Hvilken rettskildemessig vekt har en avgjørelse fra Høyesteretts ankeutvalg?
Fra tid til annen blir det anført at en lagmannsrettsdom har rettskildemessig vekt fordi dommen ble anket til Høyesterett, og ankeutvalget ikke ga anketillatelse. Synspunktet er klart uholdbart, skriver stipendiat Gjermund Aasbrenn.
GjermundAasbrennStipendiat ved UiT Norges arktiske universitet og redaktør av Advokatbladets fagsider
I Ju§nytt nr. 1/2024 skrev jeg en kort
tekst om den rettskildemessige vekten av enkelte avgjørelser fra Høyesteretts
ankeutvalg. Jeg har blitt spurt om jeg kan bygge ut teksten. Her skal jeg
gjøre et forsøk, men heller ikke denne teksten er fullstendig, og den har ingen
rettsvitenskapelige pretensjoner.
Og for ordens skyld: Dette er heller
ikke et innlegg i debatten om avveiningsmodellen i rettskildelæren. Grunnen til
at jeg bruker ordet «vekt», er ganske enkelt at de fleste praktikere da raskt
vil forstå hva jeg mener.
Annonse
Jeg kommer også til å bruke ord som «prejudikatverdi»,
«rettskildeverdi», «veiledning» og liknende. Det ligger ikke noe annet i det,
og også disse ordene er vel rimelig selvforklarende for en praktiker. Det holder
for meg.
Noen
grunnleggende utgangspunkter
Høyesterett er en prejudikatdomstol. Det
uttrykkes gjerne slik at Høyesteretts hovedoppgave er å bidra til rettsenhet, rettsavklaring
og rettsutvikling – eventuelt bare rettsavklaring og rettsutvikling.
Gjermund Aasbrenn
Gjermund Aasbrenn er stipendiat ved UiT Norges arktiske universitet.
Han har vært førstekonsulent i Justisdepartementets lovavdeling, advokatfullmektig i Arntzen de Besche, dommerfullmektig og konstituert tingrettsdommer ved Sør-Trøndelag tingrett, utreder i Høyesterett og konstituert lagdommer ved Hålogaland lagmannsrett.
Aasbrenn er redaktør for Advokatbladets fagsider Ju§nytt.
Det er mange bestanddeler i dette
systemet. Det kanskje mest grunnleggende er skillet mellom anke over kjennelser
og beslutninger på den ene siden og anke over dommer på den andre siden.
Ved anke over kjennelser og
beslutninger er primærkompetansen til å prøve avgjørelsen lagt til Høyesteretts
ankeutvalg. Ankeutvalget består i den enkelte sak av tre dommere.
Ved anke over dommer er derimot
utgangspunktet det motsatte: Ankeutvalget har ikke kompetanse til å prøve
avgjørelsen. Det ankeutvalget primært skal gjøre ved anke over dom, er å
vurdere om det skal gis samtykke til at anken fremmes til behandling – såkalt
«anketillatelse», jf. tvisteloven § 30-4 (og straffeprosessloven § 323 første og andre ledd).
Primærkompetansen til å prøve
avgjørelsen ved anke over dom er i stedet lagt til
Høyesterett i avdeling. I avdeling settes Høyesterett med fem
dommere.
Med til bildet hører også at
ankeutvalget kan overføre en anke over kjennelse eller beslutning, som altså i
utgangspunktet skal avgjøres av ankeutvalget, til behandling i avdeling, jf. domstolloven § 5 første ledd andre punktum.
Videre kan ankeutvalget unntaksvis, med
hjemmel i tvisteloven § 30-3 andre ledd bokstav c eller d (eller straffeprosessloven § 323 tredje ledd), oppheve lagmannsrettens dom. (I straffesaker har ankeutvalget også en
viss kompetanse til å frifinne og dessuten nedsubsumere og sette ned straffen.)
For helhetens skyld kan det også nevnes
at Høyesterett, i stedet for å settes som avdeling, kan settes som storkammer
med elleve dommere eller som plenum med samtlige dommere som ikke er inhabile
eller har forfall. Dette er forbehold saker av særlig viktighet.
Endelig er det enkelte
saksbehandlingsavgjørelser som kan treffes av forberedende dommer, eller som
loven legger til justitiarius som domstolleder.
Det sentrale i denne sammenhengen er
imidlertid skillet mellom anke over kjennelser og beslutninger på den ene siden
og anke over dommer på den andre siden, og derigjennom hvor primærkompetansen
til å prøve avgjørelsen ligger.
Anke over dommer
Ankeutvalget gir
anketillatelse
Dersom ankeutvalget fremmer en anke
over lagmannsrettens dom – gir anketillatelse – får selvsagt ikke ankeutvalgets
avgjørelse noen rettskildemessig vekt. Noe annet er at den senere avdelingsavgjørelsen
får prejudikatverdi.
Ankeutvalget gir
ikke anketillatelse
Så litt om den motsatte situasjonen.
Fra tid til annen blir det anført at
en lagmannsrettsdom har rettskildemessig vekt fordi dommen ble anket til
Høyesterett, og ankeutvalget ikke ga anketillatelse. En slik anførsel bygger
på en forutsetning om at ankeutvalgets nektelse av samtykke er et slags
«godkjentstempel» på lagmannsrettens dom.
Synspunktet er klart uholdbart. At
Høyesterett ikke har fremmet en anke over lagmannsrettens dom, sier ikke
noe om riktigheten av lagmannsrettens dom, se senest HR‑2023-1954-U avsnitt 18–20 forutsetningsvis. Her
hadde lagmannsretten i en sak om statens erstatningsansvar for partenes
sakskostnader ordlagt seg på en slik måte at det kunne virke som den ikke hadde
forstått dette.
På strafferettens område er også HR-2021-1438-A avsnitt 30 et relativt ferskt eksempel.
Jens Edvin A. Skoghøy formulerer det
slik i artikkelen «Høyesteretts rolle og arbeidsmåte» i Lov og Rett 2016 side 302–327 på side 315:
«I tilfeller hvor ankeutvalget nekter
en anke fremmet uten annen begrunnelse enn å vise til lovens kriterier, tar
lagmannsrettens dom ved nektelsesbeslutningen ikke noen form for
prejudikatverdi. Dette er en konsekvens av at en vanlig ankenektelse ikke er
basert på en realitetsprøving av lagmannsrettens dom.»
Når anketillatelse ikke gis,
forekommer det imidlertid at ankeutvalget samtidig gir uttrykk for sitt syn på
realiteten, se som eksempel HR-2020-678-U. Slike avgjørelser omtales gjerne som
«miniprejudikater». I motsetning til ubegrunnede beslutninger har de en viss
rettskildemessig vekt, om enn vesentlig mindre enn en avdelingsavgjørelse.
Toril Marie Øie og Magnus Matningsdal forklarer
det mer utførlig i artikkelen «Norges Høyesterett som prejudikatdomstol» i festskriftet til Stefan Lindskog fra 2018
på side 874:
«Slik begrunnelse [miniprejudikat] blir
særlig gitt når det er klart at lagmannsrettens avgjørelse er riktig, men det
er et visst behov for rettsavklaring og likevel ikke sterke nok grunner til å
henvise anken til ankebehandling. Begrunnelse kan også gis av andre årsaker – for
eksempel når lagmannsrettens avgjørelse er riktig i resultat, men bygger på
feil begrunnelse, eller når det er ventet at saken vil bli brakt inn for Den europeiske
menneskerettsdomstol (EMD) og det er ønskelig å sikre et best mulig grunnlag
for EMDs avgjørelse – herunder å dokumentere at saken har fått en grundig
behandling nasjonalt.
[…]
Avgjørelsene har rettskildeverdi og
kan gi veiledning til rettslivet, men har selvsagt ikke den samme verdi som en
dom i avdeling.»
Ankeutvalget
opphever lagmannsrettens dom
En tredje situasjon er når
ankeutvalget opphever lagmannsrettens dom.
Som det – litt forenklet – heter i Høyesteretts årsmelding for 2023 på side 25, er dette tilfeller hvor
lagmannsrettens dom «lider av klare feil», og det dreier seg om «saker som ikke
reiser prinsipielle spørsmål, men som tidligere ville ha blitt fremmet til
behandling i Høyesterett for å rette opp lagmannsrettens feil».
I artikkelen «Anketillatelse til Norges Høyesterett» i Lov og Rett 2014 side 529–549 på side 545
omtaler Arnfinn Bårdsen slike avgjørelser som «semiprejudikater». På side 548
legger han til at «[o]rdningen med opphevelse direkte i Høyesteretts ankeutvalg
legger til rette for at en eventuell prejudikatsinteresse i saken et stykke på
vei kan ivaretas uten at det gis anketillatelse.»
Dette forutsetter at en opphevelse av
lagmannsrettens dom i ankeutvalget kan ha en viss rettskildemessig vekt, og det
er utvilsomt riktig.
I praksis er det imidlertid – som
Arnfinn Bårdsen da også antyder – sjelden at en slik avgjørelse handler om et
prinsipielt spørsmål. Så langt det ikke er tilfellet, gir det lite mening å
bruke uttrykk som rettskildemessig vekt og liknende.
Det er kanskje særlig i straffesaker, når
tilfanget av avdelingsavgjørelser er lite, at det å vise til en opphevelse av
lagmannsrettens dom i ankeutvalget kan ha noe for seg.
I HR-2022-1319-A avsnitt 39 presiseres det imidlertid at
«vekten av disse avgjørelsene er […] begrenset».
Begrunnet
ankenektelse i straffesak
I straffesakene har vi også en fjerde
kategori, nemlig der hvor tiltalte er frifunnet i tingretten, men domfelt i
lagmannsretten. Da har tiltalte ankerett til Høyesterett, i den forstand at anken
bare kan nektes fremmet dersom ankeutvalget enstemmig finner det klart at anken
ikke vil føre frem, jf. straffeprosessloven § 323 første ledd tredje punktum og andre ledd
fjerde punktum.
En eventuell ankenektelse må
begrunnes, jf. § 323
andre ledd andre punktum.
Slike «begrunnede ankenektelser» anvendes
i stor utstrekning av underinstansene, og slik sett spiller de en viktig rolle.
Et eksempel er HR-2018-1340-U avsnitt 36–37 om forståelsen av
voldtektsbegrepet.
Når avgjørelsen – som i eksemplet –
gjelder lovanvendelsen, er det holdbart å legge vekt på avgjørelsen, selv om
den naturligvis ikke veier i nærheten så tungt som en avdelingsavgjørelse.
Gjelder avgjørelsen derimot
straffutmålingen, blir det annerledes.
Det følger nemlig av straffeprosessloven § 344 at når lovanvendelsen opprettholdes, skal retten
ikke endre den utmålte straffen, med mindre det er et åpenbart misforhold
mellom den straffbare handlingen og straffen.
Denne bestemmelsen gjelder også ved
begrunnede ankenektelser, og spørsmålet blir da om det er klart at det ikke er
noe åpenbart misforhold mellom den straffbare handlingen og straffen, se senest
HR-2024-78-U
avsnitt 16.
På denne bakgrunn sies det i HR-2021-1438 avsnitt 31:
«Ankeutvalgets drøftelse vil i slike
tilfeller regelmessig munne ut i en konklusjon om at det ikke er ikke noe
åpenbart misforhold mellom straffen og de straffbare handlingene som tiltalte
er funnet skyldig i, jf. straffeprosessloven § 344. Ikke sjelden brukes også
formuleringer som ‘straffen er i alle fall ikke for streng’ eller lignende.
Slike avgjørelser gir ikke nærmere veiledning for straffenivået i tilsvarende
saker. Og de gir selvsagt ikke lagmannsrettens dom større rettskildevekt enn
ellers. Dette stiller seg annerledes dersom ankeutvalget unntaksvis kommer til
at det er grunnlag for å gi uttrykk for at lagmannsrettens straffutmåling er
riktig. I så fall vil avgjørelsen ha samme betydning som andre avgjørelser
der utvalget utvetydig tar stilling til et spørsmål i saken.»
Anke over
kjennelser og beslutninger
Også ved anke over kjennelser og
beslutninger må vi skille mellom ulike situasjoner.
Nektelse/avvisning
Mens det ved anke over dommer gjelder
en samtykkeordning, gjelder det ved anke over kjennelser og beslutninger en
nektelsesordning. Parallellen til tvisteloven § 30-4 (og straffeprosessloven § 323 første og andre ledd), som altså gjelder ved
anke over dom, er ved anke over kjennelse eller beslutning tvisteloven § 30-5 (og til en viss grad straffeprosessloven § 387 a andre ledd og § 388
andre ledd).
En slik nektelse (eller avvisning,
som er formen etter straffeprosessloven) sier like klart ikke noe om
riktigheten av lagmannsrettens kjennelse eller beslutning.
Forenklet
kjennelse
Noe annet er at ankeutvalget har
hjemmel i tvisteloven § 30-9 andre ledd (og straffeprosessloven § 387 a første ledd) til å forkaste en anke over
kjennelse eller beslutning dersom ankeutvalget enstemmig finner det klart at
anken ikke kan føre frem. Dette kalles gjerne «forenklet kjennelse».
Forenklede kjennelser bygger – i
motsetning til ubegrunnede nektelsesbeslutninger – på et realitetsstandpunkt.
Ankeutvalget har imidlertid ikke dermed sluttet seg til lagmannsrettens
begrunnelse. Det eneste som ligger i avgjørelsen, er at lagmannsrettens
resultat klart er riktig så langt avgjørelsen er anket.
Etter mitt syn er det treffende når
Jens Edvin A. Skoghøy i boken «Rett og rettsanvendelse», 2. utgave 2023 på
side 170 gir uttrykk for at forenklede kjennelser har «svært begrenset rettskildeverdi».
Samtidig kan ankeutvalget også her si
noe mer om sitt syn på realiteten – som et slags «miniprejudikat». Det vil øke
den rettskildemessige vekten av avgjørelsen. Et eksempel her er HR-2019-2410-U.
Fullt ut
begrunnet avgjørelse
Prøver derimot ankeutvalget den
påankede kjennelsen eller beslutningen og avsier en fullt ut begrunnet
avgjørelse, har avgjørelsen større rettskildemessig vekt. Særlig innenfor
prosessretten finnes det mange slike eksempler. Anker over kjennelser og
beslutninger handler jo gjerne om prosessuelle spørsmål.
Ett av mange eksempler i denne
kategorien er HR-2016-1742-U, hvor ankeutvalget kom til at partene kan
avtale én stansing for hver instans som behandler saken.
Avgjørelsen vil imidlertid selvsagt få
større vekt dersom det er Høyesterett i avdeling som aviser den, etter at
ankeutvalget har overført saken til behandling i avdeling.
«Avgjørelser fra Høyesteretts
ankeutvalg har ikke den samme rettskildemessige vekt som avgjørelsene fra
Høyesterett i plenum, storkammer eller avdeling. Underrettene og rettsanvendere
ellers vil imidlertid i praksis også legge betydelig vekt på den
rettsoppfatning ankeutvalget måtte gi uttrykk for når underinstansene og andre
rettsanvendere behandler saker hvor det samme rettsspørsmålet oppstår.
[…]
Ankeutvalget treffer derfor en rekke
avgjørelser som både etablerer rettsenhet, som må anses rettsavklarende og som
innebærer rettsutvikling.»