– I starten kjente vi på et veldig samhold og en sterk identitet. Vi må nok tenke nytt for å opprettholde dette dersom situasjonen fortsetter som nå ut på nyåret, sier Finn Bjørnstad.
Foto: Henrik Skjevestad
Finn Bjørnstad: – Vi er slitne og lei av å sitte på hjemmekontor
Selv om han er imponert over både advokatbransjen og de ansattes evne til korona-omstilling, erkjenner Finn Bjørnstad at det er en utfordrende oppgave å holde motivasjonen og humøret oppe om situasjonen fortsetter som nå.
Til tross for at Wikborg Rein hadde erfaring med koronastenging på kontoret i Shanghai allerede i januar, minnes managing partner Finn Bjørnstad likevel midten av mars som et sjokk.
– Det var det nok for hele bransjen vil jeg tro. De første ukene var ganske kaotiske, men det var utrolig hvor fort folk kom seg hjem, fikk opp utstyr og var operative.
Han forteller at de raskt fikk etablert et regime med daglig oppfølging av medarbeiderne og de ulike teamene for å sikre at alle fant seg til rette og hadde tett kontakt med kollegene.
– Etter at spekulasjonene startet i bransjen, var vi også tidlig ute med å utelukke oppsigelser for å sikre opplevelsen av trygghet. Dette gjaldt ikke bare advokatene, men alle medarbeiderne, sier Bjørnstad.
Imponerende kvantesprang
De første månedene var det mye koronarelatert virksomhet før markedene begynte å røre på seg igjen. Allerede før sommeren så firmaet klare tegn på bedring og at det var på vei tilbake mot «business as usual», forteller MP-en.
– Det første halvåret gikk som et normalt godt år, faktisk noe bedre enn 2019. På høsten var vi tilbake på hjemmekontor igjen, men vi har hele veien vært travle og følt at vi har vært relevante for kundene våre. Vi har hatt riktig kompetanse og vært fleksible til å omstille oss. Børsene har kommet tilbake, finansmarkedene har vært aktive, kriser, restruktureringer og ikke minst har M&A-oppdragene kommet inn med ganske stort volum. I tillegg har rettssaker og voldgiftssaker etter hvert blitt gjennomført etter planen, mange digitalt, sier Bjørnstad.
– Hele bransjen har tilpasset seg på en imponerende måte, og dette har vært et kvantesprang i både digitalisering og måten vi jobber på.
– Krevende å holde motivasjonen oppe
Bjørnstad erkjenner samtidig at det er krevende å holde motivasjonen, humøret og «driven» oppe hos de ansatte frem mot juleferien.
– Vi er slitne og lei av å sitte på hjemmekontor. Folk begynner å merke det. Alle står på og vi har hatt det veldig travelt før jul. De ansatte imponerer meg og har vist en fantastisk innsatsvilje. Digital julefest vil neppe ha samme motiverende effekt som en vanlig, men vi gjør et forsøk på en liten oppmuntring.
Vi er privilegerte som har klart oss så bra i en vanskelig periode, fortsetter Bjørnstad og er klar på at han er ydmyk for at andre i bransjen opplever pandemien annerledes enn Wikborg Rein.
– Før sommeren gjennomførte vi en medarbeiderundersøkelse for å kartlegge hvordan korona har påvirket den enkelte medarbeider. Den fortalte oss at mange setter pris på grepene vi har tatt – særlig den tette oppfølging av den enkelte og for å sikre trygghet.
Bedre ledelse
Selv om han tror de fleste ønsker seg tilbake til kontoret så snart som mulig, spår Bjørnstad likevel noen endringer i måten de kommer til å jobbe på i fremtiden.
– Jeg tror vi kan utnytte fleksibiliteten på en bedre måte enn før, og jeg tror vi kommer til å jobbe mer effektivt, ha mindre møter og færre reiser, sier han.
– Vi har også lært mye om hva vi kan få til med god ledelse, hvor viktig det er å prate med folk, at de blir sett og har nok å gjøre. Teamlederne våre har gjort en kjempejobb, og å følge opp medarbeiderne så tett som nå er også noe vi skal fortsette med.