- Omfanget av statlig bruk av konsulenter har stor politisk oppmerksomhet. Den samme oppmerksomhet gjør seg ikke gjeldende for bruk av advokattjenester, skriver artikkelforfatteren.Foto: Igor Kutyaev, Istock
- Forretningsadvokatene og velferdsstaten
De store advokathusene er ikke bare god butikk; de forvalter også betydelig uformell makt, skriver advokat Kari E. Breirem i et tilsvar til Advokatforeningens leder, Jon Wessel-Aas.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
En annen oppfatning er ikke bare gal, men direkte
farlig, ifølge Wessel-Aas. Faremomentet er visstnok en forrykket maktbalanse
mellom stat og sivilsamfunn fordi forretningsadvokatene da vil hindres i å
ivareta sine klienters interesserer.
Annonse
Ifølge Wesssel-Aas er det nok av eksempler i andre land på at naturressurser utnyttes av
makthavere uten at det kommer befolkningen til gode.
Nå er det slik at billig
kraft gjennom over hundre år har vært et uvurderlig aktivum for Norges næringsliv
og husstander, men det holdt på å gå galt i 1918 fordi Høyesterett med knappest
mulig flertall (4 mot 3) slo fast at konsesjonslovene ikke stred mot Grunnloven.
Jeg er usikker på om forretningsadvokatene den gang ivaretok
befolkningens interesser eller de private interesser som ønsket å kjøpe norsk
fossekraft.
- Uhyggelig paradoks
Uansett, i dag er
kraft gått fra å være infrastruktur til å bli en markedsvare med det uhyggelige
paradoks at den norske stat må subsidiere sine innbyggere for at de skal nyte
godt av landets egen naturressurs.
Hvordan er man havnet i et slikt uføre? Det
kan vel ikke helt utelukkes at energiloven er blitt til med bistand fra forretningsadvokater. Konsesjonslovene ble til som følge av
fremsynte politikere.
Jeg tror ikke fremtidens historikere vil gi de politikere
som gjorde kraft til marked den samme attesten, uansett bistand fra
forretningsadvokater.
Wessel-Aas viser
til historiker og professor emeritus Jan Eivind Myhre som skal ha hevdet at
demokrati, rettsstat og velferdsstat siden tidlig på 1800-tallet har vært uadskillelige
følgesvenner i fremveksten av den norske modellen.
Jeg vet ikke om årstallet
1884 og forløpet har gått Myhre og Wessel-Aas hus forbi. Som kjent var det
dette året parlamentarismen, som er grunnlaget for vårt demokrati, ble innført. Men
det var først etter en kraftig konfrontasjon mellom den lovgivende makt på den
ene side og den utøvende og dømmende på den andre. Dette er elementær kunnskap
for grunnskoleelever.
For å gå tilbake til vår tid viser Wessel -Aas til at
forretningsadvokatene ved å bistå både næringsliv og forvaltningen sikrer en god balanse
mellom statsmaktene og demokratiet.
«De kommunene som
har ansatte jurister bruker fortrinnsvis kompetansen som støtte for ledelse og
stab, dessuten på fagområdet «plan og bygg». Juristene brukes langt sjeldnere
innenfor fagområder som retter seg mot ressurssvake grupper av innbyggere – som
barnevern, helse og omsorg, personvern, oppvekst og utdanning.
Kommunene veileder
borgerne og fatter vedtak og andre forvaltningsbeslutninger av stor betydning
for innbyggerne. De fleste områder hvor kommunen utøver myndighet, er regulert
i lov og forskrifter. Feil i saksbehandlingen og lovforståelsen kan få store
konsekvenser for enkeltpersoner. Det er også vesentlig at innbyggernes
lovbestemte rett til veiledning, klage og overprøving sikres. Tilgang til juridisk
kompetanse i kommunene er en forutsetning for å oppfylle disse
kravene.»
- Statlige aksjeselskaper har skapt et godt marked for forretningsadvokater
Tilsvarende
gjelder i statlig sektor der stadig mer av lovgivningen som før ble utviklet i
departementene nå «settes bort» til forretningsadvokater.
Problemet er at
stat (og kommune) nå, motsetning til tidligere, kjøper den juridiske kompetanse
fra advokatstanden.
Den mangfoldige flora vi etter hvert har fått i statlige
aksjeselskaper, har skapt et godt marked for forretningsadvokater og andre typer
advokater.
Resultatet er at stat og kommune ikke har utviklet internjuridisk kompetanse på ulike forvaltningsområder og i stedet kjøper denne kompetansen
dyrt. Dette bidrar til manglende kontinuitet i den faglige utviklingen innen offentlig
sektor.
- Interessant å undersøke omfanget
Statlige kjøp av
private advokattjenester startet for alvor etter at Tormod Hermansens
tilknytningsutvalg (NOU 1989:5) la grunnlaget for en fundamental statlig
omorganisering og derved skapte et nytt advokatmarked.
Omfanget av statlig bruk
av konsulenter har stor politisk oppmerksomhet. Den samme oppmerksomheten gjør
seg ikke gjeldende for bruk av advokattjenester. Det hadde vært av stor
interesse å få undersøkt hvilket omfang dette har.
Wessel- Aas skal
ha ros for at han peker på svakheten i det han kaller den ellers usedvanlige vellykkede
norske modellen - «at fattige og utsatte grupper burde hatt bedre tilgang
til advokatbistand.»
Tross alt får disse grupper, hvis de er fattige nok,
fri rettshjelp. Størstedelen av den norske befolkning er i realiteten avskåret
fra å prøve sin sak i rettsvesenet, og det gjelder ikke den gruppen som betjenes
av forretningsadvokater. Den økonomiske risikoen er for stor. Dette forhold
diskvalifiserer i betydelig grad Norge som rettsstat.
Transocean-saken: - Sterkt omdiskutert
Det er dessverre
avdekket flere juridiske skandaler innen strafferett og forvaltning (NAV). Forretningsadvokatstanden
ansvar i så måte er meget begrenset.
Likevel kan det være grunn til å stille et
spørsmål ved Transocean-saken, som var en sterkt omdiskutert sak. Det var
påfallende at Økokrim ikke klarte å engasjere sakkyndige i
forretningsadvokatmiljøet (Oslo). Unnskyldningen var inhabilitet, andre mente
det var boikott.
Advokatforeningens engasjement i samme sak var også spesiell.
Jeg er i sterk tvil om forretningsadvokatstanden tok det ansvaret de burde ha
tatt i en så vanskelig sak av stor samfunnsmessig betydning.
I den grad det
måtte ha interesse omtalte jeg saken relativt utførlig i min bok fra 2019: Fremme
rett og hindre urett.
- Mer aktive som lobbyister
Wessel-Aas nevner
også Advokatforeningens engasjement av Menon Economics for å identifisere
verdier. Han uttrykker misnøye med at omtalen av de store forretningsadvokatvirksomhetene
ikke vektlegger Menons funn. Årsaken kan være at deler av offentligheten har en
annen oppfatning enn Menon.
Jeg vil også
trekke frem et forskningsprosjekt fra BI så langt tilbake som 2008. I
prosjektet pekte man på at forretningsadvokatene var blitt mer aktive som lobbyister.
Denne aktiviteten er neppe blitt svakere på de femten årene som er gått.
I det samme
prosjektet ble det også slått fast at de store advokathusene hadde utviklet seg
til milliardbedrifter med en svært god lønnsomhet - 4 til 5 millioner var ikke
uvanlig for en partner.
I dag er dette mangedoblet. De store advokathusene er
ikke bare god butikk- de forvalter også betydelig uformell makt. Hvorvidt de
utøver lobby-virksomhet på vegne av sine klienter kan derfor ikke helt
utelukkes.
Wessel-Aas avslutter
sin kommentar med omtale av noe han kaller det «rettstatlige rammeverk». En
viktig ingrediens i rammeverket er ifølge ham taushetsplikten. Jeg vil bemerke
at taushetsplikten nok kan være en hemsko for å komme til bunns i økonomisk
kriminalitet.