Det var ved en ren tilfeldighet at Garnes publiserte sin første juss-video på TikTok.Foto: Privat
Lærer bort juss til unge på TikTok
I fjor sommer bestemte jusstudent Malin Garnes (25) seg for å legge ut en video om reklamasjonsrett på TikTok. Lite visste hun at videoene hennes noen få måneder senere skulle bli sett av over en halv million mennesker.
- Det er mangel på enkel formidling
av juss i samfunnet. Folk er uten helt grunnleggende kunnskaper, først og fremst
fordi vi ikke lærer om hvilke rettigheter og plikter vi har på skolen. Det er
derfor mange som ønsker seg kunnskap, og de ønsker gjerne å få denne formidlet på
en enklest mulig måte.
Det forteller Malin Garnes (25).
Hun er jusstudent, og er inne i sitt tredje år i rettsvitenskap ved Universitet
i Bergen.
Annonse
Når ut til hundretusenvis
I julimåned i fjor sommer bestemte
hun seg tilfeldigvis for å legge ut en video om reklamasjonsrett på den
kinesiske videodelingstjenesten TikTok. Videosnutten fikk overveldende mye
engasjement, og med det var kanalen Jussnakk startet opp.
- Som mange andre la jeg opprinnelig
ut helt vanlige videoer på TikTok om alt og ingenting.
- Ved en ren tilfeldighet bestemte jeg meg for å publisere en video om reklamasjonsfrist i forbindelse med et kjøp av en PC hos
Elkjøp. Denne fikk veldig mange visninger, og det var da jeg skjønte at det var
et stort behov for å formidle jus på en enkel måte, og på en plattform der barn
og unge befinner seg.
Enkel fremstilling
I videoene driver Garnes et
rollespill, som regel mellom to personer, som begge mener at de har rett svar
på hverdagslige, juridiske problemstillinger. Gjennom en kort diskusjon kommer
hun frem til hva som er den riktige løsningen.
Rollespillet engasjerer. Den
omtalte videosnutten om reklamasjonsfrist har snart blitt sett av 700.000 personer.
- I starten drev jeg kun en monolog
der jeg snakket til kameraet og fortalte om rettigheter generelt. Men jeg ser
nå at det er mye større engasjement rundt rollespill-modellen, og jeg tror også
det er enklere for målgruppen å forstå når jeg fremstiller jussen på denne
måten. Det er blitt en «greie», sier hun.
Seksdoblet følgerskare på et par
måneder
I skrivende stund har bergenseren
over 87.000 følgere på TikTok. Det er nesten seks ganger så mange som for et
par måneder siden. Kanalen er med andre ord i dundrende vekst. Nå har hun også
etablert seg på Instagram og Facebook.
- Jeg ble helt sjokkert over å se
utviklingen. Dette var på ingen måte noe jeg regnet med da jeg la ut den første
videoen, sier hun.
- I starten fikk jeg veldig mange forskjellige
tilbakemeldinger, og jeg merket at folk hadde ulike meninger om det jeg drev
med. Det var veldig ubehagelig, men i og med at engasjementet var så stort, så
ble det hele veldig naturlig etterhvert, fortsetter hun.
Svært ung målgruppe
Halvparten av følgerne til
jusstudenten er mellom 18 og 24 år. Men som følge av 18-årsgrensen på TikTok, kan
man regne med at 25-åringen i realiteten når ut til et enda yngre publikum. 35
prosent av følgerskaren er mellom 25 og 34 år.
Dette lærer hun bort
I videoene til Garnes er arbeidsrett og husleierett temaer som ofte går igjen. Foruten dette snakker hun blant annet om forsikringsrett, avtalerett, kontraktsrett og personvernsrett.
- Det er først når man begynner på videregående
skole at man får muligheten til å lære litt juss ved å eventuelt velge
rettslære som valgfag. Ellers må man lære seg hverdagslig juss på egenhånd, og
det er ikke alltid like enkelt. Her forsøker jeg å bidra.
- Barn og unge forteller at de får
stor nyte av tipsene mine i hverdagen. Det gir meg tro på at det jeg
driver med er nyttig, sier hun.
- Jeg har ikke sjans til å hjelpe
alle
25-åringen forteller at det også er
mange som tar kontakt med henne privat for å få svar på rett og galt.
- Jeg har ikke sjans til å hjelpe alle
som spør. Det er ekstremt mange meldinger som kommer inn, så jeg har bestemt
meg for ikke å hjelpe privat.
- Men jeg henter veldig mye
inspirasjon til nye videoer fra de mange spørsmålene som kommer inn. Og hvis
jeg ser mange gjengangere, så faller det naturlig å lage oppklarende videoer om
disse, sier hun.
- Glemmer at jeg er
fulltidsstudent
Tre år med juss kommer godt med, men
det setter deg ikke i stand til å svare på alt som måtte være av juridiske
spørsmål. Det er også Garnes klar på.
- Det er et stort sprik i hva slags
typer spørsmål som kommer inn, og mye av det ligger utenfor pensum på
universitetet. Det betyr at jeg må gjøre mye research, og jeg må legge ned mye
tid.
- Ganske ofte glemmer jeg at jeg egentlig er fulltidsstudent. Men jeg synes dette er gøy, og da går det fint, sier hun.
25-åringen forteller at hun er
veldig opptatt av at alt hun formidler er riktig.
-Hvis jeg skulle si noe feil vil
jeg miste mye troverdighet. Samtidig vil feil opplysninger kunne påvirke de som
følger meg på negativt vis, og jeg må derfor være helt sikker på at alt som
blir sagt er riktig, forteller hun.
Har satt seg mål
- Du har laget godt over 100 juss-videoer
nå. Er du redd for å gå tom for gode ideer?
- Foreløpig har det ikke vært et
problem, men det er absolutt tenkelig at det skorter på ideer etterhvert. Jussen
er et stort felt, men det er ikke nødvendigvis alt barn og unge bryr seg om. Etterhvert
kan det derfor være naturlig å utvide og endre konseptet noe.
- Det kan for eksempel tenkes at jeg
om noe tid lager noen videosnutter om økonomi eller lignende, sier hun.
På spørsmål om hva som er hennes
neste mål for Jussnakk, forteller Garnes at hun ønsker å fortsette veksten og se
hvor det tar henne. Hun har også et tall i tankene.
- Man skal være forsiktig med hva
man sier, men jeg håper på å kunne bikke 100.000 følgere på TikTok innen
sommeren Det hadde vært veldig moro.
TikTokAdvokatene
Også Advokatfirmaet Molteberg Nilsen er aktive på TikTok. For kort tid siden opprettet firmaet sin egen konto: TikTokAdvokatene.
-I løpet av svært kort tid har vi fått mange hundre tusen treff, og vi ser at det er et generelt behov for kort og grei informasjon om svært mange forhold, sier advokatfullmektig Inger Johanne Heggdal.
Deres mest sette klipp omhandler arbeidsrett, tvist etter kjøp og trygderett.
- Vi får mange svært mange spørsmål knyttet til videoene vi legger ut, og vi forsøker også å besvare spørsmålene direkte på TikTok, forteller Heggdal.