ble innført på 1950-tallet, og nå mener Finansdepartementet at det er gode grunner til å endre ordningen. 

«Bakteppet var den gang gjenoppbyggingen av landet og ønsket om at inntekt og formue som var opptjent under krigen, skulle oppgis til myndighetene», skriver Finansdepartementet i sitt høringsnotat.

- Kan reises spørsmål om frivilligheten

Mens det tidligere ble ilagt en tilleggsskatt på én prosent ved frivillig retting, har man fra 2010 ikke blitt ilagt noen tilleggskatt i det hele tatt dersom vilkårene for frivillig retting er oppfylt.

«Reglene om frivillig retting ble videreført i skatteforvaltningsloven som trådte i kraft 1. januar 2017. Ordningen ble da utvidet til også å gjelde blant annet merverdiavgift og særavgifter», heter det i høringsnotatet.

Men siden har mye endret seg, påpeker departementet, og viser til at norske skattemyndigheter nå mottar en mengde opplysninger fra andre land om formuer og inntekter som norske skattepliktige har i utlandet.

«Det er derfor økt risiko for å bli oppdaget om en har skjult formue og inntekt. Med økt sjanse for at skattemyndighetene uansett får opplysningene, kan det i en del tilfeller reises spørsmål ved hvor frivillig rettingen vil være.»

Digitaliseringen har også gjort det enklere for skattepliktige å fylle ut korrekte skattemeldinger, mener departementet.

Mener sakene har endret seg

Ifølge høringsnotatet har hvem som får innvilget frivillig retting endret seg: Mens sakene tidligere gjaldt betydelige formuer og inntekter, er det i dag personer uten større formuer som i større grad retter, spesielt skattepliktige som har flyttet til Norge og ikke var klar over globalskatteplikten, eller norske borgere som har fritidseiendom i utlandet, eller flytter til utlandet, ifølge Finansdepartementet.

«Samlet sett gjør denne utviklingen at det etter departementets oppfatning er grunn til å vurdere endringer i ordningen med frivillig retting, slik at den samsvarer bedre med det behovet som er i dag.»

Departementet foreslår også at unntaket for skjerpet tilleggsskatt skal følge reglene om egenendring, og være begrenset til en periode på tre år, i motsetning til ti år etter gjeldende rett.

Forslagene kan føre til at færre skattepliktige retter uriktige opplysninger, og kan innebære tapte skatteinntekter, ifølge departementet, som antar «at unntak fra tilleggsskatt ved egenendring i stor grad vil motvirke dette».

Advokatforeningen: Aktuelt for langt flere 

To lovutvalg har utarbeidet Advokatforeningens høringsuttalelse: Lovutvalget for skatterett og lovutvalget for avgiftsrett. Advokatforeningen er uenig i flere av departementets premisser for forslaget.

Det er uklart hvorfor reglene om retting bør strammes inn, mener Advokatforeningen.

Den viser til at reglene om frivillig retting er aktuelt for langt flere enn skattepliktige som har flyttet til Norge, eller nordmenn med fritidseiendom i utlandet.

Lovutvalgene bak høringsuttalelsen

Advokatforeningens høringsuttalelse er i hovedsak utarbeidet av lovutvalget for skatterett. 

Det ledes av Cecilie Amdahl (bildet), og består av Hilde Annette Skougstad Gamkinn, Daniel M. H. Herde, Sverre Hveding, Lars Hegdal, Anders Nordli og Synne Bjotveit. 

Lovutvalget for avgiftsrett har utarbeidet kommentarene i høringsuttalelsen vedrørende merverdiavgift, særavgifter og toll. Lovutvalget består av Cecilie Dyrnes (leder), Frode Heggdal Larsen, Nils Flesland Bull, Trond Egil Egebakken og Kari-Ann Mosti.

«Frivillig retting er blant annet aktuelt for utenlandske selskaper. Det finnes flere tilfeller av selskaper som har utøvet virksomhet i Norge i flere år uten å ha vært registrert som næringsdrivende og betalt norsk skatt», påpeker Advokatforeningen.

Kunst og krypto

Det er flere former for skatteunndragelser som ikke nevnes i høringsnotatet, ifølge foreningen:

«En form for skatteunndragelse som ikke nevnes i høringsnotatet er investering i kunst, som plasseres på forskjellige [toll-]lager rundt om i verden. DN hadde en artikkelserie om dette. Kryptovaluta og Non-Fungible Tokens (NFT) er andre investeringsobjekter som kan brukes til det samme. Selv om det foreslås regler om tredjeparters opplysningsplikt , vil dette bare i begrenset grad hjelpe. Det er mulig å bruke stråmenn, og utviklingen som er forventet med metaverset og lignende steder, vil øke mulighetene for unndragelser i fremtiden. Myndighetenes forsøk på å kontrollere noe «utenstatlig» virker derfor ikke realistisk. I fremtiden vil det antakelig oppstå flere nye, parallelle virtuelle steder som vil gjøre kontroll vanskelig, om ikke umulig.»

Etter Advokatforeningens vurdering, vil det fremover være et behov for regler som gjør det mulig å gjennomføre frivillig retting uten straff.

«En fordel med dagens regel er at den passer for alle typer unndragelser som er mulig i dag, men også fremtiden. Den legger til rette for at angrende syndere kan gjøre opp skatteforpliktelsene sine, noe som kommer fellesskapet til gode. Det å slippe straff, administrativt og strafferettslig, vil for mange være helt avgjørende for at rettingen skjer», skriver foreningen.

- Bør videreføres for moms, særavgifter og toll

Adgangen til frivillig retting bør også videreføres for merverdiavgift, særavgifter og toll, mener Advokatforeningen.

«Departementet skriver i høringsnotatet at økt informasjonstilgang, som begrunnelse for endringer i reglene for skatt, ikke er et hensyn som begrunner endringer i forhold til merverdiavgift og særavgifter. Til tross for dette foreslår departementet likevel at forslaget også skal gjelde på avgiftsområdet. Den eneste begrunnelsen som gis er at departementet mener at det ikke er grunn til å ha ulike regler for skatter og avgifter etter skatteforvaltningslovens § 9-4. Etter vårt syn er dette en altfor enkel tilnærming og begrunnelse fra departementets side, spesielt når hensynet til økt informasjonstilgang synes å være hovedbegrunnelsen for at det foreslås endringer på skatteområdet.»

- Mangelfullt utredet forslag

Det er spesielle forhold på avgiftsområdet som tilsier at reglene om frivillig retting bør videreføres, mener Advokatforeningen, som også mener at departementets forslag fremstår som mangelfullt utredet.

På merverdiavgiftsområdet er det den avgiftspliktige næringsdrivende mv. selv som oppkrever avgiften på vegne av staten. (...) De avgiftspliktige opptrer i praksis som en form for ulønnede skatteoppkrevere på vegne av staten.

Og videre:

«Avgiftsregelverket er komplisert og feil forståelse av reglene kan få store økonomiske konsekvenser. Avgiftsmyndighetene har ikke den samme informasjonstilgangen som på skatterettens område. (...)  Det er også vanlig at systemfeil kan pågå over mange år. Dette kan for eksempel være feilkoding i regnskapet i forbindelse med fradragsføring av inngående avgift og hvor den næringsdrivende har brukt feil fordelingsnøkkel, misforståelse rundt vilkårene for bruk av nullsats og så videre. Hensynet til systemfeil taler for at det ikke er tilstrekkelig at adgangen til frivillig retting begrenses til tre år.»

Å slippe tilleggsskatt vil for mange være helt avgjørende for at retting skjer, og endringer i regelverket kan føre til tap av avgiftsproveny, mener foreningen.

«I likhet med skatt har adgangen til frivillig retting vært en innarbeidet praksis hos avgiftsmyndighetene gjennom en rekke år. (...) Denne praksisen har fungert godt, og vi kan ikke se at det foreligger noen grunner å endre dette.»

Høringsfristen er 9.januar. Alle høringssvarene vil publiseres her.

Dette er reglene som foreslås endret:

Skatteforvaltningsloven § 14-4 bokstav d

Tilleggsskatt fastsettes ikke

d. når den skattepliktige frivillig retter eller utfyller opplysninger som er gitt eller lagt til grunn tidligere, slik at det kan fastsettes riktig skatt. Dette gjelder ikke hvis rettingen kan anses framkalt ved kontrolltiltak som er eller vil bli satt i verk, eller ved opplysninger som skattemyndighetene har fått fra andre. Tidligere ilagt tilleggsskatt faller ikke bort.

Tollavgiftsloven  § 12-4 bokstav b

Tilleggsavgift fastsettes ikke

b. når den tollavgiftspliktige frivillig retter eller utfyller opplysninger som er gitt eller lagt til grunn tidligere, slik at det kan fastsettes riktig tollavgift. Dette gjelder ikke hvis rettingen kan anses fremkalt ved kontrolltiltak som er eller vil bli satt i verk, eller ved opplysninger som tollmyndighetene har fått fra andre.

Powered by Labrador CMS