Aron Solheim og Ståle Hovda.
Foto: Privat / Glittertind
Han er ny partner i Glittertind
- Vår strategi er å utvikle oss innenfor våre felt, og Ståle Hovda er et første steg på vei mot å bli litt bredere innenfor det vi allerede kan, sier managing partner Aron Solheim om den nye forsikringssatsingen.
Etter 13 år som advokat og ni år som partner i
advokatfirmaet Riisa, har Ståle Hovda (45) nå gått over til Glittertind.
Hovda har lang fartstid som prosedyreadvokat, og er særlig
god på forsikrings- og entrepriserett.
– Det vi har sett, er at tvister hvor forsikringsselskaper
er involvert, har blitt mer og mer vanlig, hvert fall innenfor våre fagområder,
slik som entrepriserett og ulike former for profesjonsansvar, forteller
managing partner, Aron Solheim, om den nye satsingen.
– Der har Ståle spesialkompetanse. Han har jobbet i det
markedet ganske lenge, samtidig som han også har jobbet i grensesnittet mot
bygg og anlegg. Dette er en god bro, hvor vi får utnyttet vår kompetanse bedre,
og vi får inn Ståle som er sterk på forsikring.
Pangstart i Høyesterett
I tillegg til Riisa, har Hovda bakgrunn fra Thommessen, samt
fra noen år som dommerfullmektig i både Fredrikstad og Oslo. Uten
advokatkappen, er han en idrettsmann, og er både tidligere skiskytter og
terrengsyklist. Nå går det i bil, og han har kjørt billøp i mange år.
I Glittertind får 45-åringen fra Vestfossen en pangstart.
Allerede i november skal han tre dager i Høyesterett i en sak om
erstatningskrav for setningsskader på bolighus etter etablering av energibrønn
på naboeiendom (23-074692SIV-HRET).
– Sett utenfra fremstår Glittertind spisset og
retningsorientert, noe som gjør det enklere for meg å dyrke mine egne fagområder.
Jeg triver også godt med firmaets størrelse, sier Hovda.
– Vi synes Ståle er en flott og jordnær fyr. Vi er et
relativt lite firma, og da er vi opptatt av at folk skal passe inn, legger
Solheim til.
– Skal ikke vokse for vekstens skyld
Åtte år etter oppstart, teller nisjefirmaet Glittertind nå elleve
partnere, inkludert Hovda.
– Vi tror nok at vår plass i bransjen er basert på at vi må
fokusere på de områdene hvor vi kan være ledende, og det er det vi vil
fortsette å styrke fremover. Vår strategi er å utvikle oss innenfor våre felt,
og Ståle er et første steg på vei mot å bli litt bredere innenfor det vi
allerede kan. Vi har ikke noe tro på å vanne oss ut ved å kunne litt om alt. Vi
skal være spisse og gode på våre felt, sier Solheim.
Siden Glittertind åpnet dørene, har firmaet gjort det godt.
I 2022 lå inntjeningen på drøye 126 millioner kroner, mot 127 millioner året
før.
– Vi har flatet ut, og slik skal det være også. Vi skal ikke
vokse for vekstens skyld, vi ligger der vi skal være på styringskursen og er
fornøyd. Høsten ser ut til å bli hektisk, men på en positiv måte.