KI-kollegaen finner svakheter og strukturerer jussen
– Jeg blir stadig imponert og motivert av mine flinke kolleger. Nå blir jeg det også av min KI-kollega Aiwi, som gir svar og løsninger som jeg gjerne skulle ha tenkt på selv, sier Rune Opdahl i Wiersholm.
– Å bruke Aiwi øker kvaliteten og effektiviteten i alt vi gjør. Bruk avler bruk, og vi kommer til å se en snøballeffekt, sier Rune Opdahl. Han leder firmaets strategiske samarbeid med teknologiselskapet Newcode.ai.Foto: Nina Schmidt
Når Wiersholm-partner Rune Opdahl slår på PC’en sin på
kontoret hver morgen, dukker samtidig hans KI-kollega Aiwi opp på skjermen.
Aiwi, som er basert på Newcodes KI-løsning, bruker han blant
annet til å finne og strukturere informasjon, få ideer til løsninger og som
sparringspartner. Å google har han ikke gjort på et års tid. Han spør heller
Aiwi.
Annonse
– La oss si at du skal skrive stevning i en sak. Da begynner
du med å laste opp sakens dokumenter, og ber Aiwi om å lage en kronologisk
tidslinje. Så kan du starte en dialog; spørre om hva som er sakens svake og
sterke sider, og om hvordan du bør strukturere den juridiske informasjonen,
forteller Opdahl.
Dialogen foregår omtrent som den ville ha gjort med en menneskelig
kollega.
– Jeg har lange diskusjoner med Aiwi. Løsningen hjelper meg med
å finne logiske brister og med å strukturere argumentasjonen. Jeg har den
juridiske kompetansen, mens Aiwi har en breddekompetanse som utfyller min.
Trent på hele internett
Aiwi er trent på offentlig tilgjengelig informasjon, i
gåseøyne alt som er på internett, forteller han.
– Det har vist seg å være tilstrekkelig for veldig mange
formål. Løsningen har ikke nødvendigvis dyp innsikt i norsk juss ennå, fordi
den ikke har tilgang til Lovdata, men en del norsk juss finnes offentlig
tilgjengelig der ute fra før, for eksempel i artikler, nyhetsbrev, og så
videre. Og mye norsk juss er utledet av EU-juss, som personvern, immaterialrett,
teknologi og IT-rett, som er det jeg driver med.
– Dette gjelder på mange juridiske områder her i Norge, der
mye er EU-harmonisert. Så da er det ikke så avgjørende at løsningen ikke har
tilgang til Lovdata, selv om det hadde vært positivt, sier Opdahl.
Håper på Lovdata-tilgang
Opdahl tror at Lovdata på sikt vil gi eksterne KI-utviklere
tilgang på enkelte dommer.
- Vår KI-løsning er skreddersydd for juridiske behov, den er sikker, norsk og har høy kvalitet. I tillegg har Newcode et fokus på å holde kostnadene lave, sier Rune Opdahl. Her med Newcode-sjef Maged Helmy (til v.).Foto: Nina Schmidt
– Dersom det er slik at Lovdatas begrunnelse er
personvernhensyn, handler jo mange rettsavgjørelser om selskaper. Man kunne tenke
seg at man startet med å gjøre tilgjengelig slike dommer for KI, sier han.
Opdahl er i Kapital JUS’ advokatundersøkelse rangert som en
av landets beste advokater innenfor teknologi og digitalisering.
Han er også
sjef for innovasjon i Wiersholm, og sitter i firmaets styringsgruppe for KI,
som foruten Opdahl består av managing partner Stephan Jervell, styreleder
Harald Hellebust og direktør for finans- og forretningsutvikling, Lars Narum
Nordby.
– Viktig å velge norsk
I mars for to år siden startet Wiersholm et samarbeid med
det norske teknologiselskapet Newcode, som er grunnlagt av Maged Helmy.
Helmy har en PhD i kunstig intelligens fra UiO, er CEO i
Newcode og er også førsteamanuensis ved Institutt for realfag og
industrisystemer ved Universitetet i Sør-Øst Norge.
– Newcode utvikler ikke egne KI-modeller, men er en
teknologi som står på skuldrene til teknologigigantene. Vi legger vårt system
på toppen, og skreddersyr det til kundene, forklarer Helmy.
Newcode har nå femten ansatte. For noen måneder siden
flyttet noen av dem inn i samme bygg som Wiersholm.
– Vi sitter sammen med kunden for å levere den skreddersydde
delen av løsningen, sier Helmy.
Sikkerhet i høysetet
Newcode leverer en KI-løsning til flere advokatselskaper i
tillegg til Wiersholm, blant annet Haavind, Simonsen Vogt Wiig og Ekko.
Jeg har lange diskusjoner med Aiwi. Løsningen hjelper meg med å finne logiske brister, og med å strukturere argumentasjonen.
Rune Opdahl.
– Vår løsning fungerer like bra for et enkeltmannsforetak
som for et stort advokatfirma, sier han.
Newcodes KI-verktøy retter seg mot to sektorer:
Advokatselskaper og offentlig forvaltning.
For Wiersholm stod sikkerhet i førersetet ved valg av
samarbeidspartner, forteller Opdahl.
– Når vi bruker Newcodes løsning, er dataene i Oslo, på
servere vi har kontroll på. Selskapet er ISO-sertifisert, som jo er et stempel
på sikkerhet, noe som er helt avgjørende for oss.
Har foredlet saksforløp
Newcodes plattform fungerer like bra på alle de tre søylene Wiersholm
har hovedtyngden sin på; tvisteløsning, M&A og selskapsrett og rådgivning,
forteller Opdahl.
– I mange sakstyper, for eksempel tvisteløsning, har man som
advokat et gitt løp: Det starter med stevning, tilsvar, prosesskriv, og så skal
man ha vitneforberedelser, rettssak og prosedyre. Det samme med transaksjoner;
der har man også et bestemt forløp. I Wiersholm har vi i en årrekke arbeidet
med å standardisere og foredle denne typen saksforløp, noe som er en
forutsetning for å anvende kunstig intelligens i prosessene.
– Hvis man derimot har tre hundre advokater som alle gjør
jobben på hver sin måte, er det vanskeligere å ta i bruk KI. Med strukturerte prosesser,
er det lettere, sier Opdahl.
Hyppig bruk av KI sløver ikke ned advokathjernen, tvert
imot, poengterer han.
På TechTorget deltok Maged Helmy i en debatt med Wiersholms managing partner, Stephan Jervell.Foto: Nina Schmidt
– Den supplerer deg, men erstatter deg ikke. Når verktøyet
er integrert inn i arbeidsprosessene dine, er verdien åpenbar. Som advokat i et
anerkjent firma må du ta i bruk KI på en måte som gir deg et
konkurransefortrinn. At vår bruk øker fra måned til måned, viser at løsningen
har nytteverdi. Aiwi oppleves ikke som en trussel, men som noe som gir ekstra
verdi til arbeidet, og som er gøy å bruke, sier han.
Åpen dialog om gevinstene
Bruken av KI-verktøy vil ikke nødvendigvis føre til at
advokatene kan fakturere færre timer, mener Opdahl.
– Det kommer an på. I et firma som vårt er høy faglig
kvalitet tungt vektlagt. KI optimaliserer kvaliteten, og bruken vil
selvfølgelig innebære effektivitetsgevinster på sikt. Da blir det viktig å ha
en åpen dialog med klientene om hvordan denne gevinsten skal fordeles. Samtidig
er KI en investering som koster penger.
Opdahl ser med spenning på fremtiden.
– Det er bare to år siden vi for første gang tok i bruk KI,
og vi er fortsatt i en begynnende fase. Vi aner ikke hva som skjer om to år.
Det eneste vi vet, er at det vi gjør i dag, er for dårlig i morgen. De som vil
lykkes blant advokatfirmaene, er de som klarer å henge med i dette løpet, sier
han.