– Vi er profesjonelle i måten vi gjør ting på, og har høy bevissthet rundt vårt samfunnsoppdrag, sier Eirin Vaktskjold og Nina Bruaas.
Foto: Nina Schmidt
Fikk 230 søkere til 25 nye stillinger
– Mange ønsker å jobbe hos oss fordi de identifiserer seg med våre verdier og med vårt samfunnsoppdrag, sier Eirin Vaktskjold og Nina Bruaas, advokater og avdelingsledere i HELP.
I fjor skrev Advokatbladet at HELP vokser i
rakettfart, og at selskapet regnet med å omsette for 800 millioner kroner i
2023. Fordi HELP er et forsikringsselskap og ikke et advokatfirma, tas det ikke
med i oversikten over landets største firmaer.
Men dersom HELP hadde vært definert som et advokatforetak,
ville det ha vært landets syvende største, basert på omsetningen.
– Målet om å nå en omsetning på 800 millioner kroner i 2023, er
innen rekkevidde, sa Bruaas til Advokatbladet før jul.
- Ambisjonen er å vokse videre i 2024 og 2025, så det blir
aktuelt å rekruttere flere, sa hun.
HELP har etter nyansettelsene nå 131 advokater med bevilling
registrert i Tilsynsrådets register. I tillegg har selskapet om lag femti
advokatfullmektiger ved sine kontorer her i Norge.
– Vi har nettopp inngått et nytt samarbeid med et stort
firma i Sverige, og fått ny samarbeidspartner i Danmark. Vi skal også etablere
oss i Finland.
Advokathjelp til alle
«Rett skal være rett. For alle» er HELPs visjon, forteller
Vaktskjold og Bruaas.
– Vi gir et advokattilbud til «hvermannsen», uavhengig av
økonomisk bakgrunn. Veldig mange av våre kunder sier at de ikke ville hatt
mulighet til å få hjelp fra advokat, om det ikke var for oss, sier Vaktskjold.
Mens mange advokatfirmaer rundt om i landet må legge inn en innsats for å rekruttere ønskede ressurser, har HELP ingen problemer med rekrutteringen.
HELPs forretningsmodell appellerer til mange unge advokater,
og selskapet er en attraktiv arbeidsplass som anses som en profesjonell og
viktig aktør i samfunnet, ifølge de to avdelingslederne.
– Av de 230 som søkte jobb hos oss i vår, var det både
nyutdannede og søkere med relevant erfaring. I intervjurundene var det mange av
søkerne som sa at de støtter samfunnsoppdraget vårt, og at dette var en av
årsakene til at de ønsket å jobbe hos oss. Mange uttalte også at de ønsker å
gjøre en forskjell, og å slippe faktureringspresset som finnes i vanlige
advokatfirmaer, forteller de.
Selskapet er organisert i sju avdelinger som håndterer de
ulike rettsområdene HELP arbeider på, og som selskapet har definert som eiendom
/ boligkjøp, barn, arv, kjøp / forbrukerkjøp og samboer / ekteskap. Selskapet
tilbyr også en advokatforsikring til små og mellomstore bedrifter med inntil
femti ansatte.
Utviklingsmuligheter
– Hos oss kan man spesialisere seg, og det er mange
karrieremuligheter. Så å si alle fullmektigene våre får mye prosedyreerfaring og
blir advokater innen to år. Den enkelte får mye ansvar. Selskapet er
konkurransedyktig på lønn, og arbeider målrettet for at de ansatte skal utvikle
seg og trives, sier Vaktskjold.
De ansatte kurses gjennom selskapets egen HELP-skole.
– Vi kjører grunn- og videreopplæring innen alle våre
rettsområder, og satser også sterkt på å øke vår digitale kompetanse. Vi tester
hvilke muligheter kunstig intelligens kan gi oss, forteller hun.
Kundetilfredsheten er svært høy, ifølge HELPs egne tall.
– Hele 93 prosent av kundene vil anbefale oss til
andre. Dette er tall vi er svært godt fornøyde med.
Selskapet har hatt en turnover på tre prosent hittil i 2023,
et tall som er lavere enn forventet.
– Faktisk har tjue medarbeidere som har sluttet, kommet
tilbake til oss, etter å ha prøvd noe annet. Det synes vi er veldig hyggelig.
Vi mener at det sosiale miljøet vårt er spesielt godt. Vi bygger hverandre opp,
har åpne dører, og jeg har inntrykk av at det er lett å få gode relasjoner her,
sier Bruaas.