Sjåførens forsvarer, John Christian Elden.
Foto: Sturlason AS Polyfoto
Sjåfør dømt til fengsel for uaktsomt drap
En el-syklist døde etter å ha blitt påkjørt av et vogntog, og nå har Høyesterett avgjort at sjåføren må sone 60 dager i fengsel. – Han er selvsagt svært lei seg for uhellet, sier hans forsvarer, John Christian Elden.
Dommen fra Høyesterett (HR-2024-1718-A) ble kunngjort torsdag 26. september.
Hendelsen det er snakk om skjedde i et trafikkert veikryss på St. Hanshaugen i Oslo tilbake i 2022. Da føreren av et 17 meter langt vogntog skulle svinge av til høyre, og dermed måtte krysse sykkelfeltet, hadde han ikke oppdaget el-syklisten på sin høyre side som kom i en fart på 16-17 km/t.
Vogntoget kolliderte med syklisten, en 59 år gammel kvinne, som havnet under høyre forhjul og døde momentant.
Det sentrale vurderingstemaet for domstolene i denne saken, har vært sjåførens uaktsomhet og hvorvidt han handlet i strid med kravet til «forsvarlig opptreden».
I tingretten ble han frifunnet for uaktsomt drap på syklisten, men i lagmannsretten ble han dømt til 60 dagers fengsel og til et treårig tap av førerretten.
Nå har Høyesterett bestemt at lagmannsrettens fellende dom blir stående.
– Utvilsomt en feilfordelt oppmerksomhet
Ifølge Høyesterett er det utvilsomt at situasjonen sjåføren befant seg i, krevde en særlig aktsomhet fra hans side: Han kjørte et 35 tonns vogntog inn i et trafikkert og komplisert veikryss i et byområde.
Sykkelfeltet sjåføren skulle krysse var godt markert, og han hadde vikeplikt for syklister som skulle rett frem. Samtidig som han skulle følge med på en rekke andre bevegelser i omgivelsene, visste han også om at det fantes en blindsone på hans høyre side.
«Sannsynligheten for at det skulle komme en
en el-syklist opp langs høyresiden, kunne ikke anses som liten, og følgene av et
sammenstøt kunne bli store», skriver førstvoterende dommer Ingvald Falch.
Da det ble grønt lys, og vogntoget svingte av, var det derfor ikke tvilsomt at sjåføren feilfordelte sin oppmerksomhet, slås det videre fast.
«Mitt syn er at denne feilfordelingen av oppmerksomheten ikke kan anses som kortvarig. A
hadde god mulighet til å se syklisten over en periode på om lag 9–11 sekunder, det meste
av perioden etter at han fikk grønt lys», skriver førstvoterende.
– Ingen ekstraordinær atferd hos syklisten
Høyesterett anerkjenner samtidig at el-syklisten holdt en relativt høy fart inn i veikrysset, og at hun må ha oversett at vogntoget hadde blinklysene på.
«Mitt syn er likevel at syklistens adferd ikke kan anses
som så ekstraordinær at den får vesentlig vekt i bedømmelsen av As aktsomhet. Her har det
betydning at syklisten hadde forkjørsrett», skriver Falch.
Samlet vurderer Høyesterett derfor at sjåføren opptrådte med en uaktsomhet som rammes av straffeloven § 281 da han, etter å ha kjørt inn i krysset, krysset fartsretningen til syklister som skulle rett
frem, uten å ha gjort mer for å forsikre seg om at det ikke kom syklister i den retningen.
«Gitt den særlige aktsomhet som krevdes av ham i situasjonen, dreier det seg ikke bare om
en kortvarig feilfordeling av oppmerksomheten», konkluderes det.
Høyesterett forkaster derfor anken over lagmannsrettens dom, og straffen blir stående på 60 dagers fengsel og tre års tap av førerretten.
– Tar det tungt
Sjåførens forsvarer, John Christian Elden, forteller om en preget klient.
– Min klient tar dette tungt, og er selvsagt svært lei seg for
uhellet, understreker Elden.
– Han noterer at Høyesterett sier hans uaktsomhet er helt i det nedre
sjikt, men at det passerte grensen for straffbarhet. Vi må bare ta det til
etterretning, tilføyer han.
Høyesterettsdommen kan leses i sin helhet her.