I forrige uke inviterte Det juridiske fakultet ved Universitetet
i Bergen til åpent seminar om rettsspørsmål knyttet til habilitetsspørsmål i
norsk politikk det siste året.
Professorer, stipendiater og stortingsrepresentanter
var samlet for å diskutere temaet.
Annonse
Etter utførlige gjennomganger av regelverket på området, sentrerte
de avsluttende diskusjonene seg om de faktiske habilitetsbruddene som er blitt
begått det siste året.
Stortingsrepresentant og leder av Stortingets kontrollkomité,
Peter Frølich (H), kunne da meddele at komiteen helt nylig har bestemt seg for å hente inn egne eksterne fageksperter
for å dobbeltsjekke kommende habilitetssvar fra lovavdelingen.
- Vi i kontrollkomiteen sitter, så og si, og jobber med habilitetssakene
helt på egen hånd. Vi er et veldig lite apparat som gjør et enormt arbeid alene.
Vi har derfor konkludert med at vi skal be om ekstern juridisk bistand. Slik trygger
vi det juridiske grunnlaget for våre vurderinger når vi skal konkludere,
fortalte Frølich.
Utvalget skal bestå av professor Ingunn Elise Myklebust, leder for forskningsgruppen i forvaltningsrett ved UiB, Inge Lorange
Backer, professor emeritus ved Institutt for offentlig rett ved UiO og Marius Stub, lagdommer i Borgarting lagmannsrett.
- Skal vurdere lovavdelingens svar
Utvalget skal ha en «second opinion» på jussen, fortalte
Frølich.
- Som komiteleder er jeg veldig komfortabel med nettopp
det. Dette fortrinnsvis fordi det gir ekstra forsvarlighet og juridisk trygghet
når vi skal behandle saker som er viktige. Disse sakene er av stor betydning
ikke bare på systemnivå, men også fordi de involverer enkeltpersoner og deres
rettssikkerhet, sa Frølich.
Den 25. oktober, dagen før UiB-seminaret, ba Stortingets kontrollkomité lovavdelingen i Justisdepartementet om en grundig juridisk gjennomgang av generelle spørsmål om habilitet.
De tre ekspertene i utvalget som nå er oppnevnt, skal altså vurdere svarene fra lovavdelingen, og bidra til at komiteen kan konkludere på et solid
juridisk grunnlag.
– Det er veldig interessant dersom det skulle fremkomme uenighet
eller ulike innfallsvinkler til de juridiske problemstillingene. Vi kan ikke
blindt legge til grunn lovavdelingens konklusjoner uten en dobbeltsjekk, sa Frølich.
Nye juridiske begreper
Frølich viste blant annet til at det er blitt lansert noen nye juridiske
fenomen i disse sakene, slik som begrepet «uvitende inhabilitet».
Professor Bjørn Henning Østenstad redegjorde for nettopp
begrepet «uvitende habilitet» under sitt foredrag på arrangementet.
Blant
spørsmålene som dukket opp i den forbindelse, var hvorvidt lovavdelingens vurdering
av uvitende habilitet ukritisk kan legges til grunn som sikker juss. Her var
meningene delte.
- Jeg er veldig glad for at doktrinen om uvitende inhabilitet
skal gjøres en ekstra sjekk på, sa Frølich.
Professor emeritus Jan Fridthjof Bernt stilte spørsmål i denne forbindelse.
- Har kontrollkomiteen tenkt over at
spørsmålet om uvitende habilitet i virkeligheten kan være et spørsmål om
anvendelse av lovfestede og ulovfestede regler om fortrolighetsvern? Altså plikten
til å hindre at andre får tak i fortrolig informasjon, spurte Bernt.
- Det er nettopp denne typen alternative perspektiver som jeg
håper at utvalget vil belyse. Utvalget vil komme med alternative
synspunkter på dette, og det er helt nødvendig, svarte Frølich.
Lovavdelingen har fått frist til å svare innen fredag 3. november. Tirsdag 7.
november er det muntlig høring i Stortinget.
Utvalget skal levere sitt svar før
Stortinget konkluderer i habilitetssakene.
- Habilitetssakene deler seg i to
Etter å ha diskutert betydningen av oppnevnelsen av det
juridiske utvalget, fortalte Frølich om komiteens arbeid med habilitetssakene
på et mer generelt grunnlag.
- Hvis vi skal prøve å systematisere, som jurister er glad i,
så deler habilitetssakene seg egentlig i to.
- På den ene siden har vi de statsrådene som har handlet bevisst
om egen inhabilitet. Iallfall burde de ha vært det. På den annen side har vi de
som tilsynelatende ikke har handlet bevisst. Det synes jeg er en interessant skillelinje.
- De forsettlige, eventuelt grovt uaktsomme, bruddene på
habilitetsreglene vil alltid være de mest alvorlige. Da er man over i en egen
grad av alvor i min bok. Dette skiller seg fra de hendelige uhellene, meddelte Frølich.
- Det andre som er interessant, er hvilke habilitetsbrudd som
har hatt betydning for resultatet, og hvilke som ikke har hatt det. Det er denne
systematikken som vi i kontrollkomiteen har forsøkt å se litt nærmere på,
fortalte han.
Frølich diskuterte også hvorvidt habilitetsregler for myndighetspersoner på øverste nivå krever egne regler i fremtiden.
- Tilliten til avgjørelser på regjeringsnivå er ekstra viktig å verne om. Det er en tanke som hele tiden ligger i bakhodet, sa han.
- Spektakulære saker
Komitélederen var særlig opptatt av at komiteens endelige
vurderinger trolig vil differere stort fra hva befolkningen forventer.
- Habilitetssakene er spektakulære, misforstå meg rett. Det
er tale om politiske skandaler med mange dimensjoner ved seg. På mange måter er
det også rystende saker.
- Men hvordan vil det mottas i offentligheten når det blir kjent
at kontrollkomiteen egentlig utelukkende konsentrerer seg om de formelle
regelbruddene som eventuelt er blitt begått, spurte han.
- For det er jo ikke sikkert at de formelle regelbruddene er
så vanvittig store som man skulle få inntrykk av når man leser sakene i media. Det
er nok et gap mellom hva folk forventer og hva kontrollkomiteen faktisk jobber
med, sa Frølich.
- Vi skal ikke avsi noen dom
- Jeg har fått inntrykk av forventninger om at vi i komiteen
skal avsi en endelig dom over statsrådenes handlemåte. Det er ikke tilfelle, sa
han.
- Vi i kontrollkomiteen skal ikke drive å felle noen dom
over statsrådenes politiske fremtid. Vi skal finne ut hvilke regler som ble
brutt, hva konsekvensen var og hvordan kan dette kan forhindres i fremtiden,
fortsette han.
I denne forbindelse pekte Frølich på en nyvinning lansert
av stortingsrepresentant Audun Lysbakken.
- Lysbakken har lansert et noe, kanskje litt spesielt,
forslag. Han mener at kontrollkomiteen må vurdere hypotetisk mistillit mot
avgåtte statsråder. Til illustrasjon mener han altså at kontrollkomiteen er nødt
til å vurdere om Solberg ville ha kunnet bli sittende som statsminister, dersom forholdene
ble kjent mens hun var fortsatt satt ved makten. Det tror jeg er nytt i norsk historie.
- Det vil nok være en nyvinning i norsk parlamentarisme,
sa Holmøyvik.
-Å avsette en regjering post mortem ville være en
interessant utvikling, skjøt Giertsen inn.
- Brudd på habilitet forekommer hele tiden
Frølich viste til Lysbakken-eksempelet som et trekk ved en
utvikling der brudd på habilitetsreglene i offentligheten blir fremstilt som
svært alvorlig, kanskje mer alvorlig enn hva det faktisk er.
- Bare ordet, habilitet, har nesten blitt inkriminerende i
seg selv. Du var inhabil? Men da så, takk og farvel.
- Brudd på habilitetsreglene er i realiteten tale om brudd på
saksbehandlingsreglene. Brudd som forekommer på kommunalt og fylkeskommunalt
nivå hele tiden, fortalte Frølich.
- En utfordring for kontrollkomiteen er å prøve å sette dette
litt i perspektiv og huske på at det først og fremst er systemene og rutinene
for å hindre dette i fremtiden som kanskje er det aller viktigste, sa Frølich.
Seminar-programmet:
Regelverket –
Grunnloven, regjeringsinstruksen av 1909, forvaltningsloven, «håndboken». Professor
Eirik Holmøyvik.
Habilitet, særlig
«uvitende inhabilitet». Professor Bjørn Henning Østenstad.
Dokumentinnsyn. Professor
Karl Harald Søvig.
Riksrett eller
alminnelige domstoler – Stortingets ansvarskommisjon eller den alminnelige
påtalemyndighet. Stipendiat Tarjei Ellingsen Røsvoll.
Innsidehandel. Professor
Rune Sæbø.
Bevisforbud for
innholdet i regjeringsnotater og drøftelser i regjeringskonferanser? Professor
Ørnulf Øyen.
Hva skal
kontrollkomiteen kontrollere? Komitéens leder, stortingsrepresentant Peter
C. Frølich.
Møteleder: Professor Ingunn Elise Myklebust (på bildet).