Høyesterett.
Høyesterett: Ingen hovedregel om at fri sakførsel ikke skal innvilges for ankeinstansen
Høyesterett har i en fersk avgjørelse klargjort forståelsen av unntaksbestemmelsen i rettshjelploven § 16 femte ledd. Det gjelder ingen hovedregel om at fri sakførsel ikke skal innvilges for ankeinstansen, verken i saker hvor søkeren har hatt eller ikke har hatt fri sakførsel for underinstansen, skriver stipendiat Gjermund Aasbrenn.
Høyesteretts
avgjørelse – HR-2024-2259-U – knytter seg til en barnefordelingssak.
Barnefaren
hadde fri sakførsel for tingretten og anket tingrettens dom.
Under
saksforberedelsen for lagmannsretten søkte han om fri sakførsel også for
lagmannsretten.
Dette avslo
lagmannsretten under henvisning til unntaksbestemmelsen i rettshjelploven § 16 femte ledd, som fastsetter:
«Det innvilges ikke fri sakførsel etter annet til fjerde ledd
dersom det er urimelig at det offentlige betaler for bistanden.»
Feil i
Statens sivilrettsforvaltnings rundskriv
Lagmannsretten
tok utgangspunkt i Statens sivilrettsforvaltnings rundskriv 20. desember
2016 (SRF-2017-1) kapittel 7.6 om
urimelighetsvurderingen i rettshjelploven § 16 femte ledd i forbindelse med
ankebehandling der søkeren er den ankende part.
I
rundskrivet var det lagt til grunn at det, både i saker hvor søkeren har hatt
og ikke har hatt fri sakførsel for underinstansen, gjelder en hovedregel om at
fri sakførsel ikke skal innvilges for ankeinstansen.
Dette var
altså feil.
Avdekket
av Sivilombudet
Det er nok
Sivilombudet som skal ha æren for å ha avdekket feilen.
Sivilombudet
hadde nemlig i en uttalelse 23. oktober 2024 (SOM-2024-1621) gitt uttrykk for rundskrivet på dette punktet «ikke [er] i
overensstemmelse med gjeldende rett og praksis fra Høyesterett». Dette var før
lagmannsrettens avslag.
Rundskrivet
ble så endret 15. november 2024, men det skjedde først etter lagmannsrettens
avslag.
Høyesterett
er også inne på dette i sin avgjørelse, og i avsnitt 12–14 uttales det:
«Det fremgår nå [av det endrede rundskrivet], med henvisning
til Rt-2012-1433, at det er et moment ved vurderingen om søkeren allerede har
fått fri sakførsel for underinstansen, og at det samme gjelder dersom søkeren
tapte uten å ha hatt fri sakførsel.
Endringen ble foretatt etter at lagmannsretten traff sin
beslutning, men bygger på at rundskrivet slik det tidligere lød, ikke ble
ansett forenlig med Rt-2012-1433. Etter ankeutvalgets syn fremstår endringen
også som best forenlig med forarbeidene. Der omtales bestemmelsen som en
sikkerhetsventil for de tilfelle hvor det for rettshjelpsmyndigheten fremstår
som klart at fri sakførsel ikke bør gis, jf. Ot.prp. nr. 91 (2003–2004) s. 56.
Det bør da ikke legges til grunn en hovedregel om avslag, verken i saker der
søker hadde fri sakførsel for tingretten eller i saker der søkeren ikke hadde
det.
Ankeutvalget ser det etter dette slik at beslutningen tar
utgangpunkt i en uriktig forståelse av rettshjelploven § 16 femte ledd.
Beslutningen blir å oppheve. […]»
Kompetansereglene
også en snubletråd
Det er også
en annen snubletråd som kan nevens når vi først er inne på rettshjelploven § 16.
Systemet er
– kort forklart – at rettshjelploven § 16 første og andre ledd lister opp
bestemte sakstyper hvor det skal eller kan gir fri sakførsel, altså uten eller
med behovsprøving (også kalt prioriterte saker), mens tredje ledd gjelder andre
typer saker enn dem som omfattes av opplistingen i første og andre ledd (også
kalt uprioriterte saker). Fjerde ledd gir hjemmel for å dispensere fra
inntektsgrensen i saker som nevnt i andre og tredje ledd.
Snubletråden
er at retten bare har kompetanse til å vurdere fri sakførsel etter rettshjelploven
§ 16 første og andre ledd, eventuelt fjerde ledd i den grad det knytter seg til
andre ledd. Retten kan ikke vurdere fri sakførsel etter tredje ledd, eventuelt
tredje ledd jf. fjerde ledd. Her ligger kompetansen hos statsforvalteren.
Kompetansereglene
følger av rettshjelploven § 19 sammenholdt rettshjelpforskriften §§ 4-1 og
4-2.
Såpass
utilgjengelige at også Høyesterett overså dem
Rt-2015-342 og Rt-2015-445 er to eksempler på at lagmannsretten hadde oversett
kompetansereglene.
Men de er
såpass utilgjengelige at også Høyesterett overså dem i Rt-2006-905 og realitetsbehandlet en søknad om fri sakførsel etter
rettshjelploven § 16 tredje ledd.
Og til
slutt, for helhetens skyld: Statsforvalterens vedtak kan påklages til
Statens sivilrettsforvaltning, jf. rettshjelploven § 26 og Justisdepartementets rundskriv
23. juni 2006 (G-2006-6), mens rettens avgjørelse kan ankes
til overordnet domstol, jf. rettshjelploven § 27.
Det var da
det sistnevnte som skjedde i HR-2024-2259-U.
PS: I Ju§nytt nr. 6/2024 er det en omtale av Sivilombudets uttalelse, endringen i rundskrivet og snubletråden med hensyn til kompetansereglene. Advokatbladet hadde imidlertid gått i trykken da HR-2024-2259-U ble avsagt.