Sjåførens forsvarer, John Christian Elden.

Sjåfør dømt til fengsel for uaktsomt drap

En el-syklist døde etter å ha blitt påkjørt av et vogntog, og nå har Høyesterett avgjort at sjåføren må sone 60 dager i fengsel. – Han er selvsagt svært lei seg for uhellet, sier hans forsvarer, John Christian Elden.

Publisert Sist oppdatert

Dommen fra Høyesterett (HR-2024-1718-A) ble kunngjort torsdag 26. september.

Hendelsen det er snakk om skjedde i et trafikkert veikryss på St. Hanshaugen i Oslo tilbake i 2022. Da føreren av et 17 meter langt vogntog skulle svinge av til høyre, og dermed måtte krysse sykkelfeltet, hadde han ikke oppdaget el-syklisten på sin høyre side som kom i en fart på 16-17 km/t. 

Vogntoget kolliderte med syklisten, en 59 år gammel kvinne, som havnet under høyre forhjul og døde momentant.

Det sentrale vurderingstemaet for domstolene i denne saken, har vært sjåførens uaktsomhet og hvorvidt han handlet i strid med kravet til «forsvarlig opptreden».

I tingretten ble han frifunnet for uaktsomt drap på syklisten, men i lagmannsretten ble han dømt til 60 dagers fengsel og til et treårig tap av førerretten.

Nå har Høyesterett bestemt at lagmannsrettens fellende dom blir stående.

Disse hadde saken i Høyesterett:

  • På vegne av sjåføren: Forsvarsadvokat John Christian Elden
  • På vegne av påtalemyndigheten: Konstituert statsadvokat Silje Holten
  • Høyesterett i avdeling med følgende dommere: Ingvald Falch, Hilde Indreberg, Ragnhild Noer, Wilhelm Matheson og Eyvin Sivertsen

– Utvilsomt en feilfordelt oppmerksomhet

Ifølge Høyesterett er det utvilsomt at situasjonen sjåføren befant seg i, krevde en særlig aktsomhet fra hans side: Han kjørte et 35 tonns vogntog inn i et trafikkert og komplisert veikryss i et byområde.

Sykkelfeltet sjåføren skulle krysse var godt markert, og han hadde vikeplikt for syklister som skulle rett frem. Samtidig som han skulle følge med på en rekke andre bevegelser i omgivelsene, visste han også om at det fantes en blindsone på hans høyre side. 

«Sannsynligheten for at det skulle komme en en el-syklist opp langs høyresiden, kunne ikke anses som liten, og følgene av et sammenstøt kunne bli store», skriver førstvoterende dommer Ingvald Falch.

Da det ble grønt lys, og vogntoget svingte av, var det derfor ikke tvilsomt at sjåføren feilfordelte sin oppmerksomhet, slås det videre fast.

«Mitt syn er at denne feilfordelingen av oppmerksomheten ikke kan anses som kortvarig. A hadde god mulighet til å se syklisten over en periode på om lag 9–11 sekunder, det meste av perioden etter at han fikk grønt lys», skriver førstvoterende.

– Ingen ekstraordinær atferd hos syklisten

Høyesterett anerkjenner samtidig at el-syklisten holdt en relativt høy fart inn i veikrysset, og at hun må ha oversett at vogntoget hadde blinklysene på.

«Mitt syn er likevel at syklistens adferd ikke kan anses som så ekstraordinær at den får vesentlig vekt i bedømmelsen av As aktsomhet. Her har det betydning at syklisten hadde forkjørsrett», skriver Falch.

Samlet vurderer Høyesterett derfor at sjåføren opptrådte med en uaktsomhet som rammes av straffeloven § 281 da han, etter å ha kjørt inn i krysset, krysset fartsretningen til syklister som skulle rett frem, uten å ha gjort mer for å forsikre seg om at det ikke kom syklister i den retningen.

«Gitt den særlige aktsomhet som krevdes av ham i situasjonen, dreier det seg ikke bare om en kortvarig feilfordeling av oppmerksomheten», konkluderes det.

Høyesterett forkaster derfor anken over lagmannsrettens dom, og straffen blir stående på 60 dagers fengsel og tre års tap av førerretten.

– Tar det tungt

Sjåførens forsvarer, John Christian Elden, forteller om en preget klient.

– Min klient tar dette tungt, og er selvsagt svært lei seg for uhellet, understreker Elden.

– Han noterer at Høyesterett sier hans uaktsomhet er helt i det nedre sjikt, men at det passerte grensen for straffbarhet. Vi må bare ta det til etterretning, tilføyer han.

Høyesterettsdommen kan leses i sin helhet her.

Powered by Labrador CMS