- Manglende juridisk kompetanse er ikke den eneste formen for kompetansemangel i forliksrådene, skriver artikkelforfatteren.Foto: Vladstudioraw, Istock
- I forliksrådet er man både mekler og dommer i samme sak
- En utfordring ved forliksrådsordningen, er at sakene avgjøres av mennesker med lavere juridisk kompetanse enn nødvendig. I praksis innebærer dette at tvisteløsningen i stor grad baserer seg på rettferdighetshensyn og ikke på rettsregler, skriver Ali Haider Anwar i Jussformidlingen i Bergen.
Saksomkostningene
ved domstolene har det siste tiåret økt med 92 prosent, og mange tar dermed sakene
sine til forliksrådet i håp om å få sakene sine løst for en rimeligere pris.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Forliksrådet som lavterskeltilbud er strålende i teorien. Om behandling i
forliksrådet ivaretar rettssikkerheten til partene er imidlertid usikkert. På
initiativ fra blant annet Jussformidlingen, ba flertallet på Stortinget
regjeringen om å utrede forliksrådsordningen.
Annonse
Jussformidlingen mener at
forbedringspotensialet her er stort.
- Ikke tilstrekkelig kompetente
En
utfordring ved dagens ordning er at sakene i forliksrådet avgjøres av mennesker
med lavere juridisk kompetanse enn nødvendig. I praksis innebærer dette at
tvisteløsningen i stor grad baserer seg på rettferdighetshensyn og ikke på
rettsregler.
Forliksrådets meklere deltar på et kurs i mekling, videre får de
en innføring i juss og har mulighet til å rådføre med personer med juridisk
kompetanse. Men dette kan ikke anses som tilstrekkelig for å kunne avsi
en dom.
Når
medlemmene i forliksrådet har begrenset juridisk bakgrunn, kan det spørres om
rettssikkerheten er tilstrekkelig ivaretatt når forliksrådet avsier dom.
- Avgjørelser mangler begrunnelse
Dommer
som blir avsagt i forliksrådet mangler ofte begrunnelse, noe som kan være
uheldig for partenes rett til rettferdig rettergang. At standardiserte
begrunnelser kan krenke borgernes rett til rettferdig rettergang ble påpekt i
NOU 1999:22 Domstolene i første instans.
Det er klart at det må stilles krav om økt
juridisk kompetanse hos forliksrådets medlemmer for å kunne ivareta partenes
rett til rettferdig rettergang.
Mangelen på
juridisk kompetanse er ikke den eneste formen for kompetansemangel
hos forliksrådet.
- Mekling fører ikke frem
Forliksrådsmedlemmene mangler også nødvendig
meklingskompetanse, og en konsekvens av at dette er at meklingen sjelden fører
frem. Statistikken viser at i saker der begge partene møtte opp i forliksrådet,
var det et mindretall av sakene at som endte med enighet gjennom mekling.
Jussformidlingen i Bergen
Jussformidlingen er en uavhengig organisasjon som drives av viderekomne jusstudenter ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen.
Jussformidlingen tilbyr gratis rettshjelp, og gratis juridisk bistand til privatpersoner.
Jussformidlingen får hvert år rundt fem tusen henvendelser fra personer med juridiske problemer.
Saker som
kommer opp til forliksrådet har ofte et høyt konfliktnivå og prosessen kan
virke komplisert for partene. Økt meklingskompetanse hos meklerne vil å øke
partenes sannsynlighet for en minnelig løsning i forliksrådet. Samtidig som at
prosessen blir håndtert på en forsvarlig måte.
- Mekler og dommer i samme sak
God
meklingsskikk og reell mekling innebærer en form for upartiskhet. Slik forliksrådet
operer i dag, er det de samme medlemmene som opptrer som meklere og dommere i
samme sak.
Det er klart at de som har deltatt i meklingen ikke bør avsi dom.
Når man vet at de som skal avsi dom, er de samme personene som mekler, kan
man være redd for å stå på det man mener i meklingen. Man kan bli med på forlik
man ikke er enige i. Dette forhindrer reell mekling.
Jussformidlingen
mener at regjeringen må følge opp Stortingets vedtak om utredning av
forliksrådet.