Illustrasjonsfoto/iStock:

Slik lykkes advokater med digital markedsføring

Korona-pandemien skaper en unik mulighet for advokater til å styrke sitt digitale omdømme, mener The American Bar Association. Her kan du lese hvordan.

Publisert

Koronakrisen og restriksjonene i kjølvannet av denne gir mange, inkludert advokatene, en unik mulighet til å satse mer målrettet på digital markedsføring.

Da samfunnet ble stengt ned, eksploderte nettrafikken. Nå har ABA journal, nettavisen til The American Bar Association, delt 12 tips for hvordan nettopp advokater kan lykkes med markedsføringen på nett.

Ring nåværende og tidligere klienter for å høre hvordan det står til

Ifølge ABA har det aldri vært viktigere å opprettholde kontakten med andre, og man burde bruke tid på bevare relasjonen til klientene. Disse samtalene burde nødvendigvis ikke handle om salg, men om kontakt og bekjentskap.

Gjør advokatene dine til synlige eksperter på nett

Nøkkelen er ganske enkelt å gi klientene den informasjonen de trenger. Alle advokater bør ha et profesjonelt bilde av seg selv på nett, i tillegg til en utfyllende biografi, oversikt over nøkkelkvalifikasjoner og ekspertområder, samt direktelenker til videoer, podkaster eller liknende hvor de uttaler seg som eksperter.

Bruk fire timer i uken på forretningsutvikling

Målet er ifølge ABA å integrere forretningsutvikling som en del av den ordinære virksomheten. Det anbefales at man forsøker å møte to til tre personer utenfor kontoret hver uke – en klintlunsj, engasjement i en organisasjon med potensielle klienter, skriving av relevante artikler eller å bruke tid som styremedlem nevnes som eksempler på hvordan.

Oppdater nettstedet ditt slik at du får nye klienter

96 prosent av alle mennesker som trenger juridisk hjelp bruker en søkemotor på nett i jakten etter bistand, ifølge nettstedet 1SEO.com. Derfor burde både enkeltstående advokater og advokatfirmaer sørge for å etterlate seg et oppdatert, troverdig og godt inntrykk på nett. En nettside burde ha minst 200 sider med innhold.

ABA anbefaler at man lager en innholdsplan for oppdatering av nettsiden. Hensikten er at man gjennom den viser at man er nettopp den advokaten klienten trenger ved å dele informasjon som gjør potensielle klienter trygge på at man er den fageksperten som kan dekke behovet.

Ifølge ABA bør en nettside ha solide FAQ-sider, samt en oversikt med eksempler på klienter man har bistått, det være seg bedrifter eller et utvalg av enkelte saker.

Desto mer du blogger, jo flere klienter vil du få

Har du en blogg bør den oppdateres minst en gang hver uke. Det øker sjansen for å rekruttere nye klienter, samt for at nettsiden din vil bli lenket til fra andre sider og plattformer.

Bygg opp omdømme med online-reviews av deg selv

Ifølge nettstedet BrightLocal.com stoler forbrukere like mye på omtaler på nett som på personlige anbefalinger. Omtaler og anmeldelser bør verdsettes, mener ABA, og advokaten bør strekke seg langt for å kommentere anmeldelser på nett – både dårlige og gode. Man burde også etablere en rutine for å be om omtaler og anmeldelser fra klienter.

Bruk penger på markedsføring

En undersøkelse ABA har gjort viser at under halvparten av amerikanske advokatfirmaer har et eget budsjett for markedsføring. Samtidig anbefales det at et firma bruker minst åtte prosent av bruttoinntekten på nettopp markedsføring. Spesielt trekkes en profesjonell nettside og blogg, nyhetsbrev, seminarer, webinarer, podcast og video frem som eksempler på hva et firma bør investere i.

Markedsfør deg mot den yngre generasjonen

Disse forventer gjerne multimedialt innhold på nett, tilstedeværelse og innhold på sosiale medier, historiefortelling med bilder og video, og engasjement - at vellykkede bedrifter er samfunnsengasjerte og gir tilbake.

Forsikre deg om at nettsiden din er mobiltilpasset

Dette betyr blant annet at:

  • Tekstene er lesbare på mobil.
  • At det er en egen knapp for å ringe eller sende e-post direkte.
  • At det er enkelt og oversiktlig å navigere.
  • At det nettsiden har en praktisk meny-knapp til å guide brukeren rundt på sidens innhold.

Lag korte videoer for å forklare problemstillinger

Bruk video til å presentere deg selv, firmaet og fagkunnskap. Lag gjerne et eget videostudio om mulig. Del videoene på firmaets nettside, men også i sosiale medier. En video burde vare rundt 90 sekunder.

Sørg for å ha en god beskrivelse av deg selv på nettsiden

Invester tid i å skrive en god biografi om deg selv. Den burde være på maks 300 ord, og inneholde hvilke felt du jobber med, hvordan klienter kan forvente å bli behandlet, CV, eksempler på tidligere erfaring og gjerne en video.

Fokuser på Facebook og glem alle andre sosiale medier

Ved promotering i sosiale medier, er Facebook den plattformen man soleklart burde bruke mest tid på, ifølge ABA. 71 prosent av alle amerikanske voksne bruker Facebook. 38 bruker Instagram og 23 prosent bruker Twitter.

Her hjemme er også Facebook det mest brukte sosiale mediet. Ifølge Ipsos’ mediebarometer for førstekvartal 2020 var 69 prosent av befolkning innom Facebook daglig. Til sammenlikning brukte 44 prosent Snapchat, 35 prosent brukte Instagram, ni prosent brukte Twitter og fire prosent besøkte LinkedIn på en daglig basis.

Powered by Labrador CMS