- Femårig botidskrav for flyktninger kan stride med flyktningkonvensjonen
Flyktninger har strengere botidskrav enn andre utlendinger som ønsker oppholdstillatelse i Norge. Jussbuss mener at det må foretas en utredning av om forskjellsbehandlingen er i tråd med flyktningkonvensjonen, skriver saksbehandler Hedvig Ramm-Pettersen i dette innlegget.
Utlendinger har
etter søknad rett på permanent oppholdstillatelse i Norge, dersom gitte krav er
oppfylt. Kravet om botid er et av dem.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Grunnlaget for permanent oppholdstillatelse er at utlendingen har bodd de tre siste årene i Norge med en midlertidig
oppholdstillatelse.
Annonse
Men botidskravet
er strengere for én gruppe. For
flyktninger og deres familiemedlemmer kreves fem års botid i Norge; nesten
dobbelt av kravet for alle andre utlendinger.
Det kan stilles spørsmål ved om
denne forskjellsbehandlingen er i tråd med våre folkerettslige forpliktelser.
Ville reversere botidskravet
I november 2022
fremmet Rødt et representantforslag om å reversere botidskravet for flyktninger
fra fem til tre år. Rødt begrunnet forslaget i at mange kvinner blir tvunget
til å forbli i voldelige forhold, i frykt for å miste oppholdstillatelsen sin.
Forslaget ble stemt ned av
Stortinget i mars i år. Det ble argumentert for at forslaget kan føre til
utilsiktede virkninger, uten å spesifisere hvilke, samt at det er uheldige med
hyppige regelendringer.
I 2015 fremmet
Justis- og beredskapsdepartementet et forslag om å heve botidskravet fra tre
til fem år for alle utlendinger. Departementet trakk
frem at et økt botidskrav kunne bidra til å sikre at utlendingen får
tilstrekkelig tilknytning til Norge før permanent opphold inngis, samt bidra
til utlendingsmyndighetenes kontroll av innvandringen.
Lovendring vedtatt uten høring
Det er ingenting som tilsier at flyktninger trenger lengre tid til å etablere
en tilknytning til Norge. Det er heller ikke noe som tilsier at hensynet til
kontroll gjør seg mer gjeldende i søknader om asyl.
Argumentasjonen til
departementet er knapp, og det blir ikke trukket frem
noen tungtveiende hensyn som kan tale for slik forskjellsbehandling.
Departementet
vurderte aldri særskilt om det bør oppstilles et krav om femårig botid for
flyktninger. Det ble dermed ikke drøftet hvorvidt et femårig botidskrav for
flyktninger er i tråd med FNs flyktningkonvensjonen.
Lovendringen
som kom i 2020 og medførte et strengere botidskrav kun for flyktninger, var
aldri på høring, men var et resultat av budsjettforhandlinger mellom Høyre,
Frp, Venstre og Krf.
Av denne grunn er det hverken i høringen, høringsnotatet eller forarbeidene
drøftet om kravet er i strid med konvensjonen. Dette er betenkelig, ettersom konvensjonen er avgjørende
for tolkningen og utformingen av lover som omhandler flyktninger.
Det er i
konvensjonens artikkel 7 inntatt en bestemmelse om at de kontraherende statene
skal «innrømme flyktninger samme behandling som den innrømmer utlendinger i sin
alminnelighet».
Konvensjonen oppstiller tilsynelatende et krav om at
flyktninger ikke skal behandles noe dårligere enn andre utlendinger i landet. Det
er dermed betenkelig at det ble innført et femårig botidskrav for flyktninger,
som stiller dem rettslig svakere enn andre utlendinger.
Det er en
viktig rettsikkerhetsgaranti at det foretas grundige vurderinger, også med
henblikk på våre folkerettslige forpliktelser, før det foretas en lovendring.
Det er uholdbart at lovendringer foretas uten slike grundige vurderinger, og
kun over forhandlingsbordet.
En slik forskjellsbehandling kan ikke begrunnes i
noen tungtveiende hensyn, og det er trolig i strid med våre folkerettslige
forpliktelser.
Jussbuss mener at det må foretas en utredning av hvorvidt
flyktningkonvensjonen oppstiller en slik regel.