Brønnøysundregistrene.

HELP-advokatene er meldt oppløst

Advokatfirmaet overflyttes til HELP Forsikring. - Det var ikke lenger behov for å kjøpe tjenester fra oss. Jeg har derfor besluttet å avvikle selskapet, sier daglig leder, Nils Arild Istad.

Enheten, opprettet i 2012, ble meldt oppløst tidligere denne måneden.

– HELP Forsikring har opplyst at de ikke lenger vil ha behov for å kjøpe advokattjenester fra oss i samme utstrekning som tidligere. Jeg har derfor besluttet å avvikle selskapet, sier styreleder og daglig leder Nils Arild Istad til Advokatbladet.

Forsikringsselskapet har samtidig tilbudt å overta ansettelsesforholdet til alle de tolv ansatte i HELP-advokatene, blir det opplyst.

HELP-advokatene omsatte for 18,9 millioner kroner i fjor, med et årsresultat på minus 385.000 kroner.

De tolv HELP-advokatene

1. Advokat Solveig Wangensten Johnsrud
  2. Advokat Oda Brundtland Sæveraas
  3. Advokat Andreas Gundersen Aven
  4. Advokat Arne Johan Almeland
  5. Advokat Nils Arild Istad
  6. Advokat Hege Kittelsen
  7. Advokat Ane Marthe Nordhus
  8. Advokat Dovre Landaas Danielsen
  9. Advokat Karl Viktor Fessl
  10. Advokat Sumiyyah Mahmood Kapur
  11. Advokat Marte Hald Skåleskog
  12. Advokat Monica Olafsen

Nye regler for internadvokater

Tidligere denne måneden vedtok regjeringen i statsråd ikrafttredelsen av advokatloven, formelt kalt Lov om advokater og andre som yter rettslig bistand. Loven trer i kraft 1. januar 2025, med unntak av  § 24, § 41 tredje ledd og § 42 andre ledd annet punktum, som omhandler internadvokater.

Hele § 24, som definerer internadvokater som ansatte som gir advokatbistand til arbeidsgiveren, utsettes. Det er også presisert at internadvokater ikke kan gi bistand til andre som en del av arbeidsgiverens forretningskonsept.

I § 42 andre ledd heter det at internadvokater ikke skal utføre oppgaver for arbeidsgiveren som kan påvirke deres uavhengighet, noe som også gjelder for advokatfullmektiger ansatt under internadvokater.

HELP Forsikring i en annen situasjon

HELP-advokatene er med andre ord noe annet enn forsikrsingsselskapet HELP. I fjor skrev Advokatbladet at sistnevnte vokser i rakettfart.

Ettersom HELP er et forsikringsselskap og ikke et advokatfirma, tas det ikke med i våre ulike oversikter over landets firmaer. Men dersom HELP hadde vært definert som et advokatforetak, ville det ha vært landets sjette største, basert på omsetningen.

HELP Forsikring har 180 ansatte på juridisk avdeling. 88 advokater er registrert med bevilling registrert i Tilsynsrådets register. I tillegg har selskapet en hel rekke advokatfullmektiger: 58 i tallet. Alle HELPs ansatte jobber ved kontoret i Oslo.

Advokatlovens nye § 24

Internadvokater

(1) En internadvokat er en ansatt advokat som yter advokatbistand til arbeidsgiveren. Internadvokater ansatt i private foretak kan i tillegg yte advokatbistand til virksomheter som inngår i konsern med arbeidsgiveren. Internadvokater som er ansatt i et statlig organ, en fylkeskommune eller en kommune, kan i tillegg yte advokatbistand til offentlige virksomheter som samarbeider med arbeidsgiveren. Internadvokater kan også yte advokatbistand til andre i interessefellesskap med arbeidsgiveren. Internadvokater kan ikke yte advokatbistand til andre som del av arbeidsgiverens forretningskonsept.

(2) Når en internadvokat opptrer utad, skal det fremgå hvilken virksomhet advokaten er ansatt i. Internadvokatene skal innplasseres i virksomheten på en slik måte at advokatens uavhengighet ivaretas.

(3) Internadvokater skal ikke utføre oppgaver for sin arbeidsgiver som kan gå ut over deres uavhengighet.

(4) Andre og tredje ledd gjelder tilsvarende for advokatfullmektiger som er ansatt under en internadvokat.