- Våre erfaringer er at det svaret vi får fra Utlendingsdirektoratet, i stor grad avhenger av hvilken saksbehandler som tar telefonen. Dette er ikke bare lite forutsigbart og forvirrende, det kan også føre til rettstap for utlendingene det gjelder, skriver Jusshjelpa i Nord-Norge.
Som saksbehandler hos
Jusshjelpa i Nord-Norge har jeg jobbet med en rekke saker innenfor
utlendingsrett. Dette arbeidet har gitt meg verdifull innsikt i hvordan
utlendingsforvaltningen fungerer i praksis, og samtidig avdekket flere
utfordringer som kan ha store konsekvenser for de utlendingene det gjelder.
Dette er et innlegg som gir uttrykk for skribentens meninger.
I
denne artikkelen ønsker jeg å dele noen av mine erfaringer, i håp om å belyse
problemer som bør adresseres for å sikre rettssikkerheten til utlendinger i
Norge.
Annonse
UDIs vektlegging av
relevante uttalelser
Et gjennomgående problem i
utlendingssakene bistår i, er at Utlendingsdirektoratet (UDI) i for liten grad
vektlegger uttalelser fra aktører som har den beste forutsetningen for å
vurdere spesifikke aspekter ved en sak.
Dette gjelder for eksempel ved søknader
om studentoppholdstillatelse, der studiestedet kan gi en faglig fundert
vurdering av søkernes studieprogresjon eller sammenhengen mellom søkernes
studier.
Likevel opplever vi ofte at UDI i sine avslag skriver at slike
uttalelser ikke tillegges vekt, til tross for at det fremgår uttrykkelig at slike
relevante uttalelser skal innhentes og vektlegges av utlendingsforskriften §
10-21 sjette ledd og av UDIs egne retningslinjer, se eksempelvis rundskrivet RUDI-2010-101
pkt. 8.1.1 første avsnitt og pkt. 8.1.2 fjerde avsnitt.
Tilsvarende
problemstilling ser vi ved søknader om oppholdstillatelse som faglært, der
arbeidsgiveren – som etter vårt syn best kjenner arbeidets innhold og krav –
vurderer at søkerens utdanning er relevant for stillingen.
Også her opplever vi
at UDI i liten grad velger å vektlegge arbeidsgivers uttalelse, til tross for
at dette er relevante vurderingsmomenter, jf. RUDI-2014-18 pkt. 3.2.2 første
avsnitt.
Denne praksisen strider med
intensjonen i regelverket, som tydelig legger opp til at slike uttalelser skal
inngå i vurderingen.
Konsekvensen av dette kan etter mitt syn være at søknader
ikke vurderes på en tilstrekkelig konkret og individuell måte. Videre medfører
dette at flere utlendinger opplever at deres søknader og eventuelle klager ikke
gis en reell sjanse når UDI nokså konsekvent velger å ikke vektlegge slike
relevante uttalelser. På den måten
fremstår også UDIs vedtak mindre velbegrunnet.
Uklar ansvarsfordeling
mellom UDI og UNE
I klagesaker som
oversendes Utlendingsnemnda (UNE), har vi gjentatte ganger opplevd at det er
uklart om spørsmål tilknyttet saken skal rettes til UDI eller UNE.
I
forbindelse med dette har vi flere ganger erfart at våre klienter gjentatte ganger blir henvist
frem og tilbake mellom UDI og UNE. Dette gjelder eksempelvis
spørsmål knyttet til de rettighetene den enkelte har mens søknaden er til
behandling.
Denne uklarheten fører til at utlendinger blir «kasteballer» mellom
de to organene. For søkere og klagere som har saker inne til behandling, står
livet slik de kjenner det på vent. For disse personene som allerede står i
denne sårbare situasjon, kan en slik forvirringen skape stor frustrasjon og
usikkerhet
Denne uklarheten
undergraver ikke bare rettssikkerheten til utlendingene, den svekker også deres
tillitt til utlendingsforvaltningen.
Det bør derfor etableres en tydeligere
ansvarsfordeling mellom UDI og UNE, slik at det klart fremgår hvem som skal
besvare spørsmål om hva, og at den enkelte saksbehandler har kompetanse til å
informere utlendingen om hvem utlendingen skal henvende seg til.
Mangelfull og
uforutsigbar veiledning fra UDI
Videre erfarer vi at det er et
gjennomgående problem at det er stor variasjon i veiledningen som gis av UDI.
Både
Jusshjelpa og våre klienter har ved flere anledninger opplevd å få ulike svar
på samme spørsmål.
Våre erfaringer tilsier at det svaret vi får, i stor grad
avhenger av hvilken saksbehandler som tar telefonen. Dette er ikke bare lite forutsigbart og
forvirrende, det kan også føre til rettstap for utlendingene det gjelder.
Vi
har ved flere anledninger erfart at feilaktig veiledning fra UDI har ført til
at utlendinger leverer mangelfulle søknader eller søker på feil grunnlag, og at
dette medfører at søkeren senere får avslag.
UDI har en lovpålagt
veiledningsplikt etter forvaltningsloven § 11. Det er avgjørende for
utlendingenes rettssikkerhet at denne plikten etterleves i praksis.
Etter mitt
syn et er det derfor behov for bedre samkjøring internt hos UDIs
saksbehandlere, samt innføring av tydeligere retningslinjer for veiledning.
På
den måten sikres det at utlendinger får korrekt og konsekvent informasjon.
Dette er særlig viktig ettersom mange av utlendingene har begrensede norsk- og
engelskferdigheter, og normalt liten til ingen kunnskap om det norske
regelverket.
Veiledningen utlendingene mottar fra UDI blir derfor gjerne det
primære grunnlaget for det utlendingene foretar seg. Det er derfor avgjørende
at veiledningen som gis er kvalitetssikret, korrekt og konsekvent overfor de
som henvender seg til UDI for rådgivning.
Lang saksbehandlingstid
Avslutningsvis vil jeg
trekke frem hvordan den vel lange saksbehandlingstiden er en pressende
utfordring i utlendingsforvaltningen.
Avhengig av type sak, kan saksbehandlingstiden
være opp til, og noen ganger over, ett år. For mange av våre klienter, som normalt
befinner seg i en allerede sårbar situasjon, kan den langvarige ventetiden føre
til betydelig usikkerhet og stress.
Dette fordi utfallet av søknaden har
direkte innvirkning på deres livssituasjon og fremtid.
Den økte
saksbehandlingstiden kan også bidra til en følelse av rettsløshet og manglende
tillit til systemet, noe som undergraver rettssikkerheten. Det er derfor
avgjørende at det iverksettes tiltak for å effektivisere prosessene og redusere
ventetiden, slik at søkere kan få sine saker behandlet innen en rimelig
tidsramme.
Oppsummert: - Utfordringene må tas på alvor
Erfaringene jeg har gjort
meg som saksbehandler i utlendingsrettssaker viser at det er flere strukturelle
utfordringer i systemet. UDI bør i større grad vektlegge relevante uttalelser
fra studiested eller arbeidsgiver, ansvarsfordelingen mellom UDI og UNE må klargjøres,
veiledningen som gis må bli mer konsekvent og det bør ses på tiltak som kan
effektivisere utlendingsforvaltningen.
For å sikre en mer
rettferdig og effektiv behandling av utlendingssaker, er det viktig at disse
utfordringene tas på alvor. Med dette ønsker jeg også å bevisstgjøre
saksbehandlerne i utlendingsforvaltningen på hvor inngripende rettsområdet
utlendingsretten er, og hvor stor betydning disse sakene har for de det
gjelder.
Jusshjelpa i Nord-Norge vil fortsette å arbeide for at utlendingers
rettigheter ivaretas og at deres stemmer høres.