Advokatforeningens leder Jon Wessel-Aas.
Foto: Advokatbladet
Mener lovforslag vil svekke offentlighetens kontroll med forvaltningens maktutøvelse
Justis- og beredskapsdepartementet ønsker å endre offentleglova og gi forvaltningen mulighet til å slippe å føre opp såkalte organinterne dokumenter i offentlige journaler. Advokatforeningen mener forslaget ikke bør gjennomføres.
Forslaget fra departementet, som ble sendt på høring i mars, vil føre til at allmennheten ikke får informasjon om hvilke organinterne dokumenter som eksisterer i et organ, påpeker Advokatforeningen i sitt høringssvar.
Dette vil svekke muligheten til å føre kontroll med forvaltningens vurdering av om et dokument er organinternt eller ikke, ifølge foreningen.
Men ikke bare det: Konsekvensene av forslaget, som Advokatforeningen mener er svakt begrunnet, vil være en betydelig svekkelse av den offentligheten i forvaltningen som forutsettes i Grunnloven § 100.
Og nettopp ytringsfrihetsparagrafen muliggjør både kontroll med forvaltningen og en opplyst offentlig debatt om forvaltningens maktutøvelse, oppsummerer Advokatforeningen i sitt høringssvar.
- Ikke-eksisterende uten journalføring
Hensynet bak reglene om forvaltningens plikt til å føre en offentlig journal over all ut- og inngående post og henvendelser, er å gi allmennheten informasjon om hvilke saksdokumenter som eksisterer i et organ.
Om dokumentet ikke blir journalført, vil offentligheten ikke vite at det eksisterer.
Derfor vil den foreslåtte endringen bidra til en svekkelse av offentlighetsprinsippet, og føre til mindre innsyn i organinterne dokumenter, mener Advokaforeningen, som ikke støtter forslaget.
Nytt arkivsystem på vei i departementene
Departementene er i ferd med å etablere et nytt arkiv- og saksbehandlingssystem som vil føre til flere innføringer av organinterne dokumenter i de offentlige journalene, og ønsker derfor å gjøre endringer både i offentleglova, offentlegforskrifta og arkivforskrifta, ifølge høringsnotatet.
Departementet mener det er uheldig at dokumenter som er organinterne og kan unntas fra innsyn etter offentleglova § 14 første ledd, likevel må føres inn i den offentlige journalen.
I dag plikter organer som er omfattet av offentleglova å føre en journal over alle inngående og utgående dokumenter, mens interne dokumenter skal journalføres «så langt organet finner det tenleg», som det heter i arkivforskrifta.
Det er nå altså opp til hvert enkelt organ å bestemme om interne dokumenter skal journalføres eller ikke.
Den viktigste kilden
«Journalen er den viktigste kilden til hvilke dokumenter som eksisterer i et organ. Enhver har derfor rett til innsyn i journalen, og enkelte organer er også pålagt å tilgjengeliggjøre journalen på internett», skriver Advokatforeningen.
Dokumenter skal ifølge regelverket registreres på en slik måte i journalen at identifisering av dokumentet er mulig, også selv om det etter offentleglova skal unntas fra innsyn. Taushetsbelagt informasjon, som navn, skal ikke fremgå av journalen, men må sladdes eller utelates.
Justisdepartementet overser at det er en sentral forskjell mellom journalføringen av et dokument, og spørsmålet om allmennhetens rett til innsyn i det samme dokumentet, mener Advokatforeningen, som ikke vil støtte forslaget om å innføre et generelt unntak for journalinnføringer av organinterne dokumenter.
LO: Skeptisk
Også LO Norge mener at forslaget vil gi mindre åpenhet.
L«O er skeptiske til endringene som foreslås og anser at forslagene vil kunne føre til unødig
hemmelighold av diskusjoner og uenigheter internt i forvaltningen. Det kan svekke allmennhetens tillit
til forvaltningen, særlig på departementsnivå. Det gis ingen eksempler som underbygger at det faktisk
er nødvendig å unnlate å journalføre dokumenter utover dagens regler, og LO ser ikke behovet for
endringer», heter det i LOs høringssvar.
Høringsfristen for forslaget er 5. juli. Alle høringssvarene samles her.