Det er på dag én
som ny managing partner i landets tredje største advokatfirma at Geir Sviggum
møter Advokatbladet for å snakke om fremtiden. Han spår at advokatbransjen
kommer til å se helt annerledes ut om fem år.
– Enhver som tar lederansvar i et større advokatfirma i 2023,
vil lede sin virksomhet gjennom en betydelig transformasjon. Flere megatrender
treffer oss nå samtidig.
Mer spesialisering, flere fusjoner og mer samarbeid på
tvers av bransjer og fagområder er blant det som vil prege advokatbransjen de
neste årene, tror Sviggum. Det som likevel vil utgjøre den største endringen,
mener han er teknologi.
– Det som raskest vil prege måten vi jobber på, produktene
vi leverer og måten vi organiserer oss på, er kunstig intelligens. Vi vet ikke
nøyaktig hvordan det kommer til å bli, men at teknologien vil erstatte oss, har
jeg ikke tro på. Det er heller snakk om at vår relevans endres.
Mindre pyramide, mer tårn
Wikborg Rein er selv i den nysgjerrige teknologi-fasen, hvor
det testes, vurderes og lages retningslinjer for bruk.
– Vi forbereder oss på hvordan kunstig intelligens vil
påvirke oss. Noe av arbeidet som i dag utføres av advokatfirmaer, særlig de
enkleste og mest repetitive oppgavene, vil reduseres i omfang.
– Samtidig vil nye
former for juridiske tjenester vokse frem. Kravene til våre advokater vil endre
seg radikalt, ikke minst forventningene til advokatenes evne til å ta i bruk
moderne teknologi i sitt advokatarbeid.
Han mener at selve organiseringen av de store
advokatfirmaene vil endres, og at innslaget av mennesker med annen kompetanse
enn juss i firmaenes tjenestetilbud vil bli mer synlig.
For Geir Sviggum betyr ikke nye organisasjonsformer at den
tradisjonelle pyramidestrukturen flates ut. Heller at den rettes opp. Kanskje mindre
pyramide, mer tårn. Det handler om flere ting, forteller han.
– Nå har vi en partnerskapsmodell hvor en rekke mennesker
eier firmaet sammen. Jeg tror ikke at modellen er utdatert, spesielt når det
kommer til uavhengighet og slike hensyn. Men samtidig vil teknologi blant annet
sørge for at en del av oppgavene som gjerne ligger i bunnen, blir borte, og vi
vil få færre folk nederst, mot flere høyere opp. Dermed vil nok den klassiske
pyramideformasjonen rette seg ut.
Bransjeproblemet mangfold
Selv om tallene viser gode advokat-tider, er ikke alt bare
rosenrødt. Særlig er det to utfordringer som har preget de største
advokatfirmaene spesielt.
– En av dem er mangfold, som er og blir et bransjeproblem.
Hverken vårt firma eller andre reflekterer i tilstrekkelig grad mangfoldet i
det norske samfunnet. Aller mest gjelder dette partnerskapene. Det er en
vedvarende utfordring som det jobbes kontinuerlig med.
– Hva innebærer mangfold for Wikborg Rein?
– Vi skal til enhver tid speile det næringslivet som vi
betjener, og det består ikke kun av hvite menn i sin beste alder. At vi treffer
på dette mangfoldet er viktig for at vi skal kunne treffe blink når vi skal
forstå klientens hverdag i rådgivningen, svarer Sviggum.
– Lei av rangeringer
Han mener det er tendenser til over-kommersialisering i
bransjens øvre sjikt, og advarer mot å miste advokatenes grunnverdier av syne.
– Fag og integritet er de viktigste ingrediensene i gullstandarden
til advokatfirmaer. Det skal vi ikke glemme i kommersialiseringen; vi er først
og fremst advokater. Etikk, integritet, uavhengighet og det ypperste innen
jussfaget er det mest betydningsfulle.
– Jeg tror også at klientene er lei av advokatfirmaenes
fokus på seg selv og sine konkurrenter, av hvordan vi rangerer hverandre, fokus
på ligningstall, og så videre. Jeg tror bransjen kan oppfattes som både
selvsentrert og over-kommersialisert, og det er en utvikling jeg mener vi har
et felles ansvar for å motarbeide. Vi er til for klientene og rettsstaten, ikke
for oss selv.
Høyest tillit til næringslivet
Edelman Trust Barometer gjør hvert år en internasjonal
måling av forbrukernes tillit til institusjoner som næringsliv, ideelle
organisasjoner, presse og styresmakter. Årets undersøkelse viser at tilliten
til særlig myndigheter og medier er dalende, mens privat næringsliv scorer
høyest.
– Harvard-universitetets tolkning er at i en tid der
polarisering og politisk turbulens undergraver menneskers tillit til at
styresmakter kan løse de store utfordringene verden står overfor, ser man til
privat næringsliv som katalysator for positiv endring, sier Sviggum.
Næringslivet kan også settes under internt og eksternt press
fra ansatte, kunder og andre interessenter i større grad enn hva som normalt er
tilfellet for styresmakter, påpeker han.
– Som forretningsadvokater ser vi daglig utslag av dette. Vi
ser hvordan våre klienter stiller høye krav til seg selv, og til oss som
samarbeidspartnere, både til integritet, bærekraft og mangfold. Vi ser hvordan
de bruker krefter, tid og energi på å speile mangfoldet i det norske samfunnet
i sin organisasjon. Skal vi, advokatene, assosieres med dem, må vi ha verdier
som de kjenner seg igjen i.
Rådgivning i ny drakt
Alt dette fører til at både næringslivet og
forretningsadvokatene i større grad enn før er avgjørende drivkrefter i store
strukturelle samfunnsendringer, ifølge Sviggum.
– Dette gir mening og formål. Det utgjør en svært viktig
dimensjon utover den drivkraften ambisiøse advokater alltid har hatt; det å bli
best mulig i sitt fag.
Til tross for skiftende markeder, skiftende tider og
turbulens i verden, har det vært en jevn og kraftig vekst i advokatbransjen.
Særlig blant de største firmaene.
– Da teknologien først gjorde sitt inntog, ble det spådd
arbeidsledige advokater, men det har ikke skjedd. Det vi har sett, er at
rådgivningen heller endrer karakter.
– Vi posisjonerer oss og forbereder oss på
ytterligere vekst. Vi tror den kommer til å fortsette, og av flere grunner tror
vi det er en del stordriftsfordeler i de største firmaene, og vi tror gapet
mellom de fem største virksomhetene og resten av bransjen vil vedvare – spesielt
fordi det er de største advokatfirmaene som har mulighet til å investere mest i
utviklingen av spisskompetanse.
To vekstområder
Fremtiden vil kreve at advokater i større grad blir
næringslivsaktører utover den rene jussen, mener Sviggum.
– Advokatene vil trenge et mer komplett sett med egenskaper.
Det teknologi vil erstatte sist, er den strategiske rådgiveren. Man må skjønne
jussen, men man må også forstå selskapet man rådgir, den kommersielle
konteksten og den geopolitiske virkeligheten selskapene opererer i, sier han.
– Den
totalpakka blir viktigere enn noen gang. I Wikborg Rein er stadig flere av våre
unge advokater ute på secondments hos selskaper. På den måten får de et unikt
innblikk hos klienten og opparbeider seg industriell forståelse.
Sviggum er ikke i tvil om at de tradisjonelle fagområdene fremdeles
vil være store, og der et moderne forretningsadvokatfirma på mange måter
defineres av sin corporate- og transaksjonspraksis. Men det vil samtidig komme
en betydelig vekst innenfor særlig to bolker, mener han.
– Det ene er all juss som knytter seg til den digitale
virkeligheten, data og teknologi. Det andre er ESG, eller bærekraft i vid
forstand.