Advokatene i det heldigitale advokatfirmaet Law.no betaler tjue prosent av inntjeningen sin til fellesskapet, og beholder resten selv. Firmaet har ikke kontorlokaler, og mener at de derfor kan operere med lavere timepriser.
– Jeg tror årsaken til at vi vant prisen som det mest digitale advokatfirmaet i Norge, er at vi er så annerledes enn alle andre. Vi har forsøkt å undersøke litt, men kan ikke se at det finnes noen andre firmaer som er organisert slik som oss og har en «pay as you go»-modell, sier Eirik Sandal og Julie Bodd Jenssen.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
Advokatfirmaet
Law.no ble i fjor kåret til «Most innovative Digital Law Firm» i «Scandinavian
Business Awards», en kåring i regi av magasinet EU Business News. Law.no er heldigitalt,
og har ikke kontorlokaler.
– Vi sitter
spredt mellom Oslo, Drammen, Bergen og Stavanger. I Bergen har partnerne ønsket
å leie kontorer – «hub`en» som de kaller den - og da betaler de det selv.
Ellers tar vi møter digitalt, eller reiser ut til klienten, istedenfor å
invitere dem til oss. Dette gjør til gjengjeld at vi kan tilby lavere
timespriser enn våre konkurrenter. En «hub» i Oslo er også aktuelt, etter hvert
som vi vokser her.
Annonse
Slik
beskriver partner i Law.no, Julie Bodd Jenssen, advokatfirmaet hun er en del
av. Hun og Eirik Sandal er to av de yngste partnerne i firmaet. Begge holder
til i Oslo. Mens Eirik fordeler tiden mellom å sitte hos kunder og på
hjemmekontor, sitter Bodd Jenssen i en startup hun driver ved siden av
advokatjobben.
Bruland kjøpte seg inn
Til tross
for at firmaet er relativt nytt, har det allerede gjort seg bemerket.
Law.no
Består
av 15 partnere; 14 advokater og én advokatassistent.
Holder
til i Oslo, Drammen, Bergen og Stavanger.
Jobber
med forretningsjuss, blant annet M&A og selskapsrett, bank og finansiering,
IT, KI og fintech, kontrakter, compliance, sjømat, sjøforsikring, arbeidsrett,
skatterett og tvisteløsning.
Det vekket
oppsikt da mangeårige Wikborg Rein-partner Grunde Bruland i april i fjor kjøpte
seg inn i selskapet. Bruland ledet Wikborg Reins kompetansegruppe for fiskeri
og havbruk, og er i en årrekke kåret til Norges beste fiskeri- og
havbruksadvokat.
Han sluttet
seg til det nettbaserte firmaet fordi det virket veldig spennende, uttalte han
til Advokatbladet i fjor.
– Dette er en naturlig videreutvikling av min
satsning som selvstendig rådgiver for sjømatbransjen. I Law.no får jeg
kombinert friheten med å styre min egen satsning, samtidig som jeg har tilgang
på alle fellessystemer, IT-løsninger og et fellesskap av kolleger, sa han.
Alle er partnere
Særlig den
interne organiseringen av firmaet skiller seg fra den mer tradisjonelle
advokatvirksomheten. I firmaet er det hverken fullmektiger eller ansatte
advokater, kun partnere.
Organiseringen
gjør at de kan ta langt lavere timebetalt enn andre advokatfirmaer, ifølge
firmaet selv.
– Vi kan ta
samme timepriser som en fullmektig i et av de store advokatfirmaene, og
samtidig tilby langt mer kompetanse og erfaring, sier Bodd Jenssen.
Både hun og
Sandal peker på teknologi som en av de viktigste suksessfaktorene for firmaet.
– Vi har
digitale systemer tilpasset vår arbeidshverdag, og har en omstillingsvennlig
organisasjon som er åpen for å ta i bruk ny teknologi fordi vi er såpass små.
«Pay as
you go»
Forretningsmodellen
i Law.no skiller seg fra det man ser i mange av de mer tradisjonelle advokatfirmaene.
– Firmaet er bygget på en «pay as you
go»-løsning. Dette innebærer at firmaet tar tjue prosent av det man tjener,
resten sitter man igjen med selv. Det er heller ikke store kostnader forbundet
med å stifte partnerskap. Summen for å kjøpe seg inn er 50.000 kroner, sier
Bodd Jensen.
Man må
dermed ikke stå til ansvar overfor andre partnere i firmaet, og man påvirkes
heller ikke av de andre partnernes inntjening, forklarer hun.
– Betalingsmodellen er dessuten et utslag av at
vi er et digitalt firma. Dette hadde ikke vært mulig dersom vi var organisert
på en annen måte.
Teknologi
gir fleksibilitet
En av
fordelene ved å være et digitalt advokatfirma er at man ikke er bundet av
geografiske begrensninger for å utføre jobben, sier Sandal.
Han peker på
at organiseringen gjør det lettere å få hverdagen som småbarnsfar til å gå opp,
og kombinere jobb og fritid. Neste år ser han og familien på muligheten for å
bo og arbeide fra Bali i et halvt år.
– Hos oss er
det ikke bare mulig, men det oppfordres til å utnytte denne fleksibiliteten,
skyter Bodd Jenssen inn.
KI var
avgjørende for karrierevalg
Som et
digitalt advokatfirma er det ingen overraskelse at teknologi er en viktig del
av arbeidshverdagen. Begge forteller at de bruker kunstig intelligens til å
løse mange oppgaver i advokatarbeidet, og firmaet har gått til innkjøp av
KI-løsning fra leverandøren Saga AI, forteller Sandal.
– På grunn
av vår organisering er vi avhengig av gode digitale løsninger. Vi har ingen
advokatfullmektiger eller mange administrativt ansatte, derfor er vi helt
avhengig av teknologi. På mange måter er KI våre advokatfullmektiger, sier Bodd
Jenssen.
Hun
forteller at ved hjelp av KI-verktøy er hun langt mer effektiv.
– Jeg
opplever av produktiviteten min øker, og kvaliteten på arbeidet mitt blir
bedre, sier hun.
Eirik Sandal og Julie Bodd Jenssen.Foto: Maria Øyvindsdatter Robertsen
For Sandal
var nye digitale verktøy av betydning da han bestemte seg for å gå fra en fast
stilling som ansatt advokat til fordel for Law.no:
– Det å
miste støtten man har fra kollegaer i et større fellesskap, og gå til å arbeide
mer for seg selv hadde jeg nok ikke turt uten å vite at jeg har gode verktøy,
som KI. Det gir en trygghet i arbeidshverdagen.
Mer
konkurransedyktige med KI
Både Bodd
Jenssen og Sandal tror kunstig intelligens vil spille en viktig rolle i firmaet
fremover.
– Jeg tror
KI-verktøy er helt avgjørende for at vi skal fortsette å levere bra. Vi har mye
å gjøre, og er helt avhengig av å bruke teknologi for å levere på det nivået vi
ønsker, sier Bodd Jenssen.
Sandal tror
utviklingen fremover vil kunne føre til at firmaet blir konkurransedyktig i
møte med langt større firmaer:
– Når teknologien blir bra nok til at
KI-verktøy kan brukes innenfor transaksjoner, skal vi være der og konkurrere
med de store firmaene, sier han ivrig.
Viktigst
at man er hyggelig
Begge ser
for seg at firmaet vil vokse på sikt, og de ønsker å knytte til seg flere
partnere. Men de vil ikke ta om bord hvem som helst.
– Vi har to
kriterier for hvem vi tar opp som partner. Og det er like viktig at personen er
hyggelig og passer inn i kulturen som at vedkommende er faglig dyktig.