Opprørspoliti rydder gatene i Hongkong etter protester mot utleveringsloven i desember 2019.Foto: Hanohiki, Istock
25 år med kinesisk kontroll i Hongkong
- Hongkong ble lovet autonomi i femti år, men halvveis ut i perioden har byen gått fra å være et aspirerende demokrati til et diktatur
Hva skjedde med rettsstaten i Hongkong? Ifølge avtalen mellom Kina og England skulle den britiske Common Law-tradisjonen følges, men slik gikk det ikke, skriver nestleder i Hongkongkomiteen i Norge, Arne Melsom. Advokater og jurister har vært sentrale i protestene, skriver han.
I 1984 kom kinesiske og britiske myndigheter fram til
en enighet om at Hongkong skulle ha en høy grad av autonomi i minst femti år etter
innlemmelsen i Folkerepublikken Kina i 1997.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
Felleserklæringen som lå til grunn
for enigheten ble registrert i FN i 1985. Grunnmuren for byens autonomi var
rettsvesenet, som hovedsakelig skulle videreføres fra kolonitiden. Dette
innebar at lovgivning skulle følge den britiske Common law-tradisjonen.
«Hong Kong residents shall have freedom of
speech, of the press and of publication; freedom of association, of assembly,
of procession and of demonstration; and the right and freedom to form and join
trade unions, and to strike.»
I Basic Law
ble det lagt rammer for byens rettsvesen som i betydelig grad skilte Hongkong
fra resten av folkerepublikken.
Særlig viktig var knesettingen av prinsippet om
at avgjørelser i Hongkongs rettsvesen ikke skulle kunne overprøves utenfor
byen. Det ble etablert en egen Court of
Final Appeal i Hongkong.
Men skottene mot sentralmakten var ikke vanntette. I
artikkel 158 og 159 i Basic Law ble sentralmakten i Beijing autorisert til å kunne gripe
inn gjennom lovtolkninger og innføring av lovtillegg.
Og artikkel 18 ga
sentralmakten anledning til å skrive inn lover i Annex III, dog begrenset til bestemmelser om forsvar og
utenrikssaker.
Lovgivningens
akilleshæler
Et annet problem var at Basic Law fikk tre artikler med pålegg som pekte fram i tid, men
uten noen konkret frist.
Dette dreide seg om innføring av en sikkerhetslov
(artikkel 23), samt frie valg av henholdsvis byregjeringens leder (artikkel 45)
og til alle seter i forsamlingen som vedtar Hongkongs budsjett og andre lokale
lover, Legislative Council (LegCo; artikkel 68).
I starten skulle byregjeringens leder bli valgt av en
komité som var satt sammen slik at vervet i praksis var forbeholdt Beijing-tro
kandidater. I LegCo (det lovgivende rådet) var det
demokratiske valg til halvparten av setene, mens resten var forbeholdt
interessegrupper.
I praksis har dette innebåret at det har vært svært vanskelig
for opposisjonen å vinne et flertall i LegCo.
Opposisjonen har hele tiden vært i mindretall i forsamlingen, til tross for
støtte fra en majoritet av de frie stemmene ved alle valg.
Hongkongs første 20 år med autonomi
I 2003 la byregjeringen fram et forslag til en nasjonal
sikkerhetslov. Forslaget ble møtt med sterk kritikk fordi det i praksis
ville sette til side viktige elementer i Hongkongs autonomi.
Organisasjoner som
Beijing hadde erklært for ulovlige i fastlands-Kina skulle kunne forbys å virke
i Hongkong. Politiet skulle kunne gjennomføre ransakinger og arrestere innbyggere
uten at det forelå ransakings- eller arrestordre, eller bevis.
Skillet
mellom nasjonen og sentralmakten ville bli utvannet, slik at kritikk av
kommunistpartiets ledelse ble sidestilt med kritikk av nasjonen.
Forslaget utløste de største demonstrasjonene i
Hongkong siden massakren etter protestene på Den himmelske freds plass i
Beijing i 1989: Omtrent en halv million mennesker deltok i demonstrasjonen 1. juli
2003.
5. september 2003 valgte byregjeringen å trekke forslaget.
Jurister sentrale
Under dramatikken rundt forslaget til sikkerhetslov,
som skulle erstatte den provisoriske artikkel 23 i Basic Law, dannet en gruppe jurister organisasjonen Basic Law Article 23 Concern Group.
Blant grunnleggerne var tre tidligere ledere av Hongkongs advokatforening.
Etter at myndighetene trakk forslaget, gikk gruppens fokus over på å kreve frie
valg. Organisasjonen fikk navnet Basic Law Article 45 Concern Group; artikkel 45 foreskriver
fremtidige demokratiske valg av byregjeringens leder.
I 2006 fornyet gruppen seg på nytt, denne gang gjennom
at et nytt politisk parti ble dannet, Civic Party. Jurister dominerte partiet
ved dannelsen, og har fortsatt å spille en vesentlig rolle i partiet.
Protestbevegelsen i 2019
I 2019 ble lovgivning en kilde til de mest omfattende
protestene i Hongkongs historie.
Under et besøk på Taiwan i 2018 drepte en mann
fra Hongkong sin kjæreste. Han returnerte til Hongkong før han ble arrestert.
Det fantes ingen avtale eller lovhjemmel for å utlevere drapsmannen til Taiwan.
Hongkong-myndighetene så da sitt snitt til å fremme et lovforslag som ville åpne for
utlevering til såvel Taiwan som fastlands-Kina.
Lovtekstens formulering garanterte ikke byens
innbyggere en ankerett. Dermed var prinsippet om autonomi i Hongkongs
rettsvesen gjennom Court of Final Appeal
truet. Opposisjonen fryktet at med en slik lov ville kritikere av
kommunistpartiet kunne bli krevd utlevert til fastlands-Kina.
Protester og
vendepunktet 12. juni
6. juni 2019 defilerte tre tusen av byens advokater i
Hongkongs gater i protest mot lovforslaget. Advokatsamfunnet hadde tidligere
gått til stille protester mot byregjeringen ved fire
anledninger.
Hongkongkomiteen i Norge
En ideell organisasjon som ble opprettet i august 2019.
Komiteens formål er å
drive solidaritetsarbeid med fokus på menneskerettighetssituasjonen i Hongkong.
En viktig del av dette arbeidet er å informere norsk offentlighet om
situasjonen i byen.
Organisasjonen styre består av fire personer, og ledes av Jessica KaYi
Chiu.
9. juni arrangerte en koalisjon av pro-demokratiske
krefter en protestmarsj med krav om at utleveringsloven måtte
trekkes. Ifølge arrangøren deltok om lag en million hongkongere. Men
byregjeringen insisterte på å fullføre lovbehandlingen etter planen.
12. juni skulle loven annengangsbehandles i LegCo. Førti tusen protesterende okkuperte
gatene rundt byparlamentet. De lyktes i å blokkere tilgangen til bygningen, og
lovbehandlingen måtte utsettes.
Men den vellykkede protesten fikk en høy pris:
Politiet angrep gateokkupantene med metoder som opprørte befolkningen, blant
annet ble tåregassgranater skutt inn i folkemengder uten gode fluktveier.
Politiets brutalitet denne dagen er dokumentert i en rapport fra Amnesty International.
Nye krav:
Demokrati og gransking av politiet
Scenene som hadde utspilt seg 12. juni var bakgrunnen
for en rekordstor protestmarsj den 16. juni. Organisatorene påsto at to millioner mennesker deltok, mens en stordata-analyse av en opposisjonsavis kom fram til at
deltakelsen var 1,44 millioner.
Som en reaksjon på politiets framferd 12. juni
og byregjeringens manglende vilje til å lytte, utvidet protestbevegelsen sine
krav med fire nye punkter. Et av dem var et fornyet krav om frie demokratiske
valg, slik at befolkningen kunne ansvarliggjøre myndighetene.
Et annet krav var en uavhengig granskning av handlinger
som protestbevegelsen mente var et grovt mislighold av politiets voldsmonopol.
Myndighetenes svar var en interngransking, som skulle få troverdighet ved at
utenlandske eksperter deltok.
Men i desember trakk samtlige
utenlandske eksperter seg fra granskingen. De begrunnet avgjørelsen med at de ikke
kunne stå inne for en etterforskning med de begrensningene som hadde blitt lagt på
deres undersøkelser. De ble for eksempel nektet å kalle inn vitner til
intervju.
Protestene fortsatte gjennom høsten 2019. I
nyhetsbildet i vestlige land dominerte etter hvert rapporter om voldsomme
konfrontasjoner mellom politi og enkelte grupper av demonstranter. Men dette
var også en periode med titalls nye fredelige demonstrasjoner med deltakelse av
opp mot en million hongkongere. Den siste ble gjennomført 1. januar 2020. Etter
dette gjorde pandemien det umulig å gjennomføre massedemonstrasjoner.
Sikkerhetsloven
Mens de mest intense konfrontasjonene mellom
opprørspoliti og studenter var i ferd med å ebbe ut mot slutten av november
2019, ble det avholdt et distrikstvalg. Valgdeltakelsen skjøt i
været, fra 47 prosent i 2015 til 71,2 prosent. Representanter som støttet opposisjonen gikk
seirende ut i 388 kretser, mens pro-Beijinggruppen vant 62 kretser.
I månedene etterpå la pandemien et lokk over Hongkong.
18. april kom det en uttalelse fra sentralmyndighetenes representanter i
Hongkong om at de har myndighet til å «veilede» byregjeringen. Dette var ifølge
byens advokatforening i strid med Basic Law.
Samme dag anholdt hongkongpolitiet 15 av byens
mest prominente demokratitilhengere. De ble anklaget for å ha organisert og
deltatt i ikke-autoriserte demonstrasjoner i 2019. IBA (The International Bar Association) krevde i en uttalelse at alle arresterte måtte
settes fri og at anklagene måtte trekkes.
Loven skrives i
Beijing
28. mai gjorde den Nasjonale Folkekongressen i Kina et vedtak
om en sikkerhetslov for Hongkong, og ga kommunistpartiets stående komité
myndighet til å kunngjøre loven i Hongkong. Loven ville ikke innføres som
stipulert i Basic Law, men i stedet lagt inn i Annex III.
Argumentet til Beijing var at loven var knyttet opp
mot utenrikssaker, og at kunngjøringen derfor var lovlig etter artikkel 18.
Men Hongkongs advokatforening kritiserte avgjørelsen: Det var høyst usikkert på
om loven ville bli praktisert i tråd med FNs Internasjonal konvensjon om sivile
og politiske rettigheter, som er innskrevet i Basic Law.
Artikkel 23 pålegger Hongkong selv å innføre en
sikkerhetslov, samtidig som byens autonomi ikke omfatter forsvars- og
utenrikssaker. Da blir det et paradoks når vedtaket i Beijing om kunngjøring begrunnes med at sikkerhetsloven er hinsides byens autonomi.
Loven ble kunngjort i Hongkong på kvelden 30. juni
2020. Det ble ikke gjennomført konsultasjoner med byregjeringen eller andre i
Hongkong i denne prosessen. Artikkel 18, som altså er grunnlaget for
kunngjøringen, har et krav om at slike konsultasjoner skal finne sted.
Rettspraksis i
Hongkongs snus på hodet
Alt som hadde mobilisert protestene mot forsøket på å
innføre en sikkerhetslov i 2003 var på plass i 2020-varianten. På flere områder
var den Beijing-skrevne utgaven mer inngripende, blant annet gjaldt dette
definisjonen av hva som var omfattet av forbrytelsen «løsrivelse» (secession), ved at vilkåret om
oppfordring til bruk av makt ble fjernet.
Det ble opprettet en egen enhet i politiet, med utvidede
fullmakter. Rettssaker skal ledes av dommere som er håndplukket av
byregjeringen. Fram til en sak blir brakt for retten skal tiltalte som hovedregel
behandles som skyldig, og nektes løslatt mot kausjon. Saker kan føres
uten jury, og dette har blitt hovedregelen.
Sikkerhetsloven er ekstraterritoriell og universell:
Hvem som helst, hvor som helst, kan bli siktet. Også for uttalelser fremsatt
utenfor Hongkong. I løpet av juli og august ble flere personer i utlandet
etterlyst, blant dem en amerikansk statsborger.
Med sikkerhetsloven i hånd krevde hongkongmyndighetene at den britiske NGO'en Hong Kong Watch måtte stenge nettstedet sitt
i mars 2022. Paul Harris, som ledet Hongkongs advokatforening da
sikkerhetsloven ble innført, forlot Hongkong umiddelbart etter et politiavhør i
mars 2020.
Vitalisering av fagbevegelsen
Sikkerhetsloven har satt sitt preg på Hongkong.
Opposisjonspressen har blitt tvunget til å avvikle driften. Flere journalister,
redaktører og eiere har blitt anholdt. Som et resultat av denne utviklingen raste Hongkong 68 plasser på pressefrihetsrangeringen
til Reportere uten grenser fra 2022.
En viktig side ved protestbevegelsen i 2019 var en
vitalisering av fagbevegelsen: Det ble dannet mange nye pro-demokratiske
foreninger, og eksisterende foreninger ble møteplasser for regimekritikere. Nå
er svært mange av dem lagt ned.
Mange NGO'er har også måttet kastet inn håndkleet. Hongkongalliansen (HKA), som ble dannet under
protestene på Den himmelske freds plass i 1989, ble anklaget for å stå i ledtog med
fremmede makter. HKA sto blant annet bak årlige markeringer den 4. juni, dagen
da kinesiske myndigheter satte inn det militære mot studentene i Beijing.
Høsten 2021 besluttet Amnesty International å legge ned sine to kontorer i Hongkong. Avgjørelsen ble begrunnet med at sikkerhetsloven hadde ført til at arbeid for menneskerettigheter var blitt svært risikofylt.
Fra aspirerende demokrati til diktatur
I opptakten til et planlagt LegCo-valg i 2020, avholdt opposisjonen et primærvalg i juli .
Men et halvt år senere, den 6.
januar 2021, en dag da verdens øyne var rettet mot Washington, ble omtrent alle
som hadde hatt roller under primærvalget anholdt av politiet i en koordinert aksjon ved
morgengry. De ble anklaget for å ha forsøkt å undergrave nasjonen.
LegCo-valget ble utsatt i mer enn
et år. I mellomtiden var nesten alle opposisjonspolitikere i fengsel eller i
eksil i utlandet. I mars 2021 benyttet kommunistpartiets stående komite seg av
smutthullet i artikkel 159 og endret valgordningen gjennom et lovtillegg.
Andelen direktevalgte plasser i LegCo
ble redusert fra femti prosent til 22 prosent. Minst like viktig var begrensninger i hvem som
får stille til valg: Kun «patrioter». I kommunistpartiets forståelse er skillet
mellom partiets ledelse og nasjon utvisket. Å være patriot er ensbetydende med
å legge vekk all opposisjon mot Xi Jinping.
Utpekingen av byregjeringen har vært kontrollert fra
Beijing. Med sikkerhetsloven blir Basic
Law overkjørt med et parallelt rettsvesen som setter til side sivile og
politiske rettigheter. Etter omleggingen av valgordningen har befolkningen i
Hongkong ikke lenger noen reell innflytelse over sammensetningen av den
lovgivende forsamlingen.
Hongkong ble lovet autonomi i femti år. En vurdering
halvveis ut i perioden er at byen har gått fra å være et aspirerende demokrati
til et diktatur.
Tre sentrale jurister
Chow Hang-tung, Martin Lee og Margaret Ng har på hver sin måte kjempet for rettsstaten i Hongkong. Lee og Ng ble i 2019 hedret med pris fra den internasjonale advokatforeningen IBA for sitt arbeid med menneskerettigheter.
Chow Hang-tung (38) var i gang med studier på et
doktorgradsprogram i geofysikk ved Cambridge-universitetet i England da hun
fattet interesse for menneskerettigheter.
Hun avbrøt utdannelsen i Cambridge, og startet sitt
jusstudium i Hongkong som 25-åring. Etter å ha fullført studiet begynte hun å
arbeide som advokatfullmektig.
I en lang reportasje som Reuters publiserte i
fjor, blir leserne presentert for en dedikert og selvoppofrende
menneskerettighetsadvokat. Ikke sjelden jobber hun gjennom natten. Mye av
arbeidet hun gjør er pro bono.
Chow ble valgt til nestleder for en
solidaritetsorganisasjon for demokrati i fastlands-Kina (Hongkongalliansen) i 2015.
Da lederen ble
fengslet i april 2021, ble hun organisasjonens fungerende leder.
4.
juni-markeringen av massakren etter protestene på Den himmelske freds plass ble
erklært ulovlig samme år. Dette hadde vært en årviss markering der folk hadde
tent lys for å minnes ofrene i Beijing.
Chow oppfordret befolkningen til å tenne et lys der de kunne, om det så var
i hjemmet. Dette ble hun arrestert for, og senere dømt til 15 måneder i
fengsel.
Hun har også fått andre dommer for sin aktivisme, og har siktelser for
brudd mot sikkerhetsloven mot seg som foreløpig ikke har vært behandlet i
retten.
Pressen får rapportere fra høringer
Chow har fortsatt arbeidet fra sin fengselscelle der
hun har sittet i mer enn 18 måneder nå. Chow søker hele tiden å
utfordre rettsvesenet i Hongkong. I august 2022 vant hun en ankesak om et forbud mot at pressen kunne
referere fra høringer med tilknytning til saker som gjelder siktelser etter
sikkerhetsloven.
I desember 2022 forsvarte hun Hongkongalliansen i en
rettssak som gjaldt utlevering av dokumenter som aktoratet påsto skulle bevise
en sammensvergelse med fremmede makter.
Samme måned fikk hun omstøtt dommen på 15 måneder i fengsel for
4. juni-markeringen i 2021.
Martin Lee: Deltok i arbeidet med Hongkongs Basic Law
Martin Lee (84) fikk sin juristutdannelse i
Storbritannia. Som advokatfullmektig fikk han kontakt med det kinesiske
kommunistpartiet da han forsvarte noen av byens kommunister i rettssaker etter Maoist-opptøyene i 1967.
Lee var leder for
Hongkongs advokatforening mellom 1980 og 1983.
Lee deltok i arbeidet med å utarbeide minigrunnloven Basic Law fra 1985, men ble fjernet av
sentralmakten i 1989, da han i sterke ordelag fordømte angrepene på studenter
som hadde protestert på Den himmelske freds plass i mai og juni.
Grunnla pro-demokratisk parti
Lee ble først valgt inn i LegCo i 1985. Der var han en
tydelig stemme i sin støtte for menneskerettigheter, og kravet om demokratiske
reformer. I 1990 grunnla han Hongkongs første pro-demokratiske politiske parti.
Ved en sammenslåing i 1994 ble Democratic Party dannet. Dette har vært det ledende
opposisjonspartiet i LegCo i perioden
etter innlemmelsen i folkerepublikken i 1997. Lee var partileder fram til
desember 2002. Med et kort avbrudd hadde han sete i LegCo fra 1985 til 2008.
18. april 2020 var Lee en av 15 profilerte
demokratitilhengere som ble arrestert med anklager om å ha organisert en
protestmarsj som myndighetene påsto var ulovlig. Han ble løslatt mot kausjon
samme dag. Lee var en av de ni som senere ble funnet skyldig etter tiltalen.
16. april 2021 ble han idømt en betinget
straff
på 11 måneder i fengsel.
Martin Lee ble i 2019 hedret med IBA award for
Outstanding Contribution by a Legal Practitioner to Human Rights, sammen med Margaret Ng.
Margaret Ng: Jurist og spaltist
Margaret Ng (75) er en av Hongkongs fremste
intellektuelle. I tillegg til sin jusutdannelse oppnådde hun en dr.
Philos.-grad ved Boston University for litteraturstudier.
Med et kort avbrudd var Ng justissektorens
representant i LegCo fra 1995 til
2012. Hun har også vært visesjefredaktør i avisen Ming Pao, og spaltist i den største avisen i Hongkong, South China Morning Post.
Ng var en av grunnleggerne av Basic Law Article 45 Concern Group i 2003, som arbeidet for
demokratiske valg i Hongkong. I 2006 var Ng en av seks stiftere av
opposisjonspartiet Civic
Party. Hun var også en av grunnleggerne av den pro-demokratiske nettavisen Stand
News.
I likhet med Martin Lee ble Ng arrestert 18. april
2020 med anklager om å ha organisert en ulovlig protestmarsj. Hun ble løslatt
mot kausjon samme dag, og senere funnet skyldig etter tiltalen. For Ngs del ble
resultatet en betinget straff på 12 måneder i fengsel.
Anklaget for å utgi «oppviglersk lesestoff»
29. desember 2021 gikk politiet til aksjon mot Stand News. Sammen med blant annet avisens
redaktør, ble Ng arrestert. De ble anklaget for å være «ansvarlige for å utgi
oppviglersk lesestoff» (conspiracy to
publish seditious publications).
11. mai 2022 var Ng en av fire som ble
arrestert for å ha vært bestyrere i en humanitær hjelpeorganisasjon.
Organisasjonen hadde bistått ungdom som hadde hatt behov for økonomisk støtte
til å dekke kostnader for medisinsk og juridisk assistanse i 2019. De fire ble
anklaget for brudd mot sikkerhetslovens punkt om sammensvergelse med fremmede
makter.
Margaret Ng ble i 2019 hedret med IBA award for
Outstanding Contribution by a Legal Practitioner to Human Rights, sammen med Martin Lee.