November virker til å ha blitt en lanseringsmåned for
teknologiske fremskritt. Ikke bare blant internasjonale tech-giganter, men også
i advokatbransjen her hjemme.
I Thommessen har det vært tre ulike tech-lanseringer den
siste måneden: Et AI-kompass, et AI-forum og også en intern ChatGPT-løsning.
For å ta det første først.
AI-kompasset er, som navnet avslører, en slags retningsviser i risikolandskapet
til kunstig intelligens for dem som er i AI-startgropa.
– Mange klienter forteller oss at de vil ta i bruk AI, men
så ønsker de innspill til hva de bør tenke på i prosessen. For at vår tid også
skal bli verdifull for klienten, kan de nå gjøre den første sorteringsøvelsen
selv, med utgangspunkt i hvilke behov man har og hva man ønsker å bruke et
AI-verktøy til. På den måten blir det kjapt litt mer håndgripelig, forteller advokat
Ane Lerheim Mossige.
Spørreundersøkelse på ett minutt
Kompasset er en spørreundersøkelse, hvor man først må gjøre
rede for om man er en regulert virksomhet. Videre får man blant annet spørsmål
om hva verktøyet skal brukes til; om det skal ta automatiserte avgjørelser, om
det skal behandle personopplysninger, om det skal generere innhold og så videre.
Det hele avsluttes, etter om lag ett minutt, med at man får
en rapport under de ulike spørsmålene.
– Alle som tenker å ta i bruk en eller annen AI-løsning, kan
ha nytte av kompasset. For oss er det også en fordel at klientene får ryddet
litt opp i tankene sine, slik at henvendelsene til oss blir mer spisset og
konkrete, sier Mossige.
Når Advokatbladet spør hvorfor Thommessen har utviklet
veiviseren, kommer svaret kjapt fra Mossiges kollega, partner Espen Werring.
– From the
goodness of our hearts, sier han.
– Det høres jo flåsete ut, men det er grunnen. Det er en
måte å by på oss selv. Vi tror det betaler seg i lengden at man får en
starthjelp, og kan gjøre folk oppmerksomme på hvilke problemstillinger som
ligger der.
Internt i firmaet tok det to uker å få kompasset på plass.
Foreløpig har tilbakemeldingene vært gode, ifølge de to advokatene.
– AI vil nok generere mer arbeid for oss etter hvert, men
foreløpig er de fleste klientene fremdeles litt forsiktige, og vi er i hovedsak
sparringspartnere, sier Werring.
Åpenhet og kunnskapsdeling
Parallelt med kompasset, lanserte Thommessen et AI-forum.
Hensikten er å skape en samlingsplass hvor man kan møtes jevnt gjennom året for
å få faglig input, stille spørsmål og utveksle erfaringer, både for klienter og
advokater.
Mossige og Werring er enige om at åpenhet knyttet til
teknologibruk på tvers av bransjer og virksomheter, er viktig.
– Alle lurer på mye og man trenger å sparre med noen, sier
Werring.
– Det blir litt som med GDPR og andre store, nye ting; dem
som hopper først, som gjerne er de største, dikterer litt hva som bli akseptert
og hvordan man ser på ulike ting. Valgene vi tar, sender signaler nedover til
andre virksomheter i bransjen, fortsetter Mossige.
Tror teknologi-bruk kan skape større avstander i
advokatbransjen
Thommessen er på mange måter som en pioner å regne når det
kommer til teknologi og digitalisering i advokatbransjen i Norge. Årsaken er
kanskje ikke overraskende.
– Vår ambisjon er å være det klart ledende advokatfirmaet.
Teknologi og digitale verktøy er en helt naturlig del av det. Vi skal ikke
havne bakpå og være reaktive. Vi tror på å være proaktive, sier Werring.
– Thommessen har veldig lenge vært teknologi-ivrige, og vi
har bygget opp en kultur hvor vi, gjennom digitaliseringsavdelingen, har pushet
ressursbruk inn i digitale løsninger. Teknologi har ingen verdi om man ikke har
kompetanse til å bruke den. God implementering er kjempeviktig. Skal man være
godt oppdatert og sørge for god bruk, gjelder det å ha kontinuerlig fokus på
det.
Det hele startet for rundt ti år siden, da det ble bestemt
at alle firmaets ansatte skulle gjennom prosjektlederopplæring på høyskolenivå.
Siden den gang har Thommessen vært opptatt av og nysgjerrig på nye ting som kan
understøtte og forbedre prosjektmodellen.
Teknologi, og evnen til å bruke den, kan bidra til å skape større
avstand mellom de største advokatfirmaene og resten, tror de to advokatene.
– Det handler om endringskompetanse. Man må være vant til å
tenke kollektivt og man må ha en sentralisert kraft for å få det til. Det er en
kontinuerlig prosess, og må man ha egne, dedikerte folk på hver avdeling som
driver dette fremover, sier Werring.
– Og så er det selvsagt et ressursspørsmål. Ikke bare når
det gjelder å betale for verktøy, men også når det kommer til å teste, utvikle
gode metoder, kartlegge bruk og så videre. Effekten av et verktøy avhenger av
både brukeren og selve bruken, legger Mossige til.