I mars
satt regjeringen ned et utvalg som skal utrede behovet for en fravikelig
samboerlov.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
I forbindelse med lanseringen av utvalget, uttalte justis- og
beredskapsminister Mehl at ofte «kommer den svakere parten i forholdet, som
gjerne er en kvinne, […] uventet dårlig ut økonomisk når samboerne går fra
hverandre». Slik konkluderer Mehl med at samboerskapet kan bidra til likestillingsutfordringer.
Annonse
Juridisk rådgivning for
kvinner (JURK) deler Mehls tanker om dagens manglende samboerlovgivning, og vi har
i mange år sett behovet for en fravikelig samboerlovgivning.
Tradisjonelle kjønnsrollemønster
JURK ser i
vår saksbehandling at dagens manglende helhetlige lovgivning fører til at mange
kvinner så å si står på bar bakke etter endt samboerskap.
Etter dagens ulovfestede
regler er de reelle eierforholdene avgjørende i det økonomiske oppgjøret etter
endt samboerskap. Hver samboer tar sitt eget.
Vi ser at tradisjonelle
kjønnsrollemønster fortsatt gjør seg gjeldende i mange samboerskap. Kvinnen
betaler typisk forbruksutgifter og på mindre lønnsømme investeringer og tar en
større del av barnepasset. Mannen bruker typisk mer av sine lønnsinntekter på å
betale ned på lån knyttet til for eksempel bolig.
Særlig hvis paret har barn,
er denne ordningen i parforholdet sjelden gjennomtenkt. Ofte «ble det bare
slik» av praktiske årsaker i løpet av samlivet, men kvinnen risikerer en
fattigdomsfelle ved samlivsbrudd.
Få kontrakter om økonomisk oppgjør
Skal
kvinnen tilkjennes eiendomsrett må kvinnen ta saken til retten og anføre de
ulovfestede reglene for erverv av eiendomsrett i samboerforhold.
Å ta en slik
sak til retten innebærer store kostnader og i alle tilfeller en stor
prosessrisiko, som de færreste av klientene våre har mulighet til å ta seg råd
til.
Å inngå
samboerkontrakt om det økonomiske oppgjøret etter endt samboerskap kan gi et
mer rettferdig oppgjør. Det er likevel få samboerpar som gjør dette. I tillegg
krever en slik avtale at begge parter er enige, og den økonomisk sterkere
parten har slik mulighet til å motsette seg å regulere oppgjøret.
Lovgivningen må gjøres fravikelig
På
bakgrunn av de erfaringene JURK har gjort seg har vi derfor klare forventninger
til hvordan morgendagens samboerlovgivning bør utformes, nettopp for at likestillingsutfordringene
skal løses.
For det
første har vi forventninger til hvordan samboerlovgivningen gjøres fravikelig.
I mandatet til utvalget bes de vurdere ulike måter man kan sikre en fravikelig
lovgivning, enten ved at enighet kreves for at reglene skal gjelde, eller at
enighet kreves for å fravike reglene.
JURK er tydelig på at det må kreves
enighet for å fravike reglene. Slik vil lovgivningen sikre den svakere parten,
ved at den økonomisk sterke parten ikke kan motsette seg at reglene kommer til
anvendelse.
Skal det kreves enighet for at samboerloven skal komme til
anvendelse, vil lovgivningen i prinsippet bli en standardisert samboerkontrakt.
Erfaringen vår viser at de færreste samboerpar inngår en slik avtale. I så fall
vil ikke en samboerlov utgjøre en reell forskjell.
Regler for deling av verdier
For det
andre bes utvalget vurdere regler om deling av verdier eller eiendeler som er
akkumulert underveis i samlivet. JURK og FNs kvinnekomité har i flere år påpekt
behovet for slik lovgivning.
I slutten
av februar i år gjentok FNs kvinnekomité i sine «Concluding observations» sin
anbefaling til Norge om å anerkjenne kvinnelige samboeres rett til «property
accumulated during the relationship».
JURK mener en slik rett til
verdier akkumulert under samlivet, uavhengig av reelle eierforhold, er viktig
for å sikre den svakere parten et økonomisk sikkerhetsnett ved endt samliv. Dette
kunne for eksempel vært utformet som en rett til verdier knyttet til felles
bolig, innbo og kjøretøy, eller slik som reglene om likedeling av
felleseiemidler i ekteskapsloven.
Lovfesting av eiendomsrett
For det tredje
ser vi positivt på at utvalget bes se på en lovfesting av reglene for erverv av
eiendomsrett gjennom indirekte bidrag. I dag kan som kjent en samboer få eiendomsrett
i formuesgoder som har vært partenes felles prosjekt, dersom det ytes direkte
eller indirekte bidrag til anskaffelsen. Disse reglene finner vi i dag i
rettspraksis og juridisk teori.
Erfaringen fra våre saker viser at disse
reglene er vanskelig tilgjengelige, og fører til at klientene våre ikke er klar
over hvilke regler som gjelder. En lovfesting av disse reglene vil gjøre det
lettere for samboere å ta informerte valg rundt anskaffelse av formuesgoder til
felles bruk, slik som bolig og bil. Å ha lovfestede og forutsigbare regler om
erverv av eiendomsrett kan man også anta at vil minke prosessrisikoen dersom
saken tas til retten.
JURK ser
med spenning frem til samboerlovutvalget skal avgi utredningen sin innen 1. mai
2025. Vi håper at utvalget og det videre lovarbeidet vil ta i betraktning
erfaringene til de kvinnene JURK er i kontakt med daglig – nemlig at dagens
manglende lovgivning kan føre til at kvinner havner på bar bakke økonomisk
etter endt samboerskap.