Dette skal til for å bli det beste advokatfirmaet i fremtiden

En fersk IBA-rapport viser både muligheter og utfordringer ved kunstig intelligens' inntreden i advokatbransjen. - Det hjelper ikke at man har noen få som er gode til å ta i bruk teknologi i et stort firma, sier Knut Magnar Aanestad. 

Publisert Sist oppdatert

Akkurat nå er over fem tusen advokater fra hele verden samlet til den årlige konferansen til International Bar Association (IBA). Blant postene på onsdagens program, var lanseringen av rapporten «The Future is Now: Artificial Intelligence and the Legal Profession». 

Rapporten tar et dypdykk i effekten kunstig intelligens (KI) har hatt og kan få på advokatbransjen, i tillegg til å tilby perspektiver på hvordan KI styres og brukes på en etisk måte i juridisk arbeid.

Studien peker også på utfordringer advokatprofesjonen har i møte med den nye teknologien. 

- For å møte utfordringene som KI-utviklingen bringer til jussektoren, har IBA vurdert og understreket hvor viktig det er at advokater forblir sentrale i styringen av teknologiske endringer, sier IBA-president Almudena Arpón de Mendívil Aldama i en pressemelding. 

- Rapporten er et «must» for alle som jobber i jussektoren

Det er viktig at teknologiutviklingen skjer i tråd med grunnleggende rettigheter og verdier i et moderne samfunn, mener Aldama. 

- Samtidig må advokatbransjen ta i bruk KI, lære seg å forstå og utnytte den, slik at juridiske tjenester kan dra nytte av denne spennende utviklingen, slår hun fast. 

- IBA er forpliktet til å gi løpende støtte og veiledning for å sikre at KI-teknologier utvikles og brukes på en måte som gagner både advokatyrket og samfunnet.

IBA-president Almudena Arpón de Mendívil Aldama.

Rapporten er resultatet av et samarbeidsprosjekt mellom IBA og Center for AI and Digital Policy, en ikke-kommersiell organisasjon som jobber for å fremme forskning innen politikk, regulering, etikk og styring knyttet til implementeringen av kunstig intelligens. 

Etter hvert som KI utvikler seg, er det viktig at vi får på plass solide retningslinjer og rammeverk, understreker administrerende direktør i organisasjonen, Marc Rotenberg. 

- Rapporten er et «must» for alle som jobber i jussektoren, fra advokater og advokatforeninger til politikere og KI-utviklere. Den er en oppfordring til det juridiske miljøet om å ta i bruk KI på en ansvarlig og aktiv måte, slik at den styrker både profesjonen og samfunnet, sier han. 

Hovedfunn:

  • 48 prosent av respondentene støtter regulering av bruken av KI i yrket.
  • 57 prosent mener det er viktig med enhetlige regler.
  • Under halvparten (91 av 210 advokatfirmaer) har retningslinjer for bruk av KI i organisasjonen.
  • 69 prosent av respondentene var ikke klar over hvor mye KI-regulering ville påvirke eget firma.
  • Større advokatfirmaer bruker KI i både rådgivning og annet juridisk arbeid. 
  • Bruk av KI-teknologi gir advokatfirmaer en konkurransefordel.
  • Noen advokatfirmaer, som lager egne KI-verktøy, kan risikere anklager om å bryte konkurranseloven.

    KILDE: The Future is now: AI and the Legal Profession

- Vil bringe store endringer

En som allerede kjenner funnene i den ferske rapporten godt, er jurist og legal tech-ekspert Knut Magnar Aanestad. I en årrekke har han jobbet for å øke advokatstandens kompetanse om nettopp teknologi. 

- Rapporten er veldig tydelig, og funnene er i overenstemmelse med det meste man ser av gode og seriøse undersøkelser om hvordan AI påvirker både den enkeltes juridiske arbeid i form av effektivitet og kvalitet, samt hvordan den påvirker advokatfirmaene som kommersielle organismer, kommenterer han. 

Knut Magnar Aanestad.

Dette er spørsmål som allerede murrer i advokatbransjen, fortsetter Aanestad. 

- En av rapportens hovedkonklusjoner er teknologien vil bringe store endringer i hvordan man strukturer og driver advokatvirksomhet. For å få det til å fungere, er man avhengig av den enkelte bruker. Skal man bli det beste advokatfirmaet i fremtiden, ligger litt av kampen i å klare å få flest mulig brukere til å utnytte mest mulig potensial i sitt arbeid, mener han. 

- Det er det å se alle mulighetene og å senke terskelen for å bruke disse mulighetene i det daglige arbeidet hele tiden, som i sum skaper de store endringene. Det hjelper ikke at man har noen få som er gode til å ta i bruk teknologi i et stort firma. 

Utfordringer:

  • Å sikre effektiv styring av databehandling, sikkerhet, immaterielle rettigheter, personvern og utvikling av retningslinjer.
  • Påvirkningen på ansettelsesprosesser, strukturer og prismodeller i advokatfirmaer.
  • Økt kompleksitet i håndteringen av krav gjør opplæring i KI viktigere.
  • Raskt innførte reguleringer kan hemme innovasjon i advokatfirmaer.
  • Advokatfirmaer kan slite med å balansere nye juridiske krav med etiske forpliktelser som følge av den raske utviklingen av KI-verktøy.

    KILDE:
     The Future is now: AI and the Legal Profession
Powered by Labrador CMS