Noen tanker om vedtak, enkeltvedtak og omgjøringsnektelser i forvaltningsretten
Høyesterett bruker stadig uttrykk som «vedtaket», «vedtakstidspunktet» og liknende i tilknytning til omgjøringsnektelser. Gitt at det ikke dreier seg om et vedtak eller enkeltvedtak, er dette strengt tatt en uriktig uttrykksmåte, skriver stipendiat Gjermund Aasbrenn.
GjermundAasbrennStipendiat ved UiT Norges arktiske universitet og ANSVARLIG FOR Advokatbladets fagsider
Det er en hevdvunnen oppfatning at en avgjørelse om å
nekte omgjøring av et vedtak, ikke er et vedtak i relasjon til forvaltningsloven § 2
første ledd bokstav a. Synspunktet er at avgjørelsen ikke er
«bestemmende» i lovens forstand. Det er fremdeles vedtaket – og ikke
omgjøringsnektelsen – som fastsetter partenes rettsstilling, se for
eksempel Marius Stub, Karnov lovkommentarer,
forvaltningsloven § 2 note 5, Lovdata, revidert
10. januar 2025.
Gjermund Aasbrenn er stipendiat ved UiT Norges arktiske universitet.
Han har vært førstekonsulent i Justisdepartementets lovavdeling, advokatfullmektig i Arntzen de Besche, dommerfullmektig og konstituert tingrettsdommer ved Sør-Trøndelag tingrett, utreder i Høyesterett og konstituert lagdommer ved Hålogaland lagmannsrett.
Aasbrenn er fagansvarlig for Advokatbladets fagsider Ju§nytt.
«Det klare utgangspunktet
etter gjeldende rett er at forvaltningsorganers unnlatelser ikke er enkeltvedtak.
For eksempel vil en avgjørelse om å ikke omgjøre et vedtak etter
forvaltningsloven § 35 ikke anses som et enkeltvedtak. Etter departementets syn
bør det også etter den nye loven som klar hovedregel ikke anses som et
enkeltvedtak når et forvaltningsorgan unnlater å bruke kompetanse. I slike
tilfeller vil det normalt ikke være treffende å anse unnlatelsen som ‘bestemmende’
for den privates rettigheter og plikter.»
Likevel begrunnelsesplikt ved
omgjøringsnektelser?
Gitt at en omgjøringsnektelse ikke er et vedtak eller enkeltvedtak, kommer
ikke reglene om begrunnelse av enkeltvedtak i forvaltningsloven
§§ 24 og 25 til anvendelse.
Men kan en begrunnelsesplikt ved omgjøringsnektelser følge
av et generelt krav om forsvarlig saksbehandling?
Sivilombudet har for sin del i flere uttalelser lagt til
grunn at et slikt krav gjelder, og i uttalelse 1. mars 2025 (SOM-2024-6240) er
det videre antatt at det kan gi forvaltningen en begrunnelsesplikt ved
omgjøringsnektelser.
En person hadde her fått innvilget uføretrygd, men ikke
etter særreglene for «ung ufør». Vedkommende begjærte omgjøring uten å få
medhold. Sivilombudet gav uttrykk for at nektelsen ikke var tilstrekkelig
begrunnet, og uttalte i den forbindelse med henvisning til en tidligere
uttalelse:
«Det grunnleggende kravet
til forsvarlig saksbehandling må imidlertid ivaretas. Hvis begjæringen
inneholder nye momenter, bør det fremgå av begrunnelsen at momentene har vært
vurdert. Begrunnelsen bør videre gi parten mulighet til å forstå hvorfor begjæringen
ikke førte frem. En begrunnelse med et slikt – om enn kortfattet –
innhold, vil nok gjøre det lettere for parten å slå seg til ro med avslaget. I
tillegg vil det bidra til å sikre en forsvarlig behandling og ivareta tilliten
til forvaltningen.»
Sivilombudet presiserte det slik:
«Omfanget av
begrunnelsesplikten i omgjøringssaker må altså fastsettes konkret, og avhenger
blant annet av omgjøringsbegjæringens innhold. Dersom omgjøringsbegjæringen
ikke inneholder noe nytt, vil det ofte kunne være tilstrekkelig å vise til
begrunnelsen i vedtaket som kreves omgjort, dersom forvaltningen kommer til
samme konklusjon. Kommer det fram nye momenter eller opplysninger av betydning
for saken, bør det i det minste fremgå av begrunnelsen at momentene er vurdert.
Sentrale hensyn som taler
for å begrense omfanget av begrunnelsesplikten, er hensynene til effektivitet
og ressursbruk hos forvaltingen, se NOU 2019: 5 pkt. 23.2.4 og Eckhoff/Smith,
Forvaltningsrett (12. utgave, 2022) s. 296.»
Også en side mot domstolsprøving
Tematikken har også en side mot domstolsprøving.
Selv om en omgjøringsnektelse etter hevdvunnen oppfatning
ikke er et vedtak eller enkeltvedtak, vil den gjelde et «rettskrav» etter tvisteloven § 1-3
slik at den kan den bringes inn for domstolene.
Forutsetningen er selvsagt at også vilkåret om «reelt
behov» er oppfylt og at det ikke er andre prosessuelle hindre i veien.
I en sak om avslag på opphold på humanitært grunnlag
hadde Utlendingsnemnda – mens saken stod for lagmannsretten – vurdert
omgjøring. Omgjøring ble nektet 25. april 2013. Utlendingen ønsket ikke å endre
påstanden slik at omgjøringsnektelsen ble tvistegjenstand. Lagmannsretten hevet
saken, og Høyesteretts ankeutvalg forkastet anken over hevingskjennelsen.
Utvalget uttalte i avsnitt 24–25:
«Vedtaket av 25. april 2013
regulerer nå partenes rettsstilling for spørsmålet om rett til opphold i Norge.
Det er dette vedtaket det for partene er et reelt behov for overprøving av, og
ikke de tidligere vedtak som er erstattet av det nye. Nettopp behov og
virkinger tilsier at søksmålsinteressen, jf. tvisteloven § 1-3 annet ledd, nå
kun er til stede for vedtaket av 25. april 2013.
Det er vanskelig å se at det
har noen negativ side til effektiviteten av domstolkontrollen at det er
vedtaket av 25. april 2013 – og utelukkende det – som nå kan prøves for
domstolene.»
Saken gjaldt avslag på en tillatelse, og da er det i og
for seg ikke noe å utsette på ankeutvalgets uttalelse om at omgjøringsnektelsen
«nå [regulerer] partenes rettsstilling for spørsmålet om rett til opphold i
Norge». Rettsvirkningen av vedtaket og omgjøringsnektelsen er lik – tillatelse
innvilges ikke.
Men hva hvis vedtaket i stedet hadde vært inngripende
eller begunstigende? Ville det da vært naturlig å si at omgjøringsnektelsen
regulerer partenes rettsstilling?
For min del blir nok svaret nei.
«Vedtaket», «vedtakstidspunktet» og liknende
I Rt-2013-1101 ble
det i avsnitt 25 også fremholdt at «[s]ituasjonen ville […] blitt at prøvingen
ville skjedd på et oppdatert faktum» hvis omgjøringsnektelsen ble gjort til
tvistegjenstand, og dette er uansett uttrykk for en generell regel.
I plenumsdommen i Rt-2012-1985 Lengeværende
barn I avklarte nemlig Høyesterett – som det sies i avsnitt 98 – at
«domstolenes prøving av et forvaltningsvedtaks gyldighet […] må knytte seg til
faktum på vedtakstidspunktet».
Men i de tilfellene som drøftes her,
må «vedtakstidspunktet» leses som «tidspunktet for omgjøringsnektelsen»,
gitt at omgjøringsnektelsen ikke er et vedtak eller enkeltvedtak.
Dette bekreftes allerede av plenumsdommen selv.
Omgjøring ble nektet 29. november 2010, se avsnitt 11, og det
var dette tidspunktet flertallet knyttet faktumvurderingen til, se avsnitt
153.
Høyesterett bruker like fullt stadig uttrykk som
«vedtaket», «vedtakstidspunktet» og liknende i tilknytning til
omgjøringsnektelser. Gitt at det ikke dreier seg om et vedtak eller
enkeltvedtak, er dette strengt tatt en uriktig uttrykksmåte.