Thommesens team på IBA-konferansen i Roma var (f.v.) Sverre Tyrhaug, Lars Erik Gåseide Røsås. Ellen Heyerdahl, Siri Teigum, Henrik Hagberg og Hans Haugstad.
Thommessen-topp Siri Teigum: Erfaren førstereis
Siri Teigum har over tjue års erfaring som shipping-advokat, og som topprangert i Finansavisens advokatundersøkelse. Forrige uke deltok hun som foredragsholder på sin aller første IBA-konferanse.
ROMA: – Dette var kjempegøy. Fordi den faglige diskusjonen skjer med advokater som er like interessert som i temaet som meg, ble det en veldig givende seanse, sier Teigum til Adovkatbladet.
I Norge leder hun Thommessens arbeid med EU/EØS- og konkurranserett. I sesjonen hun deltok i på IBA-konferansen var antitrust i shipping tema. Sammenslåinger og allianser er vanlig for å skape stordriftsfordeler, og for å spare kostnader, men slike avtaler utløser flere rettslige utfordringer. Flere rederier har måttet tåle høye bøter grunnet ulovlig prissamarbeid.
Store bransjeutfordringer
- Utfordringen i shipping er kombinasjonen av sterk konkurranse, behov for praktisk samarbeid mellom konkurrentene om utnyttelse av kapasitet, og konkurranseregler som i utgangspunktet forbyr ethvert samarbeid som medfører merkbar begrensning på konkurransen. Det gjøres derfor mye og godt compliance-arbeid i denne bransjen, påpeker Teigum.
Hun understreker at man må gjøre en konkret vurdering av de enkelte samarbeidsprosjektene.
- Enkelte ideer vil aldri kunne realiseres, mens andre krever inngående tilpasning til regelverket. I noen tilfeller er fusjoner eller etablering av selvstendig fungerende joint ventures den beste måten effektivisering og lønnsomhet kan realiseres på, tillegger hun.
Topprangert
Thommesen-partneren Teigum er flere ganger kåret til av landets aller fremste advokater i Finansavisens advokatundersøkelse. I alle kåringens sytten år er hun blitt rangert helt øverst i kategorien konkurranserett.
I år var hun ranket på en femte plass på topp 20-listen i sammenlagt-klassen - som eneste kvinnelige advokat inne på listen.
På IBA-konferansen fortalte om sine erfaringer etter mer enn tjue år som advokat med ulike shipping-klienter.
– Det kom mange relevante spørsmål fra salen om temaet vi jobber med, både praktiske spørsmål, og spørsmål for bransjen generelt, sier Teigum.
– Hvordan løser du det å skulle by på egne erfaringer opp mot taushetsplikten man har som advokat?
– Man må tenke gjennom på forhånd hva man kan si med tanke på taushetsplikten – og avklare dette med klienten på forhånd. Jeg tenker det er den praktiske måten å løse det på, sier Teigum.
Kjempebot
I panelet deltok også juridisk direktør i Wilh. Wilhelmsen, Morten Aaserud. Et av konsernets deleide selskaper - Wallenius Wilhelmsen, er blitt bøtelagt i flere jurisdiksjoner rundt om i verden etter å ha drevet prissamarbeid med andre rederier.
– Vi er deleier av et selskap som for noen år siden dessverre var involvert i en prissamarbeid-sak. Sakene er ferdigbehandlet i de fleste jurisdiksjoner, og det er ryddet opp internt i det angjeldende selskap, påpeker Aaserud.
I Wilh. Wilhelmsen har de seks in house advokater, men leier også inn ekspertise når det er behov for det. Morten Aaserud holder jevnlig foredrag for advokatfirmaer.
– Vi jobber med mange spesielle saker som krever bransjeforståelse og kommersiell forståelse, som ikke alle advokatfirmaer har like mye erfaring med, sier Aaserud.
– Hva er advokatene du møter opptatt av?
– Advokatfirmaene er opptatt av hvordan vi tenker, og selvsagt hvordan de skal kunne få oppdrag igjen. Hvis vi er sterke på ett område, vil vi eksempelvis sannsynligvis heller kjøpe rådgivning på et annet område, sier Aaserud.